فرآیند فروش، فرایندی پویاست که دائما در حال تغییر و دگرگونیه. بعد از اپیدمی کرونا تقریبا همه چی تو دنیای فروش تغییر کرد. این روزها فروش بیشتر با هوش مصنوعی انجام میشه. ولی چرا همهی بیزنسها به فروش با کمک هوش مصنوعی روی آوردن؟ اصلا کاربرد هوش مصنوعی در فروش چیه؟
کاربرد هوش مصنوعی در فروش
توی این مقاله 7 تا از پرکاربردترین موارد رو با هم مرور میکنیم که ببینیم اصلا چرا هوش مصنوعی؟ اونم توی فروش!
1. تحقیقات تو حوزه صنعت
وقتی که دانش کافی درباره محصولتون نداشته باشین، نمیتونین اون رو بفروشین. حتی اگه اون رو هم بفروشین، مشتری خیلی زود میفهمه که چیزی دربارهش نمیدونین و اعتبارتون خدشه دار میشه. به جای اینکه ساعتها وقت بذارین تا روی موضوعات جدید تسلط پیدا کنین. میتونین از هوش مصنوعی استفاده کنین تا دیدگاههای ارزشمند رو درباره صنایع ارائه بدین و چالشهایی که تیم فروشتون ممکنه باهاش روبهرو بشه رو بشناسین.
2. فهرستسازی
دیگه نیازی به تحلیل رقبا و گشتن تو بازار نیست، هوش مصنوعی بهتون کمک میکنه به راحتی عوامل کلیدی تو جمعیت هدفتون رو بشناسین. به صورت کلی تحلیل رقبا با استفاده از هوش مصنوعی خیلی آسونتر میشه. مثلا بهتون میگه تو حوزه کاریتون چند شرکت تو کشور فعالیت میکنه، بهترینها کدومها هستن و کجا خدمات ارائه میدن.
3. توسعه فروش شخصیسازی شده
برای اینکار اول لازمه که فهرستی از شرکتهای هدف جمع آوری و سازمانهای کلیدی رو شناسایی کنین. بعدش هم باید آماده بشید تا با مدیران شرکتهای مختلف ارتباط برقرار کنین. این مرحله خیلی مهمه، چون باید بتونید ارزشهای شرکتتون رو به مشتری نشون بدید. برای مثال ایمیلهای شخصیسازی شده برای مشتریهای هدفتون بفرستید.
4. بهینهسازی محتوا و پیام
با کمک هوش مصنوعی میتونین محتوا بنویسین. البته باید توجه کنین که همیشه شخصی سازی کردن محتوا کافی نیست. با کمک هوش مصنوعی، میتونین استراتژیهای کلی واسه محتواتون ایجاد کنین که میتونه در طولانی مدت باعث افزایش مخاطبتون بشه. همچنین میتونین از هوش مصنوعی واسه نوشتن محتوای خاصی استفاده کنین که نیازهای مخاطبتون رو برآورده کنه و اون رو با مزایای محصولتون مرتبط بسازه.
5. تحلیل رقابتی
هوش مصنوعی بهتون کمک میکنه فهرستی از رقبای احتمالیتون تهیه کنین و تفاوتهاتون باهاشون رو بهتون میگه. این کار بهتون کمک میکنه بازاریابیتون رو بهبود بدین. مثلا بهتون میگه که بیشتر مخاطبهاتون از کدوم شبکه اجتماعی استفاده میکنن. همچنین هوش مصنوعی رقبا رو به صورت دقیق و کامل آنالیز میکنه و بهتون میگه که چجوری میفروشه، مشتری جذب میکنه و مشتری از دست میده.
6. تجزیهوتحلیل تماسهای فروش
هر کدوم از تماسهای فروشنده اطلاعات زیادی ارائه میده که دید مشتری نسبت به محصول چیه، چه مشکلی داره، چی میخواد و چی واسهش مهمه. جمع آوری تمام این اطلاعات به صورت دستی، تقریبا غیر ممکنه. واسه همینه که فروشندههای آیندهنگر از هوش مصنوعی کمک میگیرن تا تماسهای فروششون رو آنالیز کنن. این روزها هوش مصنوعی بهتون بهتون کمک میکنه تا متوجه بشید که دقیقا چه اتفاقی در فرآیند فروش شما افتاده و این اتفاق چه تاثیری روی معامله داره.
7. پیش بینی احتمال بستن معامله
هوش مصنوعی با استفاده از قدرت پیش بینیاش میتونه تخمین دقیقی از احتمال تبدیل شدن لید به مشتری و فروش بزنه. هوش مصنوعی با آنالیز دادههای بازار و سرنخها، بهتون میگه که احتمال مشتری شدن کدوم لید بیشتره. این کار باعث میشه تمرکزمون رو روی لیدهای مهمتر بذاریم و با هزینهای کمتر مشتریان بیشتری جذب کنیم.
کلام آخر
در سالهای اخیر هوش مصنوعی خیلی ترند شده. همین هم باعث شده که کارشناسان اون رو تو فروش استفاده کنن و نتیجه خوبی هم ازش گرفتن. این روزها استفاده از هوش مصنوعی به بخش مهمی از کار برندهای بزرگ تبدیل شده. هوش مصنوعی تو کار بهتون کمک میکنه بهتر رقبا، مشتری و محصولات رو بشناسین و با توجه به هر کدوم بازاریابی کنین. همچنین بهتون میگه کدوم لید احتمال بیشتری داره به مشتری تبدیل بشه.