برای اینکه فروش خوبی داشته باشین چه کاری باید انجام بدین؟ جوابهای زیادی برای این سوال وجود داره از فروشنده خوب تا رابط کاربری ساده و کیفیت محصول. ولی هیچ کدام جواب درست نیستن. واسه فروش خوب لازمه خیلی مشتری داشته باشین. وقتی که مشتری نباشه هر چه کیفیت کار و محصولاتتون بالا باشه و قیمتشون خوب باشه به درد نمیخوره.
با توجه به این داشتن مشتری اصل مهمی برای بقای هر بیزنسیه. ولی تو این بازار شلوغ و پر رقابت چجوری مشتری جذب کنین؟ در ادامه باهامون باشین تا به جوابتون برسین.
برنامه جذب مشتری
ممکنه میخواین یک بیزنس راه بیندازین یا شاید هم بیزنسی دارین دنبال دلیل جذب نشدن مشتری جدید هستین.بدونین که قدم اول برای جذب مشتری داشتن یه برنامه دقیق و واضحه.
مهمترین پیشنیاز برای شروع فرایند جذب مشتری
مهمترین پیش نیاز برای این کار شناخت پرسونای مشتریه. پرسونا تصویر واضحی از یه مشتریه که با طیف وسیعی از خریدارهامون تطابق داره. شخصیت مشتری تو هر بیزنسی الگوی مشخصی داره. شناخت دقیقشون کمک میکنه نیازهاشون رو بدانین.
بهترین روش جذب مشتری برای من چیه؟
بهترین روش جذب مشتری برای هر بیزنسی متفاوته. روشی بهترینه که با ماهیت کسبوکارتون همخوانی داشته باشه. بعد شناخت پرسونای مشتری با کمک آزمون و خطا روشهایی که به نظرتون بهتره رو امتحان کنین. بهتره همیشه دنبال راههای خلاقانه و ساده باشین. تو تبلیغاتتون با توجه به مخاطبهاتون از روانشناسی جذب مشتری استفاده کنین. کمی روانشناسی بهتون تو جذب مشتری خیلی کمک میکنه.
کانال جذب مشتری
منظور از این اصطلاح روشیه که با کمکش محصولاتتون رو به مشتری نمایش میدین. این کانالها خیلی زیاد و شلوغن. برای همین به برنامهریزی دقیق و تلاش فراوان برای موفقیت تو این کانالها نیازه. بهترین این کانالها:
- وبسایت
- شبکههای اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی تلفنی
- تبلیغات آفلاین
- رویدادهای آفلاین
- و روشهای خلاقانه جذب مشتری
انواع روش جذب مشتری
1- جذب مشتری از طریق وب سایت
این از بهترین روشها برای جذب مشتریه چون کنترل 100%ی رو در اختیارتون میزاره. از موارد زیر برای جذب مشتری آنلاین استفاده کنین تا مشتری بیشتر جذب کنین:
- بازاریابی محتوا و سئو سایت
- تبلیغات بنری در سایتهای دیگر
- تبلیغات در وبلاگهای خبری
2- جذب مشتری تو اینستاگرام
اینستاگرام مهمترین شبکه اجتماعی تو ایرانه، حتی با وجود فیلتر شدن. حدود 40 میلیون ایرانی اینستاگرام دارن، ایران رتبه هشتمین کشور در استفاده از اینستاگرام رو داره. برای جذب مشتری لازمه فالوور واقعی به دست بیارین. جذب فالوور چندین راه داره:
- تولید محتوا با کیفیت، بصری، خلاقانه، کوتاه، مختصر و حاوی اطلاعات مورد نیاز کاربر
- همکاری با بلاگرهای اینستاگرامی
- دعوت به اقدام یا کال تو اکشن استوری و پست
- تخفیف و جایزه برای فالوورها
- تعامل با همکاران اینستاگرامی
- کلیپ ساختن در اینستاگرام
3- جذب مشتری با ایمیل مارکتینگ
با وجود اینکه این روش قدیمیه؛ ولی هنوز خیلی استفاده میشه. برای این کار وقتی که مشتری تو سایتتون ثبت نام میکنه، ایمیلشون رو بگیرین. وقتی ایمیلها رو شخصی سازی کنین بهترین نتیجه رو میگیرین.
جذب مشتری از طریق تلگرام، لینکدین، واتساپ، فیس بوک و دیگر رسانههای اجتماعی هم بازدهی بالایی داره.
4- بازاریابی ارجاعی
کمهزینهترین راه جذب مشتری اینه که از مشتریان فعلیتون میخواین شما رو به بقیه معرفی کنن و در ازاش پاداش بگیرن. مردم بیشتر به حرف دوستان و آشنایانشون اعتماد دارن تا تبلیغات. بازاریابی ارجاعی یکی از خلاقانهترین روشهای جذب مشتریه.
روشهای دیگهای هم وجود داره که برای برای جذب مشتری خلاقانه کاربرد داره. مثلا:
- جذب مشتری در نمایشگاهها، همایشها و رویدادهای آفلاین
- برنامههای مشارکتی، باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن
- هدایا و مزایای رایگان و خلاقانه
- وبینار و پادکست
9- استراتژیهای خروج از فروشگاه
همه روی آوردن مشتری به فروشگاه تمرکز کردن. ولی اگه مشتری به فروشگاهتون اومد و هیچی نخرید چی؟ اینجا لازمه با استفاده از تبلیغات آنها رو برگردونین. روشهای زیادی برای این کار وجود داره مثل:
- تبلیغ استایل، رنگ یا سایزهای مختلف
- ویدئوهای کوتاه از محصول تو شبکههای اجتماعی
- حضور تو جاهایی که مشتریانتون هم هستن.
- یکی از کارکنان با یک تبلت تو دست نزدیک درب خروجی باشه و پس از برقرار ارتباط موثر با مشتری، شماره تماس مشتری رو بگیره.
دوتا روش حضوری دیگه هم هست که خیلی کاربردی هستن که بد نیست ازش استفاده کنین:
- صندوق فروشگاهی پیشرفته
- استفاده از موبایل
معیارهای سنجش میزان موفقیت روشهای جذب مشتری
واسه سنجش میزان موفقیت این روشها لازمه 5 معیار کلیدی عملکرد یا KPI رو اندازه بگیرین:
- رضایت مشتریان
- شاخص خالص ترویج کنندگان یا NPS
- نرخ باز شدن ایمیل
- ارزش طول عمر مشتری یا CLTV
- هزینه جذب مشتری یا CAC
کلام آخر
حرف آخر اینکه، خیلی از بیزینس ها هستن که شکست میخورن. اونها فکر میکنن محصول با کیفیتی نداشتن یا نیاز مشتری رو نمیشناختن. اگه از کیفیت کار خودتون مطمئنید، برید سراغ روشهای جذب. باید یه روش مناسب بیزینستون انتخاب کنید. دنبال روشهای خلاقانه و جدیدتر هم باشین و از آزمون و خطا استفاده کنین. این روشها معمولا به صرفهتر هستن و راندمان بالاتری هم دارن.