باشگاه مشتریان چیه و چه تاثیری روی رضایت مشتری داره؟

باشگاه مشتریان (Customer Club) چیه؟ چطوری کار میکنه و چه تاثیری روی افزایش فروش شما داره؟ جواب همه سوالاتتون درمورد باشگاه مشتریان رو اینجا بخونید.

باشگاه مشتریان چیه و چه تاثیری روی رضایت مشتری داره؟

باشگاه مشتریان (Customer Club) چیه؟ چطوری کار میکنه و چه تاثیری روی افزایش فروش شما داره؟ جواب همه سوالاتتون درمورد باشگاه مشتریان رو اینجا بخونید.
باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان (Customer Club) نقش زیادی روی رضایت مشتری و پیشرفت کسب‌وکار داره. پس حتما باید یه باشگاه برای خودتون راه‌اندازی کنید. میدونید باشگاه مشتریان چیه؟ چه امکاناتی به مشتری ارائه میده؟ چطور باید این باشگاه رو ایجاد کنیم؟ بیایید همه چیز رو توی این مقاله با هم بررسی کنیم و جواب این سوال‌ها رو پیدا کنیم.

 

باشگاه مشتریان چیه؟

باشگاه مشتریان یه برنامه‌اس که در ازای وفاداری مشتری‌ها به شرکت (که بر اساس تعداد خرید و مدت زمانی که از شما خرید می‌کنن مشخص میشه)، به گروه خاصی از مشتری‌ها، مزایایی رو ارائه میده. کوپن تخفیف، محصولات رایگان، اشانتیون و غیره رو میشه توی این باشگاه قرار داد. در اصل این سیستم مشتری‌ها رو تشویق می‌کنه که بیشتر از کسب و کار شما خرید کنن.

 

همه میتونن باشگاه مشتریان ایجاد کنن؟

اعداد و ارقام نشون داد که راه اندازی باشگاه مشتریان خیلی روی رضایت مشتری‌ها تاثیرگذاره. اما آیا هر شغلی برای راه اندازی باشگاه مشتریان مناسبه؟

نه! مواقعی هست که ایجاد باشگاه مشتریان تاثیری براتون نداره. مثلا اگه مشتری‌ها خرید منظمی ندارن، یا اگه محصول یا خدماتتون طوریه که فاصله خرید‌هاشون خیلی زیاده، نمیتونید از باشگاه مشتریان استفاده کنید. مثلا شرکت‌هایی که خونه نوسازی می‌کنن نمیتونن این سیستم رو ایجاد کنن.

 

امکانات باشگاه مشتریان

باشکاه مشتریان برای مشتری‌ها خیلی به صرفه‌اس؛ اما حتی اگه به صرفه نبود هم مشتری‌ها به خاطر حس تعلق وارد این سیستم میشدن. این باشگاه برای کسب‌وکار شما هم مزایای زیادی داره. میتونید با یه کم خلاقیت در فروش، میزان فروش به مشتری‌های فعلی رو زیاد کنید، عادات خرید مشتری رو پیدا کنید و ویژگی مشترک مشتری‌ها رو پیدا کنید. فقط کافیه از داده‌های باشگاه توی CRM گزارش بگیرید.

 

راه اندازی باشگاه مشتریان

برنامه‌ریزی اولیه یکی از مهم‌ترین مراحله. باید داده‌های مشتری (مثل نیازها، دوره‌های خرید، عادات خرید و غیره) رو مشخص کنید.

بعد باید یه سیستم ساده ایجاد کنید. هرچقدر سیستم ساده‌تر باشه، عملکرد بهتری داره. باید به این فکر کنید که مشتری در ازای وفاداری به کسب‌وکار شما، چه چیزی به دست میاره. باشگاه مشتریانی که ارزشی برای مشتری‌ها قائل نباشه، تاثیری روی خرید مجدد اونا نداره.

باید امکانات باشگاه و مزایای اون رو خیلی دقیق برای مشتری‌ها توضیح بدید. مثلا صندوقدارهای سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها وظیفه دارن از خریداران بپرسند، که عضو باشگاه مشتریان هستند یا خیر. بعد باید مزایای اون رو توضیح بدن و مشتری رو قانع کنن که عضو بشه.

میتونید از وب سایت شرکت، بسته‌بندی محصولات، شبکه‌های اجتمای، پیامک و غیره هم برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید. شرکت‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا و اسنپ از این روش‌ها استفاده میکنن.

 

تاثیر باشگاه مشتریان روی رضایت مشتری

باشگاه مشتریان از دو گروه مشتری تشکیل شده:

  • مشتری دائمی: کسی که به طور فعال و پیوسته محصولات و خدمات شما رو میخره و از رقبا خرید نمیکنه.
  • مشتری وفادار: این افراد سفیر برند شما هستند. منظم خرید می‌کنند و برند شما رو به دوستان و خانواده هم معرفی می‌کنند.

این دو گروه هسته‌ی باشگاه مشتریان رو تشکیل میدن. مزایای باشگاه هم یه کاری میکنه که راضی‌تر از قبل باشن.

 

میدونستید که:

  • احتمال فروش به مشتری دائمی، بین 60 تا 70 درصد و احتمال فروش به مشتری جدید فقط بین 5 تا 20 درصده.
  • 80% از سود شما از 20% مشتریان فعلی حاصل میشه.
  • 65 درصد درآمد یه شرکت از مشتریان فعلی به دست میاد.
  • مشتریان دائمی، حداقل 33 درصد بیشتر از مشتریان جدید از شما خرید می‌کنند.

اگر داده‌ها نشون بده که یه الگوی ثابت برای بازدید مشتری‌های وفادار وجود داره که از وقتی باشگاه مشتریان ایجاد شده افزایش داشته، توی مسیر درستی هستید. پس باز هم میگیم که خیلی مهمه داده‌ها رو گرداوری و بررسی کنید.

در نهایت اینکه یادتون باشه باشگاه مشتریان تاثیر خیلی زیادی روی رضایت مشتری‌های فعلی داره. ولی مهمه که درست اجراش کنید. این باشگاه اعتبار برند شما رو هم زیاد میکنه. ولی اگه محصول خوبی ندارید یا بخش بازاریابی و خدمات مشتریان ضعیف عمل میکنه، اصلا نباید سمت ایجاد باشگاه برید. اینکار فقط پول هدر دادنه.