احتمالا عبارت مارجین در فروش رو قبلا شنیده باشید. مارجین فروش همون حاشیه فروشه. اما اشتباه نکنید حاشیه فروش با حاشیه سود فرق میکنه. مارجین در فروش از اون جهت مهمه که تو درک سودآوری کالا و خدماتی که میفروشین، بهتون کمک میکنه. با کمک این معیار میتونین متوجه بشید هر کالا و خدماتی که ارائه میدین، چقدر سود داره. بیایید مغهوم مارجین در فروش یا همیون حاشیه فروش رو با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
مارجین در فروش چیست؟
مارجین در فروش میزان سودیه که از فروش یک کالا یا خدمت به دست میارید. تو حاشیه فروش همهی هزینهها حساب میشه. مثلا یه کرم ضد آفتاب رو با قیمت 1 میلیون میفروشین و خودتون اون رو 600 تومان خریدین و 50 هزار تومان برای تبلیغات هزینه کردین. پس حاشیه فروشتون 35% درصده.
احتمالا میپرسید این 35 درصد از کجا میاد؟! این رقم برمیگرده به نحوه محاسبه حاشیه فروش.
فرمول محاسبه مارجین در فروش
برای محاسبه مارجین در فروش باید قیمت تمام شده رو از میزان درآمد یا قیمت فروشتون کم کنین و بعد اون رو بر قیمت فروش تقسیم کنین. توی مثالی که گفتم 600 تومان قیمت خرید بعلاوه 50 تومان هزینه تبلیغات، قیمت تمام شده کرم ضدآفتاب و 1 میلیون تومان درآمد شماست. با تقسیم 650 تومان بر 1 میلیون تومان حاشیه فروش یعنی 35% به دست میاد. فقط توجه کنین منظور از قیمت تمام شده، قیمت خرید محصول توسط خودتون یا هزینه ساخت، بعلاوه بازاریابی، انتقال، تبلیغات و بسته بندیه.
تفاوت حاشیه فروش و حاشیه سود
حاشیه فروش درصد سود رو نشون میده؛ ولی حاشیه سود مقدار سود رو به عدد نشون میده. اگه برگردیم به مثال کرم ضد آفتاب، شما 650 تومان هزینه کردید و اون رو 1 میلیون تومان فروختید. حاشیه سود شما 350 هزار تومان هست. اما حاشیه فروشتون 35%ه. از اونجایی که حاشیه فروش سود نسبی رو نشون میده طرفداران بیشتری داره و از نظر سرمایه گذارها دقیقتره.
تفاوت مارجین (Margin) با مارکاپ (Markup)
مارجین فروش و مارکاپ فروش خیلی شبیه به هم هستن. گفتم که مارجین فروش اختلاف قیمت فروش و هزینه کالای تولید شده تقسیم بر درآمد هست اما مارکاپ اختلاف قیمت فروش و هزینه کالای تولید شده تقسیم بر هزینه تمام شده است. مارجین بخشی از قیمت فروشه که سود رو نشون میده؛ ولی مارکاپ بخشی از هزینه محصول فروخته شده است که سود رو نشون میده. در واقع هر دو معیار سود رو نشون میدن اما مارجین نسبت به درآمد و مارکاپ نسبت به هزینه تولید.
اگه قراره شما در مورد قیمت فروش مناسب تصمیم گیری کنید، باید برید سراغ مارکاپ اما اگه قراره عملکرد فروش رو بسنجید باید از مارجین فروش استفاده کنید. که معمولا مارجین در فروش هم رایجتره.
بهترین مقدار حاشیه فروش
حالا که فهمیدین مارجین فروش چیه و چه کاربردی داره، ممکنه براتون سوال باشه بهترین مقدار مارجین در فروش چقدره؟ خب جواب این سوال به استانداردهای صنعت، نوع محصول، تحلیل رقبا و اهداف تجاریتون بستگی داره. هر چند که هیچ معیار جهانیای برای به دست آوردن بهترین مارجین در فروش وجود نداره؛ ولی اگه دنبال یه رقم حاشیه فروش مناسب میگردید، محصولتون رو با رقبا مقایسه کنین، تو بهترین حالت باید حاشیه فروش شما برابر باشه. مارجینتون رو در زمانهای مختلف سال مقایسه کنین تا بتونید یه رقم خوب پیدا کنید.
اما تجربه ثابت کرده حاشیه فروش محصولات ارزانتر بیشتره. مثلا حاشیه فروش قطعات خودرو 3 درصده اما حاشیه فروش دارو معمولا 18 درصد هست.
کلام آخر
یادتون باشه یکی از معیارهایی که بهتون کمک میکنه بتونید عملکرد خودتون یا تیم فروشتون رو بسنجید، حاشیه فروش هست. نسبتی که نشون میده درآمد شما نسبت به هزینه ای که بای محصول یا خدماتتون صرف میکنید چقدره. اما یادتون باشه این رقم متفاوت از سود فروش یا مارکاپ فروشه و برای اینکه با اطمینان بتونید از موفقیت تلاش های بازاریابی و فروشتون صحبت کنید باید حاشیه فروش رو محاسبه کنید.