هر شکت موفقی قطعا سیستم سازی فروش رو برای خودش تعریف میکنه. این کار باعث میشه که شرکت بتونه سرنخهای جدید پیدا کنه، باهاشون ارتباط داشته باشه، اونها رو تبدیل به مشتری کنه و در نهایت فروش رو انجام بده.
اگه از اتوماسیون هم استفاده کنه، میتونه زمان و پولش رو صرفهجویی کنه. خیلی از کسبوکارها با کمک سیستم سازی فروش، فروششون رو خیلی زیاد کردن. بیایید ببینیم سیستم سازی فروش چیه و چطور میشه انجامش داد. آیا ما میتونیم بدون کمک گرفتن از کسی بخش فروشمون رو سیستماتیک کنید؟
سیستم فروش چیه؟
سیستم فروش یه نرم افزاره که اطلاعات مربوط به فروش رو نشون میده. این اطلاعات رو میتونید توی شکلهای مختلف ببینید. مثلاً میتونید اطلاعات مختلف رو به صورت نمودار، نقشه یا جدول ببینید. این شکلها کمک میکنن که اطلاعات رو راحتتر مقایسه کنید. مثلاً این سیستم میتونه بگه که چند درصد مشتریهاتون، در چه رنج سنی هستن.
ویژگیهای یه سیستم فروش موفق
یه سیستم فروش موفق و خوب چندین تا ویژگی و ابزار داره که به تیم فروش کمک میکنه که فروششون رو بالا ببرن. بعضی از این ویژگیها و ابزارها شامل اینها هستن:
- قابلیت توالی ایمیل: این قابلیت بهتون کمک میکنه که ارسال ایمیلهایی که میخواید به سرنخها بفرستید رو برنامهریزی کنید.
- گزارش تجزیه و تحلیل فروش: این گزارش بهتون میگه که فروشتونون چطور پیش رفته.
- گزارش تحلیلی فروش: این گزارش بهتون میگه که چه عواملی روی فروشتون تأثیر گذاشته، یعنی میتونید ببینید که چه چیزهایی باعث شده که فروشتون بیشتر یا کمتر بشه.
- گزارش پروفایل مشتری: این گزارش بهتون میگه که مشتریهاتون چه جور آدمایی هستن..
- داشبوردهای به روز: این داشبوردها بهتون اطلاعات لحظهای در مورد فروشتون میدن.
- کنترل موجودی: این قابلیت بهتون کمک میکنه که بدونید چه تعداد محصول دارید و چه تعداد محصول فروختید.
سیستم سازی فروش در 5 گام
سیستم سازی فروش رو میتونید در 5 گام انجام بدید. این 5 گام شامل موارد زیر هستن:
سازماندهی بخش فروش استراتژیک
این گام اوله که در اون باید با مشتریهاتون همکاری کنید و یه تیم استراتژیک بسازید. بعدش باید یه اتاق مجازی درست کنید که توش بتونید با تیمتون جلسه بذارید و توی این جلسات باید روی استراتژی فروش کار کنید.
ساخت یه استراتژی فروش
در این بخش باید با تیمتون یه استراتژی فروش درست کنید. توی این گام باید با هم فکر کنید و از تجربهها و دادههای قبلی استفاده کنید. بعد باید ببینید که چه روشی برای تیم فروش شما بهتره.
استاندارد کردن مواد فروش
توی این گام باید همه چیز رو استاندارد کنید. این کار بهتون کمک میکنه که مطمئن بشید هر کارمند فروش یا بازاریابی با یه روش یکسان و مشخص با مشتری ارتباط برقرار میکنه.
پیاده سازی و بهینه سازی
بعد از اینکه استراتژی رو نوشتید و استانداردها رو هم تعیین کردید؛ باید استراتژی فروش رو اجرا و بهتر کنید. مثلاً استراتژیتون اینه که با هر سرنخ تماس بگیرید و باهاش حرف بزنید. یه استانداردتون هم اینه که بیشتر از 5 دقیقه برای هر سرنخ توی یه تماس وقت نذارید.
مزایای سیستم سازی فروش چیه؟
سیستم سازی فروش خیلی مزیتها داره، اگه یادتون باشه توی بالا چند مورد رو بررسی کردیم. بقیه مزیتهای پیاده سازی سیستم فروش هم در ادامه میتونید مشاهده کنید:
- تشویق کار تیمی و همکاری؛
- تربیت استعدادهای جدید؛
- صرفهجویی در زمان و پول؛
- رسیدن به اهداف و فراتر رفتن؛
- ایجاد گردش کار خودکار.
سیستمهایی برای سیستم سازی فروش
اینجا چند تا سیستم رو معرفی میکنم که به هماهنگی و یکپارچگی فرآیندهای کاری شما توی بخش فروش کمک قابل توجهی میکنن.
سیستم 1- تشکیل یه تیم خوب از افراد با استعداد
این گام اوله که باید افراد خوب رو برای تیم فروش انتخاب کنید:
- یه فرآیند برای انتخاب افراد شایسته داشته باشید
- یه فرآیند و یه شیوه برای مصاحبه با افراد داشته باشید
- از یه سیستم برای امتیاز دادن به افراد استفاده کنید.
سیستم 2- توسعه تیم
این گام دومه که باید در اون تیمتون رو توسعه بدید. توی این گام باید این کارها رو انجام داد:
- یه فرآیند برای آماده کردن افراد تازه استخدام شده داشته باشید
- یه فرآیند و یه تکنیک برای آموزش مداوم داشته باشید
- یه فرآیند برای توسعه، یادگیری و ایفای نقش داشته باشید
سیستم 3- فرهنگ فروش
خب توی این مدل از سیستمسازی فروش باید یه فرهنگ فروش درست کنید:
- ارزشهای اصلی و استانداردهای عملکرد تیم فروش رو توسعه بدید
- یه رویکرد برای طراحی فعال فرهنگ فروش داشته باشید
سیستم 4- مدیریت فروش
اینجا هم باید فروشتون رو مدیریت کنید:
- یه فرآیند برای تنظیم تعداد جلسات فروش داشته باشید
- یه فرآیند برای نحوه بررسی معاملات، پیش بینی فروش، مدیریت قیف فروش و غیره داشته باشید
- یه رویکرد برای رهبری موثر و نحوه انگیزه دادن به اعضای تیم داشته باشید.
سیستم 5- فروش، روشها و تکنیکها
توی این حالت باید روش و تکنیک فروشتون رو انتخاب کنید:
- یه متدولوژی فروش و جزئیاتش رو انتخاب کنید.
- مراحل تطبیق فروش با نحوه خرید مشتریهاتون رو بدونید.
سیستم 6- رشد و تسریع قیف فروش
برای اینکه قیف فروش رو رشد و تسریع بدید، دوتا کار رو باید انجام بدین:
- یه فرآیند برای بهبود قیف فروش از طریق تولید تقاضا داشته باشید.
- یه فرآیند برای پیدا کردن موثر مشتری بالقوه داشته باشید.
کلام آخر
یکی از بهترین راهها برای کاهش هزینههای شرکت، صرفهجویی در وقت و افزایش فروش استفاده از سیستم سازی فروشه. این سیستم بهتون کمک میکنه که مشتریهاتون رو بهتر بشناسید و بهترین نحوه تعامل باهاشون رو پیدا کنید. یه مسئله مهم اینجا، اینه که بدونید سیستم یازی فروش با اتوماسیون فروش فرق داره.