برای اینکه بتونین توی بیزنستون موفق بشید به تبلیغات و بازاریابی نیاز دارین. شرکتی موفق میشه که در کنار حفظ مشتریان فعلی، مشتری جدید جذب کنه. ولی جذب مشتری جدید به همین سادگیها نیست. بیزنسهای بزرگ برای این کار از کمپینهای تبلیغاتی استفاده میکنن که بازدهی بالایی داره. توی این مقاله چندتا از معروفترین کمپینهای تبلیغاتی رو بررسی میکنیم تا بتونید ازشون ایده بگیرید.
کمپینهای تبلیغاتی موفق دنیا
کمپینهای زیادی در دنیا وجود دارن که از انواع روشهای تبلیغات استفاده میکنن و اتفاقا بیشترشون هم موفق هستن. ولی موفقیت این کمپینها به یک اندازه نیست. توی این بخش موثرترین کمپینهای تبلیغاتی رو بررسی میکنیم که به خوبی به ما نشون میده چطور شد که یه برند به شهرت جهانی رسید.
1. کمپین تبلیغاتی «Get a Mac» اپل
این کمپین، یک مجموعه تبلیغات تلویزیونی بود که شرکت برای بازاریابی کامپیوترهاش ایجاد کرد. این تبلیغات برای افرادی بود که از ویندوز استفاده میکردند. در ماه می 2006 کمپین تبلبغاتی Get a Mac اپل با مقایسه مک و پی سی شروع به کار کرد و بعد از سه سال توی اکتبر سال 2009 با تبلیغ I’m a mac تموم شد.
تو این کمپین 66 آگهی تبلیغاتی در تلویزیون ایالاتمتحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان پخش شد. جدا از اون تبلیغات زیادی هم در فضای مجازی و آنلاین انجام شد. فکر نکنم لازم باشه که بگیم این کمپین چقدر موفق بوده، چون همه چی مشخصه. محبوبیت برند اپل از این کمپین شروع شد و تقریبا میشه گفت از همینجا بود که مردم به این باور رسیدن که اپل بهتر از بقیه برندهاست.
2. کمپین تبلیغاتی «آیا پپسی خوبه؟»
در سال 1988 برند پپسی یه کمپین تبلیغاتی با اسم آیا پپسی خوبه رو شروع کرد. هدف این کمپین تبلیغاتی این بود که مردم بفهمنن این نوشابه خوبه و در نهایت خودش رو جایگزین محصولات کوکاکولا توی بازار بکنه. تبلیغات این برند خیلی ساده و تاثیر گذار بود. تو این کمپین به شیوهای طنز از مردم میپرسیدن که آیا پپسی خوبه یا نه. همین سوال تبدیل شد به یه شعار تبلیغاتی که هنوز هم گاهی بین طرفداران پپسی وایرال میشه.
3. کمپین تبلیغاتی IHOb
IHOP، کمپین جدیدی به نام “IHOb” در 11 ژوئن 2018 آغاز کرد. Ihob که در ابتدا فقط پنکیکهای صبحانه سرور میکرد تصمیم گرفت همبرگر رو هم به منوش اضافه کنه. تو این کمپین همبرگرهای این رستوران تبلیغ میشد. داران ربلز، مدیر آی هاب معتقده که تغییر باعث سرگرمی میشه. این کمپین تو فضای مجازی با واکنشهای زیادی روبهرو شده. بعضی میگن که سرگرم کننده و بعضی میگن گیج کننده است. این کمپین هنوز ادامه داره و بازدهی خیلی خوبی داشته.
4. کمپین تبلیغاتی «بطری» Absolut
ممکنه اسم آبسولوت رو شنیده باشین. آبسولوت یکی از بهترین و معروفترین شرکتهای تولید ودکا در جهانه. این بیزینس بیشتر به خاطر کمپینهای تبلیغاتیش شناخته شده. این کمپین شامل یه سری تبلیغات بود که نشون میداد بطریهای آبسلوت هرجایی هستن. نمادی از بطری توی کوه، جنگل، وسط شهر یا توی رستوان وجود داشت.
5. کمپین تبلیغاتی «استخدام» BMW
تو 2001 برند BMW یه کمپین بازاریابی به اسم استخدام راه اندازی کرد. این کمپین شامل چند فیلم کوتاه با بازی ستارههای سینما بودن که به صورت آنلاین و در سینماها نشان داده میشدن. که خیلی هم از این فیلمها استقبال شد.
اجزای یک کمپین تبلیغاتی موفق
با توجه به این کمپینهای فوق العاده در دنیا؛ یه کمپین خوب و موفق چه ویژگیهایی داره؟
یک کمپین تبلیغاتی موفق، اجزای مختلفی داره از جمله اینکه:
- یه کمپین تبلیغاتی خوب همیشه یه هدف واضح و مشخصی داره.
- باید قبل از شروع کمپین به کمک تحقیقات بازار، اطلاعات جمعیت شناسی، ترجیحات، رفتارها و مشکلات مشتریان بالقوهتون رو بشناسین.
- پیامی در کمپین تبلیغاتی بنویسین که جذاب باشه و مشتریان رو جذب کنه و اتفاقا خلاقانه باشه..
- از راه و کانالهای مختلف با مشتریان ارتباط برقرار کنین.
- حواستون به سوشال مدیا هم باشه. امروزه افراد زمان زیادی رو توی سوشیال مدیا و وبسایت میگذرونن. استفاده از وبسایت نقش مهمی در موفقیت کمپین تبلیغاتی داره.
کلام آخر
قطعا کمپینهای موفق زیادی توی دنیا وجود داره که من اینجا محبوبترینشون رو معرفی کردم. هر کدوم از این کمینها تحول بزرگی توی بیزنسشون ایجاد کردن. اگه توجه کرده باشین برندهایی که کمپین تبلیغاتی خوبی داشتن، امروزه جزو موفقترین برندهای دنیا هستن. امیدوارم براتون مفید بوده باشه.