7 مورد از اهداف بازاریابی که باید بشناسید

اولین قدم در هر کاری تعیین هدفه. در مورد بازاریابی هم همین شرایط هست. یعنی اول باید اهداف بازاریابی تون رو متناسب با بیزنستون مشخص کنید. اما کدوم هدف برای شما مناسبتره؟ بیایید ببینیم...

7 مورد از اهداف بازاریابی که باید بشناسید

اولین قدم در هر کاری تعیین هدفه. در مورد بازاریابی هم همین شرایط هست. یعنی اول باید اهداف بازاریابی تون رو متناسب با بیزنستون مشخص کنید. اما کدوم هدف برای شما مناسبتره؟ بیایید ببینیم...
اهداف بازاریابی

هر سایت، پیج و هر جای دیگری که درباره بیزنس باشه رو نگاه کنی نوشته بازاریابی مهمه، باعث موفقیت و افزایش فروش می‌شه. منم این رو تایید می‌کنم اگر قبلا هم مقالات من رو خونده باشین خیلی درباره بازاریابی صحبت کردم. حالا این‌ها به کنار امروز می‌خوام جواب سوال یکی از بازدیدکنندگان سایت رو بدم. چند وقت پیش توی بحث با یکی از دوستانم به این موضوع رسیدیدم که هدف بازاریابی چیه؟ خب ما مدام توی مقاله های مختلف درباره بازاریابی چیست و انواع بازاریابی می‌خونیم اما واقعا چرا بازاریابی؟

 

هر چند که توضیحاتم رو برای خود اون فرد فرستادم. ولی یهو به ذهنم رسید که این پاسخ رو منتشر کنم. با خودم گفتم که اگر این سوال به ذهن این فروشنده رسیده باشه ممکنه افراد دیگری هم باهاش روبه‌رو شده باشن. خیلی هم طبیعیه چون همه بیزنس‌های موفق امروزه بازاریابی دارن. خب برگردیم سر بحث اصلی. هدف بازاریابی چیه؟

 

اهداف بازاریابی

 

1. افزایش آگاهی از برند

اگه نظر من رو بخواین میگم که مهم‌ترین هدف بازاریابی افزایش آگاهی از برنده. مثلا من خودم تو جام جهانی که به تلویزیون نگاه می‌کردم اسم برند اسنوا رو زیاد شنیدم. برای همین وقتی که چند هفته پیش قصد خرید یخچال رو داشتم. سراغ این شرکت رفتم و اینترنتی محصولاتش رو دیدم و در آخر هم ازش خریدم. فکر کنم با این مثال به خوبی متوجه می‌شین که بازاریابی باعث می‌شه اسم و محصولات برندتون برن تو خاطره مشتری.

 

برای افزایش آگاهی از برند لازمه اول هویت و شخصیت برندتون رو مشخص کنین و بعد اون رو به مخاطبین‌تون معرفی کنین. مثلا اون رو تو تلگرام و اینستاگرام تبلیغ کنین. بعد این کار لازمه آگاهی از برندتون رو افزایش بدین، اگر نمی‌دونین چجوری اون رو تو زیر گفتم:

  • انتشار مقاله‌های جذاب
  • نظرسنجی، برای برقراری ارتباط با مخاطب
  • پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی
  • به اشتراک گذاشتن مطالب رایگان مثل کتاب الکترونیکی، فیلم آموزشی و غیره
  • شرکت در ایونت‌های مختلف
  • تبلیغات

 

2. تولید سرنخ

کلا دو نوع سرنخ وجود داره، اولیش سرنخ باکیفیته که احتمالش بیشتره ازتون بخره و دیگری بی‌کیفیته. هر وقت سرنخ باکیفیت‌تون رو شناسایی کنین احتمال فروش‌تون بیشتر می‌شه. چون وقت‌تون رو الکی برای گزینه‌های نامناسب هدر نمی‌دین. برای اینکه سرنخ با کیفیت بیشتری داشته باشین لازمه لید بیشتری تولید کنین، این کارم با روش‌های زیر انجام می‌شه:

