آنبوردینگ چیست؟ موثرترین تکنیک‌های آنبوردینگ نیروی جدید

آنبوردینگ به دوره زمانی گفته میشه که قراره یه کارمند جدید وارد شرکت شما بشه. اما اینکه چطور و با چه تشریفاتی باید نیروی جدید رو به تیم اضافه کنید خیلی مهمه. چرا؟ با هم بخونیم...

آنبوردینگ چیست؟ موثرترین تکنیک‌های آنبوردینگ نیروی جدید

آنبوردینگ به دوره زمانی گفته میشه که قراره یه کارمند جدید وارد شرکت شما بشه. اما اینکه چطور و با چه تشریفاتی باید نیروی جدید رو به تیم اضافه کنید خیلی مهمه. چرا؟ با هم بخونیم...
آنبوردینگ

آنبوردینگ صحیح تفاوت زیادی تو تجربه کارمند جدید و موفقیت‌شون ایجاد می‌کنه. هر چه کارمندهاتون زودتر در جریان فرایندها قرار بگیرن، کارشون رو بشناسن و مشارکت کنن، زودتر احساس راحتی و ارزشمندی می‌کنن. استقبال اولیه سرد، کاغذ بازی و درک انتظارات شغلی فرایند آنبوردینگ رو خسته کننده می‌کنه. در صورتی عدم مدیریت صحیح، نرخ تعویض کارکنان بالا می‌ره. اما آنبوردینگ چیه؟

 

آنبوردینگ چیست؟

قبل از هر چیزی لازمه بدونین آنبوردینگ یعنی چی؟ آنبوردینگ در واقع به معنی همسوسازی یک کارمند جدید با مکانیزم کاری یک شرکت یا سازمانه. البته این موضوع در عمل سخت‌تر میشه. آنبوردینگ از مرحله استخدام شروع می‌شه و ممکنه یه سال ادامه داشته باشه.

 

مزایای آنبوردینگ

بعد از تعریف آنبوردینگ بهتره بریم سراغ اینکه اصلا آنبوردینگ چه مزیتی داره؟

 

1- جذب آسان استعدادهای برتر

79% افراد قبل از ارسال درخواست کار برای یک شرکت، به هدف اون نگاه می‌کنن. وقتی که آنبوردینگ خوبی داشته باشین و برندتون رو به خوبی به افراد معرفی کنین، احتمال جذب استعدادهای برتر تو شرکت‌تون بالا می‌ره.

 

2- افزایش نرخ حفظ افراد استخدام شده

بر اساس تحقیقات Glassdoor، سازمان‌هایی که فرایند آنبوردینگ صحیحی دارن، نرخ حفظ استخدامی‌های‌شون 82% بیشتره.

 

3- افزایش بهره‌وری با آنبوردینگ

وقتی که یک کارمند بدونه برای موفقیت چی لازمه و ابزار و دانش برای این کار رو داره، خیلی زودتر مشارکت رو شروع می‌کنه. این در نهایت باعث افزایش بهره‌وری میشه.

 

4- افزایش رشد کسب و کار

همسوسازی موفقیت آمیز، باعث می‌شه کارکنان حس کنن سطح تعامل بالاتری دارن و در نهایت یک رابطه قابل اعتماد و حمایتی بین کارکنان شکل می‌گیره و بیزنس رشد می‌کنه.

 

طراحی فرآیند آنبوردینگ

آنبوردینگ، یه فرایند پیوسته است؛ ولی برای اجرای بهتر اون چندتا نکته رو در نظر داشته باشید:

 

1. مطمئن بشید کاغذبازی ها تموم شده

آنبوردینگ درست قبل از اولین روز کاری کارمند شروع می‌شه. به جای اینکه روز اول کلی کاغذ به کارمند بدین تا امضا کنه، روز قبلش به صورت الکترونیکی این کارها رو انجام بدید.

 

2. دسترسی‌های لازم رو به کارمند جدید بدید

این کار رو هم می‌تونین قبل از روز کاری اول انجام بدین. به کارمند دسترسی‌های لازم رو بدین و ابزارهایی که می‌تونه استفاده کنه و بهش کمک می‌کنه رو معرفی کنین.

 

3. محل کار کارمند جدید رو حتما از قبل آماده کنید

بخش مهمی از همسوسازی اینه که انتقال فیزیکی کارمند به دفتر رو تا اونجایی که ممکنه ساده کنین تا کارمند احساس راحتی کنه و کارهایش سریع‌تر پیش بره.

 

4. در پروسه آنبوردینگ آموزش‌های ضروری رو مشخص کنید

هر چند که آموزش تو حرفه‌های مختلف با هم فرق داره؛ ولی باید آموزش فرهنگ سازمانی و فرایندهای متداول برای همه کارمندها رو بهش بدین تا زودتر با بیزنس‌ و استراتژی کارتون سازگار بشه.

 

5. یه برنامه‌ برای اولین روز کاری بهش بدید

یکی از استرس‌زاترین چیزها تو روز اول کار اینه که ندونین چی در انتظارتونه. برای حل این مشکل می‌تونین یه برنامه کاری برای روز اول بهش بدین.

 

مدت زمان ایده‌آل برای آنبوردینگ کارمند چقدره؟

خیلی از افراد فکر می‌کنن آنبوردینگ 2 تا 5 ساعت طول می‌کشه تا کارمند رو به شرکت معرفی کنن؛ ولی آنبوردینگ صحیح 30 تا 90 روز یا حتی یکسال طول می‌کشه. یعنی آنبوردینگ فقط معرفی نیروی جدید به شرکت نیست. باید شرکت و فرهنگ سازمانیش رو هم به نیروی جدید معرفی کنید.

 

نتیجه‌گیری

برای اینکه یه کارمند بتونه بهترین عملکردش رو ارائه بده و با بیزنس‌تون سازگار بشه لازمه آنبوردینگ رو حتما اجرا کنید. فرایند آنبوردینگ و همسوسازی دارای مراحل مختلفیه از تکمیل کاغذ بازی ها تا معرفی نیروی جدید به همه کارمندان شرکت رو باید تک به تک انجام بدید تا شخص تازه وارد بهتر و سریعتر بتونه با محیط جدید سازگار بشه.