شاید شما متوجه نشده باشین؛ ولی اگر با دقت و از دور نگاه کنین متوجه میشین که فرق ایمیل خوب و بد در فروش و عدم فروشه. تجربه نشونه داده یک ایمیل خوب برای فروش عالیه. ما تو این مقاله چند نمونه متن ایمیل مارکتینگ رو براتون آوردیم که با کمکشون میتونین کمپینهای بازاریابی ایمیلی و فروشتون رو بیشتر کنین. همچنین برای اینکه بدونین کدوم ایمیل خوبه هر قالب ایمیل مارکتینک رو تجزیهوتحلیل کردیم.
به نظر شما تفاوت بین یه ایمیل خوب و یه ایمیل بد چیه؟ منظورم توی بیزینسه! تجربه نشونه داده یک ایمیل خوب توی فرایند بازاریابی در نهایت میرسه به فروش بیشتر. حالا چطور باید متن خوبی برای ایمیل مارکتینگ بنویسیم؟ بیاید چندتا قالب رو باهم بررسی کنیم. من نمونه هایی رو بهتون معرفی میکنم و بعد شما تصمیم بگیرید کدوم یکی برای شما مناسبتره.
قالبهای ایمیل مارکتینگ آماده
1. نمونه متن ایمیل تأیید اولیه
بعد از ثبت نام فرد تو سایت یا برنامهای یه ایمیل برایش فرستاده میشه و بهش خوش آمد میگن. بعد اینکه فرد تو سایت ثبت نام کرد با از اون دعوت کنین عملی (cta) رو انجام بده. حالا بیاییم یک نمونه متن رو بررسی کنیم:
[نام کاربر] عزیز!
از اینکه تو خبرنامۀ هفتگیمون ثبتنام کردین سپاسگزاریم. قبل از شروع، لطفا آدرس ایمیلتون رو تأیید کنین.
برای تأیید آدرس ایمیل روی دکمۀ زیر کلیک کنین تا رسماً یکی از ما بشید!
[دکمه CTA]
2. قالب ایمیل خوشآمدید!
وقتی فردی اولین بار با شرکتتون تعامل داره و تازه مشتریتون شده. برای تقویت روابطتون لازمه که یه ایمیل خوشگل خوش آمدگویی براش بفرستین. این ایمیلها نوعی معرفی برند به مشتریه. تو این ایمیل لازمه به مشتری بگین که حوزه کاریتون چیه. تو زیر یک نمونه متن ایمیل خوش آمدگویی آوردیم. البته لازمه این متن رو ویرایش کنین و اون رو با توجه به برند و مشتریانتون شخصی سازی کنین:
[نام کاربر] عزیز!
به [نام برند] خوش اومدین! خوشحالیم که به گروهمون ملحق شدین!
هدف [نام برند] [مأموریت برند] است.
ما [مثلاً 5] بار تو هفته برای شما ایمیل ارسال میکنیم.
ایمیلهای ما حاوی اطلاعات ارزشمندی برای کمک به شما در طول مسیر هستند. ما محصولی رو که بهش اعتقاد داریم، تست کردیم و از کاربردی بودنش اطمینان داریم رو بهتان معرفی میکنیم.
امیدواریم از وقت گذراندن باهامون لذت ببرین و با خیال راحت [لینک منابع آموزشی برند] را بررسی کنین.
آرزوی بهترینها رو برایتان دارم، چون شما بهترین هستین.
[نام برند]
3. نمونه متن ایمیل فروش
هدف از نوشتن و فرستادن این ایمیل توجه کسیه که قراره باهاش جلسه فروش داشته باشین یا تماس تلفنی داشته باشین. بهتریه قبل از نوشتن این نوع ایمیل کمی روی مخاطبتون تحقیق کنین تا بفهمین به چی نیاز داره. اگر مخاطبتون حس کنه، میخواین مشکلش رو حل کنین با خودش میگه من برای این شرکت مهمم و بهم اهمیت میده. برای همین هم بهتون جواب میده. یادتون نره ایمیل زیر رو با توجه به مشتریتون شخصی سازی کنین:
سلام [نام مخاطب]،
امیدوارم حالتون خوب باشه.
