یه بار گفتن به مدیرعامل کارخونه ماشینهای لوکس رولزرویس که چرا توی تلویزیون تبلیغ نمیکنید؟ اونم جواب داد: اصلا کسایی که این ماشینها رو میخرن وقت تماشای تلویزیون ندارن! این یعنی اون خوب میدونه که بازار هدف و مخاطبان هدفش چه کسایی هستن و از کانالهای مناسب تبلیغات، پیامش رو به بازار هدفش میفرسته.
توی این مقاله شما هم یاد میگیرید که بازار هدف چیه و چطوری باید اون رو برای کسب و کار خودتون تعریف کنید. قطعا بعد از اون استراتژیهای بازاریابی بهتری برای کسبوکارتون مینویسید.
بازار هدف چیه؟
بازار هدف، یک بخش مشخص و از پیش تعریف شده از مشتریانه که یک شرکت میخواد به اونها کالایی بفروشه یا خدماتی رو ارائه بده. تارگت مارکت یا شناسایی بازار هدف یک گام اساسی توی توسعه محصولات، خدمات و تلاشهای بازاریابیه که برای ترفیع اون محصول یا خدمات استفاده میشه. علاوه بر این، یک Target Market معمولاً شامل کاربران نهایی یک محصول یا خدماته.
انواع بازار هدف
کسب و کارها همونطور که بازار رو تقسیم بندی میکنن تا تاثیر تلاشهای بازاریابیشون بیشتر بشه، باید اقداماتشون رو هم دسته بندی کن:
- جغرافیایی – مکان جغرافیایی و نوع محصول یا خدمات، باید با هم هماهنگی داشته باشن.
- جمعیت شناختی – قبل از تصمیمگیری درباره مخاطبان هدف، باید درباره اون افراد تحقیق کاملی انجام بدید. تکنیکهای تحقیقات بازاریابی اینجا به کمکتون میاد.
- روانشناختی – این نوع بازار هدف به سبک زندگی افراد یک منطقه و معرفی محصولات جدید توجه میکنه.
- رفتاری – باید به صورت واقع بینانه بررسی کنید که این محصول، چه عملکردی در یک موقعیت اجتماعی یا یک گروه سنی خاص میگذاره.
استراتژیهای بازار هدف
بازاریابی انبوه
یک استراتژی بازاریابیه که بازار رو تقسیم بندی نمیکنه، در عوض سعی میکنه تا حد امکان افراد بیشتری رو هدف قرار بده.
بازاریابی متمایز شده
توی این استراتژی بازاریابی، کسب وکارها کمپینهای بازاریابی مختلفی رو ایجاد میکنن تا مخاطبان هدف مختلفی رو جذب کنن.
بازاریابی نیچ
یک استراتژی بازاریابی که در اون، کسب و کارها تمام کارهای بازاریابی خودشون رو روی یک بازار هدف خاص و منحصربفرد متمرکز میکنن.
میکرو مارکتینگ
این استراتژی به خصوص بخش کوچکی از یک بازار خاص رو هدف قرار میده. مخاطب هدف این کمپین بازاریابی، یک سری ویژگیهای خاص داره، مثلا مکان جغرافیایی یا عنوان شغلی خاص.
بازاریابی هدف یا Target Marketing چیه؟
تارگت مارکتینگ یک استراتژی بازاریابیه که بازار رو به چند بخش تقسیم میکنه و بعد کارهای بازاریابی شما رو روی یک یا چند بخش مهم و کلیدی متمرکز میکنه. این بخش مهم شامل نیازها و خواستههای مشتریانی میشه که بیشترین ارتباط رو با محصول و خدمات شما دارن.
موقع اجرای استراتژی بازاریابی هدف، باید به اندازه بخش مورد نظر و سودآوری اون بخش، توجه ویژهای داشته باشید. یعنی وقتی بازار هدف خودتون رو شناسایی کردید، باید روی افرادی تمرکز کنید که شانس خریدشون بیشتره. در واقع تارگت مارکتینگ بر پیادهسازی آمیخته بازاریابی شما تاثیر زیادی داره.
چطوری بازار هدف رو شناسایی کنیم؟
حالا که دقیقاً متوجه شدید بازار و مخاطب هدف چیه، بیاید ببینیم چطور میتونید اون رو به دقت شناسایی کنید تا بازاریابی و تبلیغات بهینهای داشته باشید.
نقطه قوت کسبوکارتون رو شناسایی کنید
خوب به کسب و کارتون فکر کنید و این چندتا سوال رو جواب بدید:
- چه مشکلی رو حل میکنید؟
- چه نیازی رو رفع میکنید؟
- چه خواستهای رو عملی میکنید؟
بازار هدفتون رو اصلاح کنید
- مخاطب هدفتون چند سالشه؟
- چقدر درآمد داره؟
- چطوری میتونید بهش دسترسی داشته باشید و صحبت کنید؟
- از چه رسانههایی بیشتر استفاده میکنه؟
هدفمند باشید
خیلی از مواقع برای انتخاب بازار هدف، دچار سوگیری شناختی میشیم! یعنی توی مخاطب هدفمون، دنبال ویژگیهایی هستیم که آرزوش رو داریم، یا صرفا با عقاید قدیمی ما جور در میان.
بازاریابی خودتون رو ارزیابی کنید
بازار پررقابت امروز به هیچکس شوخی نداره! پس خیلی مهمه که بیگدار به آب نزنید. اگر برای تولید محصولتون عجله کنید و همه جوانب رو در نظر نگیرید، شانس شکستهای میلیاردی خودتون رو بالا میبرید.
کلام آخر
بازار هدف محصول شما، کسایی هستن که بیشتر از همه مایلن که اون رو بخرن، پس برای بازاریابی و تبلیغ محصولتون باید بازار و مخاطب هدفش رو بشناسید. چیزهایی که محصولتون داره رو بیان کنید و اون رو با تکیه بر فوایدش بفروشید. فواید محصول باید به گوش بازار و مخاطب هدف کسبوکارتون برسه.