تا حالا 7 فصل از کتاب روانشناسی فروش رو با هم مرور کردیم و امروز به فصل آخر میرسیم. برایان تریسی در مورد 7 تا کار ضروری، برای موفقیت توی فروش و تبدیل شدن به یه فروشنده حرفهای صحبت میکنه.
اگه دوست دارید تو کارتون خِبره باشید و تو فروشندگی حرفی برای گفتن داشتهباشین، کارتون خیلی هم سخت نیست! فقط باید بخواید و تصورش کنید. و اینکه دنبال علم روز دنیا هم باشید و هیچوقت از یاد گرفتن دست نکشید. کمکم تو تجربیاتی که دارید، دستتون میاد که درآمد بالا به چه چیزایی بستگی داره. یعنی میخوام بهتون بگم موفقیت قابل پیشبینیه. کافیه یه سری از فاکتورها رو بشناسید و براشون برنامه بریزید.
7 تا اقدام مهم برای تبدیل شدن به یه فروشنده حرفهای و درجهیک
در اصل تو این مقاله میخوام در مورد علت موفقیتهای بزرگ، باهاتون صحبت کنم. هر چی بیشتر این موارد رو تمرین کنید، نتیجهای که میگیرید خیلی بهتر میشه. در نتیجه تو زمان کمتری هم به هدفتون میرسید و خیلی زودتر روال کار دستتون میاد.
1. کاری که دوست دارید رو انجام بدید.
فروشندههای حرفهای عاشق کارشون هستن. اگه از زور بیکاری و فقط برای اینکه یه کاری کرده باشید، فروشندگی رو انتخاب کردید، خیلی رو موفقیت حساب نکنید! باید وقت و انرژی کافی برای کارتون بذارید تا به اون نتیجهای که میخواید، برسید.
برای موفقیت اصلا لازم نیست کار عجیب و غریبی بکنید، فقط باید یه خورده بهتر از بقیه عمل کنید. این وسط هرچی عزت نفستون بیشتر باشه، به هدف نزدیکترید.
یعنی ساده بگم، وقتی میتونید حرفهای بشید، که اول از همه خودتون رو دوست داشتهباشین و برای خودتون ارزش قائل باشید. اصلا لازم نیست شبیه کسی بشید، فقط کافیه “بهترین وِرژِن خودتون باشید”. همه آدما استعداد و توانایی دارن، فقط باید حسابی روش کار کنن که شکوفا بشه.
2. دقیقا بدونید چی میخواید
خیلی دقیق و جزئی مشخص کنید، دنبال چی هستید و چی از زندگی میخواید. هیچی نباید براتون مبهم باشه. هدفهاتون رو بنویسید و کارهایی که برای رسیدن به اونها لازمه، انجام بدید. میتونید از این هفت مرحله برای تعیین هدف استفاده کنید:
مرحله اول: دقیق مشخص کنید، که چی میخواید. اگه قصدتون افزایش درآمده، میزان درآمد مدنظرتون رو تعیین کنید.
مرحله دوم: هدف و میزان درآمدتون رو، روی کاغذ بنویسید. هدف رو اگه ننویسید، در حد خیال و رویا میمونه. اما وقتی روی کاغذ میاریداش، انرژی و قدرت پیدا میکنه.
مرحله سوم: برای رسیدن به هدفهاتون زمان تعیین کنید. اگه هدفتون بزرگه، اون رو به هدفهای کوچیکتر تقسیم کنید. مثلا اگه یه هدف ده ساله دارید، برای هر سالی یه تارگت مشخص در نظر بگیرید و میزان موفقیتتون رو ثبت و بررسی کنید.
مرحله چهارم: باید بدونید برای رسیدن به هدفتون، باید چه کارایی انجام بدید. از همه کارهایی که باید انجام بدید، یه لیست بنویسید.
مرحله پنجم: لیست کارهاتون رو اولویتبندی کنید و مدام آپدیت کنید.
