آمیخته بازاریابی کوکاکولا که باعث موفقیت 100 ساله این شرکت شده!

آمیخته بازاریابی کوکاکولا مجموعه اقداماتیه که برای فروش موفق این شرکت معروف جهانی طراحی شده؛ پس توی ساده‌ترین حالت باید ببینیم مدیران کوکاکولا چطور این اقدامات رو مدیریت میکنن و چطور از اونها الگو بگیریم؟!

آمیخته بازاریابی کوکاکولا که باعث موفقیت 100 ساله این شرکت شده!

آمیخته بازاریابی کوکاکولا مجموعه اقداماتیه که برای فروش موفق این شرکت معروف جهانی طراحی شده؛ پس توی ساده‌ترین حالت باید ببینیم مدیران کوکاکولا چطور این اقدامات رو مدیریت میکنن و چطور از اونها الگو بگیریم؟!
آمیخته بازاریابی کوکاکولا

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا، نوشابه است. برندهای زیادی نوشابه تولید می‌کنن؛ ولی چند تا از این برندها خیلی معروفن. یکی از این شرکت‌ها، کوکاکولا است. آمارها نشون می‌ده که 97% مردم اسم کوکاکولا رو شنیدن و مردم دید مثبتی بهش دارن. ولی به نظرتون این شرکت چطور تونسته به این شکل بازار رو تسخیر کنه؟ باهام باشین تا بهتون بگم.

 

معرفی کوکاکولا

داستان به وجود آمدن برند کوکاکولا خیلی جالبه. سال 1885 بود که دکتر جان پمبرتون تو جنگ زخمی شده بود و دنبال ساختن یک مسکن قوی بود. ولی اتفاقی نوشیدنی جدیدی ساخت و اون رو تو سال 1886 به صورت رسمی عرضه کرد. جالبتر اینجاست که تو سال اول فقط 9 تا نوشابه گازدار به فروش رفت و بعدها با استراتژی‌های مختلفی که مدیران این برند به کار بردن، طرفداران این شرکت بیشتر هم شد.

 

استراتژی آمیخته بازاریابی 4P کوکاکولا

داستان اصلی از این قراره که کوکاکولا با شناختی که از مشتریان و بازار هدفش به دست آورد، خیلی خوب به نیازهاشون پاسخ می‌داد. از لحاظ آمیخته بازاریابی 4P این شرکت شامل این موارده:

 

محصول

کوکاکولا نوشیدنی‌های غیر الکی زیادی رو ساخته و به بازار عرضه می‌کنه. این نوشیدنی‌ها تو قالب‌ و اندازه‌های متفاوت هستن. همین تنوع باعث شده که کوکاکولا بتونه سهمش تو بازار رو حفظ کنه. یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های این شرکت، طراحی تبلیغات خاص برای معرفی این محصولات خاصه.

 

قیمت

رقابت تو هر حوزه‌ای خیلی تنگاتنگ و بهم نزدیکه، تو حوزه نوشیدنی‌های گاز دار هم به همین شکله. رقیب اصلی شرکت کوکاکولا، پپسیه. این شرکت سال‌های ساله با کوکا رقابت می‌کنه. کوکاکولا برای شکست دادن این برند، استراتژی قیمت گذاری منصفانه داره تا به این واسطه مشتریانش رو حفظ کنه. میشه گفت که تو این 73 سال قیمت این نوشابه‌ها تغییری نکرده (البته این حرف نسبیه و توی جوامع مختلف باید نسبت به ققیمت بقیه کالاها سنجیده بشه). همچنین محصولات متنوع این برند قیمت‌های متفاوتی دارن که باعث شده برای تمامی قشرهای جامعه مناسب باشن.

 

مکان

این شرکت تقریبا تو هر جای دنیا داره محصولاتش رو عرضه می‌کنه که این باعث فروش زیاد و معروف شدنش شده. این شرکت 6 منطقه عملیاتی داره:

  • آمریکای لاتین
  • ایالات متحده آمریکا
  • آفریقا
  • اروپا
  • آسیا
  • اقیانوسیه

 

کارخونه‌های زیادی تو این مناطق تاسیس شدن و مشغول تولید، بسته بندی و توزیع محصولات رو دارن. تقریبا می‌شه گفت که امروز تو هر فروشگاه، سوپرمارکت، خواروبار فروشی، هتل و رستوران حداقل یه محصول کوکاکولا پیدا می‌شه. این باعث شده هر کسی که اسم این محصولات رو شنیده، بتونه به آسونی بهش دسترسی داشته باشه.

 

این شرکت یه زنجیره توزیع معکوس داره. تا حالا یه سوپری رفتین که نوشابه کوکاکولا بخرین و بعد ازتون بخوان که شیشه نوشابه رو تحویل بدین؟ شرکت کوکا این شیشه‌ها رو جمع می‌کنه و دوباره ازشون استفاده می‌کنه تا تو هزینه‌ها صرفه جویی کنه.

 

ترویج

این شرکت برای موندن تو رقابت از استراتژی‌های بازاریابی زیادی استفاده می‌کنه. بیشتر شیوه بازاریابی کوکاکولا تهاجمیه. این شرکت تو 2016 حدود 4 میلیون دلار و تو 2018 حدود 4.1 میلیون دلار برای تبلیغات هزینه کرده. تو تمام این تبلیغات کوکاکولا سعی کرده حس مثبت تو مشتریان ایجاد کنه. همچنین از تمامی روش‌های تبلیغاتی مدرن و سنتی استفاده می‌کنه.

 

کلام آخر

کوکاکولا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نوشابه گازداره. قیمت عالی، تنوع بالا، دسترسی جهانی و ارتباط عالی با مشتریان باعث شده که این شرکت تو قرن گذشته به یکی از پرفروش‌ترین برندهای جهانی تبدیل بشه. این شرکت از یک روش بازاریابی استفاده می‌کنه که باعث شده تقریبا همه‌ی مردم اسم اون رو بشناسن و حداقل یه بار تو عمرشون یه مدل از نوشابه‌های اون رو امتحان کنن.