اگر تو حوزه برندینگ مشغول به فعالیت باشید، حتما تا به حال اسم هویت برند (Brand Identity) رو شنیدید. اما هویت برند چیه؟ همونطور که هویت شخصیتون شما رو منحصربفرد میکنه، هویت برند هم میتونه شرکتتون رو بین بقیه شرکتها متمایز کنه.
شاید در حال ایجاد اولین برند خودتون باشید یا اینکه قصد ثبات و پیشرفت توی کسبوکارتون رو داشته باشید. در هر دو صورت باید با مفهوم هویت برند خیلی خوب آشنا باشید و بدونید که برای ایجاد یه برند موفق، به چه ابزارهایی نیاز دارید. خوب باید بگم که انجام این کار اصلا ساده نیست و به این راحتی هم نمیشه یه برند رو سر زبونها بندازی؛ اما خوب کار نشد نداره و با تلاش و برنامه درست، میتونید به هدفتون برسید.
حالا اول باید به یه سوال مهم جواب بدید و اون هم این که اصلا هویت برند یعنی چی؟ و چه ربطی به طراحی داره؟ یا اینکه اصلا چجوری باید یه هویت برند قوی ایجاد کنیم، تا باعث پیشرفت کسبوکارمون بشه؟ تو این مقاله قصد داریم، به این سوالات و بقیه دغدغههای ذهنیتون در مورد هویت برند جواب بدیم.
هویت برند چیه؟
هویت برند همون چیزی هست، که میگید و بهش باور دارید. مواردی مثل ارزشهاتون، نحوه ارتباط با محصولاتتون و چیزی که دوست دارید مشتری زمان تعامل با محصولات شما حس کنه، جزئی از هویت برندتون هست. پس هویت برند در اصل نشون دهنده شخصیت کسبوکارتون هست و میزان پاسخگویی شما به نیازهای مخاطب رو نشون میده.
اما منظور از هویت چیه؟ منظور ویژگیهایی هست، که باعث شناسایی و تمایز برند توی ذهن مشتری میشه. مثلا رنگ و طرح لوگو. هویت برند باعث میشه، مشتری شما رو بهتر بشناسه و در اصل نوع نگرش مشتری به برند رو تعیین میکنه.
چجوری یه هویت برند قوی ایجاد کنیم؟
اول باید خودتون رو بشناسید! قبل از ساخت هویت برند، باید بدونید که به عنوان یه برند کی هستید و چه شخصیتی دارید. موارد زیر میتونه بهتون کمک کنه، تا خودتون رو به عنوان یه برند خیلی خوب بشناسید:
- هدف: دلیل شما از ایجاد شرکتتون چی هست؟
- ارزشها: چه ارزشها و باورهایی شرکتتون رو هدایت میکنه؟
- شخصیت برند: اگر برند شرکتتون یه آدم بود، چه شخصیت و مَنِشی داشت؟
- صدای برند: اگه برند شرکتتون یه آدم بود، چطوری با مشتری ارتباط برقرار میکرد؟
این مواردی که گفتیم، هویت برند رو تعریف میکنن. پس قبل از انجام هرکاری، باید جواب اونها رو پیدا کنین. اگر هنوز هم تو شناخت برندتون مشکل دارید، میتونید به سوالات زیر جواب بدید، تا مسئله براتون روشنتر بشه.
- هدفمون از راهاندازی این کسبوکار چی بود؟
- چه باورها و ارزشهایی برای شرکتمون مهم هست؟
- چه چیزی شرکت ما رو خاص میکنه؟
- چه کارهایی رو بهتر از بقیه انجام میدیم؟
- اگه بخوایم برندمون رو تو سه کلمه تعریف کنیم، اون سه تا کلمه کدومها هستن؟
- سه کلمهای که میخوایم مشتری ما رو با اونها به یاد بیاره، چه کلماتی هستن؟
طراحی برند
طراحی برند همون چیزی هست، که هویت برند شرکتتون رو میسازه. مهمترین عناصر طراحی هویت برند، که نگرش مشتری رو نسبت به برند تعیین میکنن، شامل موارد زیر هستن:
- بسته بندی
- لوگو
- کارت ویزیت
- لباس کارمندها
- طراحی وبسایت
- گرافیک رسانههای اجتماعی
- و..
پس از یه منظر طراحی درست و ایجاد هویت برای یه کسبوکار موفق، نشون دهنده شخصیت برندتون هست.
طراحی هویت برند
قبل از شروع به طراحی، اول باید عناصر طراحی برند رو بشناسید. بهتره این اصول رو در موردشون بدونید:
1. تایپوگرافی
تایپوگرافی همون فونتی هست، که برای طراحی برندتون انتخاب میکنید. فونت انتخابیتون، روی برداشت مخاطب اثر داره.
2. پالت رنگ
دومین اصل رنگ هست. بر اساس روانشناسی رنگها، آدمها با رنگهای مختلف ارتباط روحی برقرار میکنن. پس استفاده استراتژیک از رنگ در برندسازی و لوگو تاثیر مهمی روی درک مخاطب داره. در ادامه تاثیر بعضی رنگها رو از نظر روانشناختی روی مخاطب بررسی میکنیم.
قرمز
رنگ هیجان و شور هست. اگه هویت برندتون پرسروصدا، هیجانانگیز و جوون باشه، این رنگ براتون بهترین انتخاب هست.
زرد
رنگ زرد، رنگ آفتاب و شادی هست. پس برای حال و هوای شاد و خندان، یه انتخاب بینظیره.
نارنجی
نارنجی هم از رنگهای پرانرژی هست و برای بازیگوش و دوستانه به نظر رسیدن، انتخاب خیلی مناسبی هست. چون این رنگ کمتر از قرمز استفاده میشه، استفاده از اون میتونه برندتون رو از بقیه متمایز کنه.
سبز
این رنگ تقریبا برای هر نوع برندی قابل استفاده هست. این رنگ برای مردم یادآور پول و طبیعت هست. پس اگه برندتون به یکی از این دو مورد ربط داره، رنگ براتون بهترین انتخاب هست.
آبی
آبی یکی از جذابترین رنگهاست، که هویت برندتون رو با ثباتتر و قابل اعتمادتر میکنه. پس اگه دنبال جذب افراد و ایجاد اعتماد تو مشتری هستید، حتما رنگ آبی رو انتخاب کنید.
بنفش
از رنگهای سلطنتی محسوب میشه. برای القای حس تجملاتی، میتونید از این رنگ استفاده کنید.
مشکی و سفید
اگه میخواید مرموز و مدرن به نظر بیاید، هیچی به اندازه استفاده از دو رنگ سیاه و سفید موثر نیست.