چطور عملکرد کارمندان را ارزیابی کنیم؟+ نمونه چک لیست ارزیابی عملکرد کارکنان

برای ارزیابی عملکرد کارکنان نیاز به یه چک لیست دارید. اما این چک لیست شامل چه مواردی میشه؟ چه ویژگی‌هایی رو باید توی ارزیابی عملکرد کارکنان باید بررسی کنیم؟

چطور عملکرد کارمندان را ارزیابی کنیم؟+ نمونه چک لیست ارزیابی عملکرد کارکنان

برای ارزیابی عملکرد کارکنان نیاز به یه چک لیست دارید. اما این چک لیست شامل چه مواردی میشه؟ چه ویژگی‌هایی رو باید توی ارزیابی عملکرد کارکنان باید بررسی کنیم؟
ارزیابی عملکرد کارکنان

برای اینکه بتونین عملکرد کارکنان رو بهتر کنین، لازمه عملکردشون رو ارزیابی کنین. چک لیست ارزیابی عملکرد کارکنان، یکی از موثرترین روش‌هاییه که به مدیران شرکت کمک می‌کنه تا عملکرد کارمندهاشون رو ارتقا بدن و در نتیجه، روند رشد بیزنس‌شون رو موثرتر کنن. انتهای مقاله یه نونه چک لیست ارزیابی کارکنان گذاشتیم. اما قبلش بیایید از تعریف چک لیست ارزیابی شروع کنیم تا برسیم به مواردی که باید در مورد عملکرد کارمندان بررسی کنید.

 

چک لیست ارزیابی عملکرد چیه؟

تو یه نظرسنجی مشخص شد، کارکنانی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرن 3.5 برابر بیشتر در امور شرکت مشارکت دارن. خیلی از مدیران باور دارن این کار ممکنه باعث ترسیدن کارکنان بشه و عملکردشون رو ضعیف کنه. اما اگه ارزیابی کارمندها به صورت اصولی انجام بشه، قطعا ترسیدن و ناامیدی هم در کار نخواهد بود. برای حل این مشکل می‌تونین از چک لیست ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنین که باعث موثر شدن این فرایند می‌شه. این فرم عملکرد کارکنان رو بر اساس معیارهای استاندارد و معتبر مورد بررسی قرار می‌ده و کمک می‌کنه زمینه‌ی بهبود کارکنان رو بشناسن.

 

موارد مهم در تنظیم چک لیست ارزیابی عملکرد کارکنان

قبل از بررسی عملکرد کارکنان، باید روی مواردی تمرکز کنین که فرایند ارزیابی هدفمندتر بشه.

 

1- اهداف و مقاصد

این مورد مشخص می‌کنه کارمندان تا چه اندازه تو رسیدن به هدف شرکت یا تیم مثل اهداف فروش پیشرفت داشتن.

پارامترهای مهمی:

  • پیشرفت در جهت رسیدن به اهداف و مقاصد کل بیزینس
  • کامل کردن پروژه‌ها و وظایف
  • توانایی کارکنان در اولویت‌بندی وظایف و مدیریت زمان
  • انعطاف پذیری در مقابل تغییرات در اهداف

 

2- مسئولیت‌های شغلی

این مورد تو فرم ارزیابی عملکرد کارکنان مشخص می‌کنه عملکرد کارکنان در انجام مسئولیت‌هاشون چجوریه.

پارامترهای مهم:

  • کیفیت کار
  • توجه به جزئیات در انجام وظایف
  • کارکردن به صورت مستقل یا تیمی
  • برآورده‌کردن انتظارات یا فراتررفتن از آن‌ها

 

3- بره‌وری

سطح بهره‌وری و بازدهی کارکنان در طول دوره رو ارزیابی می‌کنه.

پارامترهایی مهم:

  • داشتن ثبات لازم در رعایت ضرب‌العجل‌ها
  • توانایی مدیریت کار
  • شناسایی فرصت‌ها
  • نحوه عملکرد در جلسات

 

4- ارتباط

دیگر مورد مهم ارزیابی نحوه ارتباط کارکنانه.

پارامترهای مهم:

  • بیان ایده به‌طور واضح و موثر
  • مهارت گوش‌ دادن فعال
  • ارائه بازخورد و حمایت از همکاران
  • همکاری با دیگران برای رسیدن به اهداف مشترک

 

5- کار تیمی

کار تیمی، تاثیر زیادی تو موفقیت هر بیزنس داره برای همین باید حتما بررسی بشه.

پارامترهای مهم:

  • اشتیاق برای کمک به همکاران
  • مهارت لازم در حل تعارضات
  • حمایت فعال از کارهای تیمی
  • تشویق ارتباطات موثر تیمی

 

6- ابتکار عمل

بررسی کنین که کارکنان چقدر ابتکار عمل دارن تا به پیشرفت‌تون کمک کنن.

پارامترهای مهم:

  • فعال تو شناسایی زمینه‌های بهبود
  • قبول مسئولیت‌های اضافی

 

7- حرفه‌ای بودن اعضای تیم

رفتار کارکنان خیلی تو موفقیت هر فرد و شرکت تاثیرگذاره.

پارامترهای مهم:

 

قالب فرم ارزیابی کارکنان

حالا با توجه به این متریک‌ها می‌تونید یه چک لیست طراحی کنید که شامل مواردی از این قبیل میشه:

  • تعیین تاریخ برای ارزیابی
  • اختصاص زمان کافی به جلسه ارزیابی
  • فهرستی از انتظارات خود از موضوع جلسه تعیین کنین
  • صحبت درباره نقاط قوت و زمینه‌های رشد
  • مرور دستاوردهای مهم سال یا ماه گذشته
  • بحث درباره موانع احتمالی
  • صحبت درباره اهداف بلندمدت شغلی.
  • بررسی اهداف کارکنان
  • مشخص کردن اهداف مرتبط با کار
  • شناسایی موانع پیشرفت کارکنان
  • گوش دادن به صحبت کارمندان و توجه به زبان بدن
  • تکمیل فرم ارزیابی عملکرد کارکنان
  • باز گذاشتن فضا برای مذاکره
  • آماده شدن برای گرفتن تصمیم‌های سخت

 

کلام آخر

در نهایت مسئله مهم اینه که برای موفقیت و پیشرفت کارکنان، لازمه اون‌ها رو ارزیابی کنین. البته ارزیابی به هر شکلی مفید نیست، پیشنهاد من بهتون استفاده از چک لیست ارزیابی عملکرد کارکنانه. اول این چک لیست رو جایی بنویسید و بر اساس این معیارها سوالات ارزیابی عملکرد رو بنویسید.