  • فرم‌های وب سایت
  • ایمیل اطلاع رسانی
  • تبلیغات، نمونه رایگان و پاداش
  • ارتباط با افراد تو شبکه اجتماعی
  • تولید محتوا
  • وبینار و ایونت

 

3. رهبر افکار

رهبر افکار فرد و سازمانیه که مردم اون رو قبول دارن و تو اون زمینه ازش پیروی می‌کنن. مثلا پیروی از مارک جوردن و نایک تو زمینه کفش. با استفاده از کارهای زیر می‌تونین افکار رو رهبری کنین:

  • تولید و اشتراک گذاری محتوای باکیفیت و ارزشمند
  • مشارکت با دیگر شرکت‌های رهبر افکار

 

4. افزایش ارزش مشتری

ارزش مشتری همان باوری هست که مشتری درباره محصول یا خدمات شما داره. وقتی مشتری حس کنه که چیز با ارزشی بهشون میفروشید احتمال اینکه دفعات بعدی هم از شما خرید بکنه بیشتره.

 

5. بهبود سئو

فکر کنم بدونین سئو چیه، برای همین تو یک جمله خلاصه‌ش می‌کنم. یک ابزار بازاریابی دیجیتاله که کمک می‌کنه ترافیک وب‌سایت‌تون رو بالا ببرین. هر چی سئو سایت‌تون بهتر باشه مشتری بیشتر از طریق وب‌سایت جذب می‌کنین. می‌تونین سئو رو با روش‌های زیر بهبود بدین:

  • تولید مرتبط و منظم محتوای جذاب و مرتبط در سایت
  • بهینه سازی سایت
  • لینک سازی
  • رفع مشکلات سایت

 

6. حضور پررنگ تو شبکه‌ های اجتماعی

این روزها شبکه‌های اجتماعی خیلی استفاده می‌شن و یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریانه. شما می‌تونین اونجا سرنخ تولید کنین و مشتریان فعلی رو حفظ کنین. شما می‌تونین با روش‌های زیر فالوئرهاتون رو بیشتر کنین:

  • ارتباط منظم باهاشون
  • ارتباط با شرکت‌های معتبر
  • تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای جذاب و باکیفیت
  • استفاده از کیووردهای مناسب
  • استفاده از هشتگ
  • نظرسنجی

 

7. افزایش نرخ تبدیل

منظور از نرخ تبدیل افرادی هستن که سایت‌تون رو می‌بینن و با خرید محصول ازتون مشتری‌تون می‌شن. مثلا 100 نفر سایت‌تون رو دیدن و 70 نفر ازتون خرید کردن یعنی نرخ تبدیل 70 درصدی. با کارهای زیر می‌تونین نرخ تبدیل رو بیشتر کنین:

  • تولید محتوای هدفمند
  • نوشتن فراخوان‌های (CTA) قوی
  • اضافه کردن لایو چت در سایت
  • طراحی وب‌سایت واضح و ساده
  • ارائه تضمین برگشت پول

 

ویژگی یک هدف بازاریابی خوب

  • متمرکز بودن روی یک هدف مشخص
  • هدف بازاریابی باید قابل اندازه گیری باشه.
  • جدا از همه چیز باید این هدف دست یافتنی باشه
  • همچنین باید با امکانات و توانایی‌های شرکت و تیم‌تون سازگار و مرتبط باشه.
  • همچنین یک هدف بازاریابی خوب باید یک محدوده زمانی مشخص داشته باشه.

 

کلام آخر

قبل از هر چیزی ببنید چرا میخواید بازاریابی کنید؟ هدفی که قراره بهش برسید چه ویژگی‌هایی داره؟ و چه امکاناتی برای رسیدن به اون هدف دارید. دست به کار بشید و به فروش نهایی برسید.