فکر کنم دیگه همه اسم حرفه «کارشناس فروش تلفنی» رو شنیدن. ولی تا حالا از خودتون پرسیدین که منظور از کارشناس فروش تلفنی چیه؟ برای کار به عنوان کارشناس فروش باید چه مهارتهایی داشته باشیم؟ اصلا وظایفمون چیه و باید چیکار کنیم؟ یا حقوقمون چقدره؟ مطمئنم این سوالات ذهن شما رو هم درگیر کرده وگرنه تا اینجا نمیومدید. بیایید با هم از تعریف کارشناس فروش تلفنی شروع کنیم.
کارشناس فروش تلفنی چیست (کیست)؟
کارشناس فروش تلفنی شغلی هست که فرد تو اون میخواد محصول یا خدماتش رو از طریق تلفن به فروش برسونه. این فرد با مشتریان تماس میگیره و سعی میکنه از طریق تبلیغ و ایجاد رابطه دوستانه، محصولاتش رو به افراد بفروشه.
وظایف کارشناس فروش تلفنی
این افراد بسته به جایی که توش کار میکنن ممکنه وظایف مختلفی داشته باشن؛ ولی خب یه سری وظایف بین همهشون مشترکه:
1- تولید سرنخ
کارشناس فروش تلفنی از طریق تماس با سرنخ ها یا حتی مشتریان فعلی، اونها رو از محصولات و خدمات جدید مطلع میکنن تا لیدهای جدید بسازن و در آینده بهشون بفروشن. به اصطلاح تولید سرنخ هم جز وظایف اونهاست.
2- فروش مستقیم
این افراد جدا از آگاهی درباره محصولات، وظیفه فروش مستقیم رو هم دارن. یعنی شما ممکنه به یه مشتری بالقوه زنگ بزنید. محصلتون رو معرفی کنید و توی همون تماس یا تماس های بعدی محصول رو بفروشید.
3- تحویل سفارش و پردازش
این افراد با مشتریان حرف میزنن و سفارشهاشون رو تحویل میگیرن و پردازش میکنن. ممکنه مشتری نیاز داشته باشه خرید قبلی رو تکرار کنه یا محصول جدید بخره. تحلیل رفتار مشتری و استفاده از اسکریپتهای آماده تماس تلفنی کمک میکنه که به عنوان کارشناس فروش تلفنی بتونید یه تماس رو به خوبی هدایت کنید.
4- خدمات مشتری
یکی دیگه از وظایف کارشاس فروش تلفنی، پشتیبانی خدمات مشتریه. از اونجایی که این افراد بیشترین ارتباط رو با مشتریان دارن، گاهی لازم میشه که از مشتریهای قبلی سوال کنن که آیا از خدمات یا محصول ما راضی هستید؟ قطعا با ثبت این جوابهای مشتریها کمک بزرگی به بانک اطلاعات مشتریان توی نرم افزار CRM میکنن.
5- حل تعارض
کارشناس فروش تلفنی باید صبور باشه تا بتونه اعتراضات مشتری رو حل کنه. گاهی مشتری اعتراض یا شکایتش رو به کارشناس فروش میگه که در این مورد هم لازمه به عنوان یه کارشناس فروش حرفهای در لحظه مشکل مشتری رو حل کنید یا اون رو به مسئول مرتبطی ارجاع بدید.
7- گزارش فعالیت
کارشناس فروش تلفنی موفق گزارش کار حاوی تعداد تماس، سرنخ، مشتریان، فروش و غیره تهیه میکنه که به افزایش درآمد کمک میکنه.
مهارتهای کارشناس فروش
در نهایت یه فرد برای اینکه بتونه یه کارشناس فروش تلفنی موفقی باشه باید وظایفی که لیست کردم رو به خوبی انجام بده. اما برای اینکار لازمه مهارتهایی رو هم داشته باشه. این مهارتهای کارشناس فروش چی هست؟
1- ارتباط
نمایندگان فروش تلفنی باید مهارت ارتباطی قدرتمندی داشته باشن تا بتونن مکالمات رو با افراد غریبه شروع کنن و ادامه بدن تا رابطهای دوستانه باهاشون بسازن و در نهایت بهشون بفروشن.
2- مهارتهای بین فردی
این افراد باید بتونن بدون دیدن افراد باهاش ارتباط برقرار کنن که این به مهارت همدلی، صبر و متقاعد سازی نیاز داره.
3- تجربه در فروش
این افراد باید قبلا در زمینه فروش کار کرده باشن تا بتونن بدون دیدن افراد بهشون بفروشن.
4- آشنایی با نرم افزارهای فروش
این افراد باید روی CRM مسلط باشن تا بتونن به صورت سازماندهی شده با مشتریان در ارتباط باشن. اگه برای شما هم سوال شده که CRM چیه، مقاله «نرم افزار CRM چیست» رو بخونید.
5- یادگیری سریع
از اونجایی که یه شرکت محصولات متفاوتی داره و مشتریان اخلاق و نیازهای متفاوتی دارن، کارشناس فروش تلفنی باید یادگیری سریعی داشته باشه و بتونه خودش رو با شرایط سازگار کنه.
شرایط محیط کار کارشناس فروش تلفنی
بعضی از شرکتها اجازه میدن که کارشناسان فروش به صورت دورکاری و در منزل فعالیت کنن و بعضی توقع دارن که به شرکت بیان و تو یک فضای آروم با مشتریان در ارتباط باشن. محیط کاری این افراد رقابتیه، چون شغلشون هدف محوره.
حقوق کارشناس فروش تلفنی
حقوق این افراد هم معمولا ترکیبی از پورسانت و حقوق ثابته که بسته به نوع و اندازه شرکت ممکنه تغییر کنه. حقوق ثابت این افراد در سال 1404 که من دارم این مقاله رو ضبط مینویسم تو تهران چیزی بین 8 تا 30 میلیون تومانه و حدود 5% پورسانت هم بهشون داده میشه.
کلام آخر
کارشناس فروش تلفنی یکی از حرفههای پردرآمد و مهم توی هر صنعتیه که اتفاقا تاثیر زیادی روی درآمد شرکت داره، این افراد از طریق تماس تلفنی محصولاتشون رو تبلیغ و بعد میفروشن. برای همین نیازه که مهارت ارتباطی خوبی داشته باشن تا بتونن وظایفشون توی این بخش رو به درستی اجرا کنن.