مشتری بخش جدایی ناپذیر از بیزینسه. یکی از مهمترین وظایف بیزینسها جذب مشتری و ادامه ارتباط با اون هست. برقراری ارتباط بلند مدت با مشتریان پس از فروش و جلب رضایتشون، اهمیت بیشتری نسبت به جذبشون داره. کسب و کارها باید برای جذب مشتری و نگه داشتنشون راهکارهایی داشته باشن. یکی از سمتهایی که توی بیزینس به برقراری ارتباط بلند مدت با مشتریان کمک میکنه، اکانت منیجره. ولی اکانت منیجر چیه؟
اکانت منیجر کیست؟
اکانت منیجر مسئولیت مدیریت روزمره اکانت یک مشتری خاص تو بیزینس رو به عهده داره. در واقع اکانت منیجر بیشتر مسئول رضایت مشتری تو یک رابطه تجاریه. این فرد بیشترین تعامل رو با مشتری داره و مسئول روابط با مشتری بعد از بستن قرارداده.
نقش اکانت منیجر در کسبوکار
وظیفه اکانت منیجر پاسخ به نیازها و نگرانیهای مشتریه. این افراد با توجه به وضعیت مشتری تعاملاتشون رو با مشتری تنظیم میکنن. این فرد ترکیبی از فروشنده، نماینده خدمات مشتری، متخصص فنی و مشاور مالیه. پس مسئولیتها و وظایف خاصی به عهدشه.
وظایف مدیر اکانت
مسئولیت و وظایف این افراد بسته به صنعتی که توش فعالیت میکنن متفاوته. هر مشتری خواسته و نیازهای متفاوتی داره، برای همین ممکنه اکانت منیجرها با بخشهای دیگه شرکت همکاری کنن. مثلا:
- ایجاد فرصت فروش برای یک مجموعه از اکانتها و رسیدن به هدف فروش شرکت
- شناسایی فرصتهای فروش جدید برای حفظ ارتباط با مشتری از طریق بیش فروشی و فروش مکمل
- مدیریت و حل اختلافات با مشتریها
- تعامل و هماهنگی با تیم فروش و بقیه بخشها
- تعیین بودجه شرکت برای هر مشتری
- رعایت مهلتهای زمانی برای مشتری
تو شرکتهای تبلیغاتی هر اکانت منیجر مسئول مدیریت و برقراری ارتباط با چند مشتریه. حتی بعضی از شرکتها برای منطقه، شهر، استان و حتی کشور یک مدیر اکانت استخدام میکنن. وقتی تیم فروش، مدیر فروش ارشد داشته باشه، اکانت منیجر اکانتهای فروش از سایر دپارتمانها رو هم هماهنگ میکنه. در این جور مواقع تیم فروش تحت نظارت مستقیم تاثیر گذاران و تصمیم گیرندگانه.
حقوق اکانت منیجر
حقوق و درآمد اکانت منیجر بسته به نوع بیزنس میتونه متفاوت باشه. کسانی که تو این زمینه مدرک تحصیلی دارن یا سابقه کار خوبی دارن، حقوق بیشتری میگیرن. طبق اطلاعات جاب ویژن میانگین حقوق این افراد تو تهران در سال 1403 حدود 20 تا 30 میلیون تومانه. البته هر چه سابقه فرد بیشتر باشه، حقوقش هم بیشتره. این آمار برای سال 1403 هست و با فرا رسیدن سال جدید با توجه به تورم تصور میشه خیلی بالاتر بره.
کلام آخر
هر کاری که مرتبط با مشتری هست رو میسپرید به اکانت منیجر. یعنی بعد از اینکه قرارداد با مشتری بسته شد، اون مشتری رو به عنوان یه اکانت در اختیار اکانت منیجر میذارید و اگر اون مشتری نیاز به خدمات خاصی داشته باشه یا محصولات جانبی لازم داشته باشه، وظیفه اکانت منیجره که پیگیر کارهای این مشتری بشه تا رضایت حداکثری اون رو جلب بکنه.