اجازه بدین با این شروع کنم که من از طرفداران پر و پا قرص کارتونم! همین هم باعث شده که قدم پیش بگذارم و این ایمیل رو بفرستم.
من به دلیلِ [دلیل ارسال ایمیل] وقتتون رو میگیرم.
بعد از تحقیق در مورد [شرکت هدف]، متوجه شدم شما میتونین تو حوزۀ [یک حوزۀ خاص از شرکت هدف] پیشرفت کنین. ازآنجا که من تجربههای خوشایندی تو این زمینه دارم و به خیلی از شرکتها کمک کردهام تو این زمینه پیشرفت کنن. خوشحال میشم در این مورد باهاتون صحبت کنم.
وقتش رو دارین که باهاتون تماس بگیریم تا درباره اینکه [محصول/خدمت] ما چگونه میتونه بهتون کمک کنه صحبت کنیم؟
با احترام
[نام کارشناس یا مدیر فروش]
4. نمونه متن ایمیل پیگیری
تو حوزه کسب و کار چیزی قطعی نیست و خیلی وقتها ممکنه که ایمیل فروشتون مورد توجه قرار نگیره یا اصلا فراموشش کنن. اینجا ایمیل پیگیری بهتون کمک میکنه و دقیقا همون چیزیه که بهش نیاز دارین. ایمیل پیگیری مثل یه شانس مجدد برای جلب توجه مشتریه.
[نام کاربر] عزیز،
احتمالاً خیلی سرتون شلوغه. این رو کاملاً درک میکنم.
این ایمیل برای پیگیری ایمیل قبلی ارسال شده. از اونجایی که هنوز جوابی از شما نشنیدم، خواستم بدونم آیا وقت دارین پیشنهاد من رو بررسی کنین؟
حتماً اگر زمانی برای بررسی پیدا کردین بهم اطلاع بدین. پیشاپیش از پاسخ شما ممنونم. بهتون قول میدم که از این انتخابتون پشیمون نمیشین.
با احترام
[نام کارشناس یا مدیر فروش]
5. الگوی ایمیل تایید نهایی
ایمیل تأیید نهایی یا همون Confirm نوعی تضمینه برای اینکه مشتری بدونه سفارشش پردازش شده است. این ایمیل دقیقا بعد از ثبت سفارش مشتری ارسال میشه. مشتری وقتی این ایمیل رو میبینه از ارسال سریع محصول مطمئن میشه و میگه همه چی روی رواله. برای انگیزه دادن به مشتری میتونین چیزی رو رایگان هم به مشتری بدین که در زیر به اون هم اشاره کردم.
سلام [نام کاربر]،
با تشکر از خرید شما
ما سفارشتون رو دریافت کردیم و در حال پردازشش هستیم.
وقتی آمادۀ ارسال کالا بودیم، به شما اطلاع میدهیم. اطلاعات پیگیری محصول و سایر جزئیات رو تو ایمیل بعدی دریافت خواهین کرد.
برای قدردانی از خریدتون، برای سفارش بعدی شما ارسال رایگانه. پس حتماً هنگام خرید بعدی فراموش نکنین کدِ [کد ارسال رایگان] رو قبل از پرداخت وارد کنین.
به امید دیدار مجدد
کلام آخر
حواستون باشه یکی از راههای ارتباطی با مشتری و تقویت رابطه فعلی استفاده از ایمیله. من سعی کردم مهمترین مواردی که باید بدونید رو توضیح بدم. مواردی مثل ایمیل خوش آمدگویی، تایید ابتدایی ثبت نام، ایمیل فروش، ایمیل پیگیری و در نهایت ایمیل نهایی خرید. اینها مواردی هستن که روی فرایند فروش شما تاثیر زیادی دارن.