تا به حال واسهتون سوال شده که چرا رقم آخر قیمت خیلی از محصولات 99 داره؟ یا چرا فروشنده ها از رقم های اعشاری استفاده میکنن؟ واقعیت اینه که بازاریابی یه شغل روانشناسانه است. این کار هم یه استراتژی روانشناسیه. بازاریابهای حرفهای برای موفق شدن توی نحوه صحیح قیمتگذاری از استراتژیهای روانشناسی مختلفی استفاده میکنن که یکی از بهترینهاشون تاکتیک استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه است. اما این قیمتگذاری روانشناسانه چیه؟
قیمتگذاری روانشناسی چیست؟
قیمتگذاری روانشناسانه یه استراتژی برای تعیین قیمته که روی نحوه درک مشتریان از ارزش یک محصول یا خدمت تاثیر میگذاره. مثلا بازاریابها از قیمت کمی کمتر از اعداد کامل یا قیمت خاصی استفاده میکنن. این کار باعث میشه مشتری یک محصول رو مقرون به صرفهتر، جذاب و باارزشتر درک کنه.
استراتژی قیمت گذاری روانشناسانه تو حوزههای مختلف
در بعضی موارد قیمتگذاری باید از نظر روانشناسی تعیین بشه. بیایید توی حوزههای مختلف این نظریه رو بررسی کنیم تا بهتر براتون جا بیوفته.
رفتار مصرفکننده
تحقیقات نشون داده که اعدادی که با 9 تموم میشن بیشتر افراد رو به خرید ترغیب میکنن. و روی رفتار مصرف کننده تاثیر دارن
تو بازارهای مالی
از طرف دیگه تحقیقات نشون داده محصولی که قیمتش 99 تومانه، فروشش از محصول 100 تومانی بیشتره. پس روی روندهای مالی شرکت هم تاثیر زیادی میذاره.
در سیاستهای عمومی
در مورد سیاست های عمومی هم رعایت نکات روانشناسی قیمت گذاری روی درآمد کلی جامعه تاثیر دارده و تحقیقات نشون داده که رقم مالیاتی با اعداد فرد نتیجه بهتری دارن.
استراتژی قیمتگذاری روانشناسانه
اگه با آماری که بالاتر خوندید متقاعد شدید که باید بر اساس اصول روانشناسی قیمت محصول یا خدماتتون رو تعیین کنید که بتونید مشتری جذب کنید، پس بریم سراغ استراتژیهای قیمتگذاری.
قیمتگذاری جذاب
طبق این روش افراد قیمت رو از سمت چپ میخونن و واسه همین قیمت 199 هزار رو ارزونتر از 200 هزار میدونن.
قیمتگذاری پرستیژ
این رویکرد قیمت بالایی رو واسه ایجاد تصویر انحصاری و کیفیت تعیین میکنه. مثلا برند اپل همیشه این کار رو میکنه. و محصولاتش واقعا نسبت به رقبا گرونتره.
تنوع قیمت
تو این استراتژی چندتا قیمت مختلف برای چند محصول مختلف ارائه میدن. مثلا یه فروشگاه قیمت شلوارهاش رو 600، 780 و 900 تومان تعیین میکنه. همه یک جنس مشابه دارن اما قیمتهای مختلفی براش تعیین میشه.
قیمت بسته
تو این رویکرد یه بسته متشکل از چند محصول ارائه میشه که قیمتش از خرید جدا جدای اونها کمتره. مثلا یه رستوران پک خانواده که شامل یه پیتزا و یه همبرگره رو 250 تومان میفروشه. اما اگه بخواید یه پیتزا و یه همبرگر رو به صورت جدا بخرید جمعا هزینهاش 300 تومان میشه. احتمالا این موضوع رو توی فستفودیها زیاد دیدین.
ننوشتن اعداد
فرض کنین بهتون دوتا پیشنهاد «50% تخفیف» و «یه گوشی بخر و نصف پولش رو بده» بهتون میدن؛ کدوم جذابتره؟ تحقیقات و تجربه نشون داده پیشنهاد دوم بهتره چون ما رو از انجام ریاضیات ذهنی نجات میده. به این روش، استراتژی قیمت گذاری بدون عدد میگن.
ظاهر قیمت
تو این استراتزی، قیمت محصولات کوتاهتر نوشته میشه. مثلا به جای نوشتن 20000000 ریال، میگن 2 میلیون. این روش نوشتاری روی ذهن مخاطب تاثیر زیادی داره.
محدودیت زمانی
یه روش قیمتگذاری روانشناسانه دیگهای هم داریم که توی تبلیغات محدودیت زمانی تعریف میکنن. مثلا توی بنر تبلیغاتی مینویسن فقط تا پایان شهریور این تخفیف معتبر است. این کار باعث ایجاد فوریت میشه و مشتری رو به خرید ترغیب میکنه.
مثال قیمتگذاری روانشناسانه
یک مثال معروف داریم:
اپل
شرکت اپل معروفترین نماد قیمت گذاری پرستیژیه. اپل با برندینگ قوی که انجام داده تونسته محصولاتش رو خیلی گرونتر از رقبا بفروشه در حالی که در مقایسه با شیائومی یا حتی سامسونگ یک نیاز مشتری رو رفع میکنه.
کلام آخر
روشهای زیادی واسه قیمت گذاری محصولات وجود داره که یکی از بهترین اونها، قیمتگذاری روانشناسانه است. تو این استراتژی قیمت بیشترین تاثیر رو روی مشتریان میذاره و اونها رو به خرید ترغیب میکنه. این استراتژی به چند شکل مختلف انجام میشه. همین قیمت گذاری پرستیژی، تنوع در قیمت گذاری، قیمتگذاری روی بسته محصولات یا حتی قیمتگذاری جذاب.
انتخاب نوع قیمت کاملا بستگی به سیاستهای شما و نظر مخاطبهاتون در مورد محصول شما داره. مشتری شما حاضره چقدر هزینه کنه تا محصول یا خدمات شما رو بخره؟!