دنیای تبلیغات همیشه در حال تغییره. اما یه چیزی که از همون اوائل تاریخچۀ تبلیغات ثابت مونده، بحث پروموشن یا همون ترویج فروشه. انواع پروموشن اگه به خوبی اجرا بشن، تا حد زیادی به برندها کمک میکنن دیده بشن و بین خودشون و مشتریها یه ارتباط واقعی بسازن.
پروموشن چیه؟
به هر نوع فعالیت بازاریابی که برای «شناساندن» یک محصول، خدمت، برند یا حتی یک شعار یا موضوع خاص استفاده میشه و اغلب ماهیت متقاعدکننده داره، پروموشن گفته میشه.
حالا وقتی بحث بازاریابی محتوا مطرح میشه، ما با «پروموت محتوا» طرفیم. به فرآیند انتشار و توزیع پستهای بلاگ و دیگر انواع محتوا از طریق کانالهای پولی و ارگانیک، پروموشن محتوا گفته میشه.
انواع پروموشن در بازاریابی
انواع پروموشن داریم که باید حتما باهاش آشنا بشین. خیلیها پروموشن رو فقط پروموشن اینستاگرام میدونن اما خب بیایید ببینیم بجز فضای سوشال، کجا میشه پروموت اجرا کنیم.
1. فروش شخصی
یعنی همون تماس یا گفتوگوی مستقیم با مشتری. اینجا فروشنده سعی میکنه با توضیح و متقاعدسازی مشتری، اونها رو قانع کنه.
2. تبلیغات دیجیتال
از سئو گرفته تا بازاریابی شبکههای اجتماعی و تبلیغات کلیکی (PPC) و… جزو تبلیغات دیجیتال به شمار میرن. کارهای دیجیتال هزینههاش معمولاً از روشهای فیزیکی کمتره ولی نیاز به صبر داره تا نتیجه بده. مثلاً بالا اومدن سایت در گوگل زمانبره.
3. روابط عمومی
اینجا هدف ما حفظ و بهبود تصویر برند از طریق رسانهها و شبکههای اجتماعیه.
4. حمایت مالی (اسپانسری)
تو این روش از انواع پروموشن، برندها با حمایت از یه رویداد یا شخص، خودشون رو تبلیغ میکنن. مثل لوگوی نایک روی لباس تیمهای فوتبال.
5. پیشبرد فروش
تخفیف، جایزه یا پاداشهایی که مشتری رو به خرید فوری ترغیب میکنن. البته نباید زیاد استفاده بشن، چون ممکنه ارزش برند رو پایین بیارن.
6. بازاریابی مستقیم
برقراری ارتباط مستقیم با مشتری از طریق ایمیل یا پیامک برای اطلاعرسانی تخفیفها و محصولات جدید هم یه راه عالی برای پروموشنه. اما خب به استراتژی شما بستگی داره.
7. تبلیغات عمومی
برای بهبود آگاهی از برند به کار میره. ممکنه فروش زیادی ایجاد نکنه، ولی برند رو در ذهن مردم ماندگار میکنه.
انواع پروموشن محتوا که حتماً به کارتون میآن…
حالا بعد این روش ها حتما روی پروموشن محتوا هم سرمایه گذاری کنید، مخصوصا اگه توی فروش b2b کار میکنید.
1) ایدههای پروموشن محتوای شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی بهترین فضا برای ارتباط با مخاطب هستن. اما باید بدونید الگوریتمها همیشه همهی پستها رو به فالوورها نشون نمیدن. پس باید هوشمندانه عمل کنید. پستهای مهم رو پین کنید، لینک صفحه محصولات رو در بیوی پیج بذارید، به شکل منظم و با محتوای جذاب فعال باشید تا کمکم تعامل پیج بالاتر بره.
2) پروموشن محتوا در صفحههای اصلی وبسایت
سایت قلب محتوای هر کسبوکاره. بهتره توی صفحه اصلی یه کالتواکشن (دعوت به اقدام) واضح بذارید، بخش بلاگ فعال داشته باشید، لینکهای مفید توی صفحات محصول و درباره ما قرار بدید و دکمههای شبکه اجتماعی و چت زنده رو هم فراموش نکنید.
3) پروموشن محتوا در وبلاگنویسی
وبلاگنویسی کمک میکنه سایت شما راحتتر توسط گوگل دیده بشه. حتماً پایین هر پست یه CTA جذاب بذارید، دکمههای اشتراکگذاری اضافه کنید و حتی در سایتهای دیگه بهعنوان مهمان بنویسید تا مخاطبهای جدید جذب بشن.
4) پروموشن محتوا با ویدیو
ویدیوهای حرفهای سختتر تولید میشن، ولی اثرگذاری بالایی دارن. حتماً ویدیوهای مخصوص هر پلتفرم رو با فرمت مناسبش بسازید و برای صفحات فرود سایت هم ویدیوهای آموزشی یا معرفی تهیه کنید.
5) پروموشن با ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ رو هم که حتما بارها شنیدید. با ارسال ایمیلهای منظم، میشه هم مشتریهای فعلی رو حفظ کرد و هم سرنخهای جدید گرفت.
6) پروموشن پولی
یکی از مهمترین انواع پروموشن استفاده از روشهای پولی مثل Google Ads یا تبلیغ مستقیم در اینستاگرام و یوتیوبه. اینجا با سرمایهگذاری اولیه روی پستها، میشه تعامل و ترافیک رو چند برابر کرد.
5) اینفلوئنسر مارکتینگ
همکاری با اینفلوئنسرها میتونه برند شما رو به یک جامعۀ جدید معرفی کنه. برای اینفلوئنسر مارکتینگ موثر، بهتره هم با افراد معروف و هم با اینفلوئنسرهای تازهکار همکاری کنید تا تنوع مخاطب بیشتری داشته باشید.
جمعبندی
در پایان بهتره به این نکته توجه کنید که فقط قرار نیست روی یک روش خاص تمرکز کنید. استفاده همزمان از انواع پروموشن و خلق یه ترکیب درست از روشهای مختلف باعث میشه هم برندتون دیده بشه، هم توی ذهن بمونه. مهمتر اینکه هر استراتژی، حتماً باید با شناخت مخاطب و هدفگذاری دقیق پیش بره.