مرحله ششم: برای رسیدن به هدفهاتون، حرف زدن کافی نیست! دستبهکار بشید. یکی از فاکتورهای مهم موفقیت، علمگراییه.
مرحله هفتم: هر روز برای رسیدن به هدف، یه کاری هرچند کوچیک، انجام بدید. توی طول روز به هدفتون فکر کنید. لحظه رسیدن به هدف رو تصور کنید و اینکه بعد از رسیدن به اون، زندگیتون چجوری میشه؟ این تمرین میتونه زندگیتون رو از اینرو به اونرو کنه. با این فکرهای مثبت، آدما و موقعیتهایی سر راهتون میان، که اصلا تصورش رو هم نمیکردید.
3. برای رسیدن به هدف، پیوسته تلاش کنین
از وقتی شروع به تلاش برای رسیدن به هدفتون میکنید، حتی یه لحظه هم به شکست فکر نکنید. با نظم، پشتکار و اراده 90 درصد مسیر حله. مشکلات سر راهتون رو هم، با برخورد مناسب میتونید حل کنید.
4. هر روز یه نکته در مورد فروشندگی یاد بگیرید
سعی کنید هر روز یه نکته از فروشندگی رو یاد بگیرید. کتاب خریدن و مطالعه باید یه جای ثابت توی برنامه روزانهتون داشتهباشه. هر چی بیشتر بدونید و یاد بگیرید، عملکردتون بهتر میشه و در نتیجه سطح درآمدتون هم بالاتر میره.
5. از وقتتون خوب استفاده کنید
خوب مهمترین کار اینه که یه برنامه مدون روزانه داشته باشید. اینطوری هم کارهاتون رو اولویتبندی کردید و هماینکه میتونید زمانتون رو مدیریت کنید.
6. یه الگو برای خودتون داشتهباشید
یه فروشنده حرفهای رو الگوی خودتون قرار بدید و سعی کنید مثل اون رفتار کنید. سعی کنید با آدمای موفق ارتباط داشتهباشید و از اونها راهنمایی و کمک بگیرید.
7. قانون طلایی رو یادتون نره!
میدونید قانون طلایی چی میگه؟ میگه “با مشتریتون جوری رفتار کنید، که دوست دارید باهاتون رفتار بشه”. اول از همه خودتون رو جای مشتری بذارید. دوست دارید چجوری باهاتون رفتار بشه؟ حتما دوست دارید که براتون وقت و انرژی زیادی صرف بشه، همه نیازهاتون درک و برآورده بشه و کاملا صادقانه باهاتون صحبت بشه. اینطوری در برخورد با مشتری خیلی بهتر عمل میکنید.
رسیدیم به اخر مبحث روانشناسی فروش. حالا دیگه وقت عمله! باید برای رسیدن به هدفتون، تلاش کنید. برای رسیدن به موفقیت، این جمله برایان تریسی رو حفظ کنید:
شما توانمندید و میتونید کارهای بزرگ و بیشتری انجام بدید؛ تا بیشتر از اون چیزی که الان دارید، داشتهباشید. فروش یه مهارته که میتونید یاد بگیرید. با این به یه فروشنده حرفهای تبدیل میشید.
روانشناسی فروش چیه؟ آشنایی با تنها منبع روانشناسی فروش
فصل 1. ویژگی های درونی فروشنده موفق
فصل 2. هدفگذاری و برنامهریزی ذهن برای فروش بیشتر
فصل 3. چرا مردم خرید میکنند؟ روانشناسی خریدار
فصل 4. فروش خلاقانه برگ برندهی شماس و روند تصمیمگیری مشتری رو تغییر میده!
فصل 6. قدرت پیشنهاد دادن و تغییر روند تصمیمگیری مشتری
فصل 7. میخواهید فروشتان متحول شود؟ ذهن و نیاز مشتری را بشناسید
فصل 8. هفت کلید موفقیت در فروش
اینم هدیه ما به شما: تکنیکهای روانشناسی مشتری