مدیریت زمان و برنامه ریزی برای هر کسی ضروریه. اگه میخواین موفق باشین، لازمه که زمان رو مدیریت کنین، برای مدیریت زمان هم به برنامهریزی نیاز دارین. فرقی نمیکنه کنکوری، فروشنده یا مدیر فروش هستین، در هر صورت برای موفقیت به برنامهریزی نیاز دارین. ولی چطور برنامهریزی کنیم؟ بیایید به تعریف برنامهریزی شروع کنیم.
تعریف برنامهریزی
برنامه ریزی فرایند فکر کردن درباره کارهاییه که باید انجام بدین تا به هدفتون برسین. برنامه ریزی مهمترین ویژگی رفتار هوشمندانهس که شامل استفاده از عقل و منطقه.
مهارت برنامهریزی برای مدیریت زمان در زندگی
این مهارت میتونه تو جاهای زیادی از زندگی کمکتون کنه. فردی که زندگی سالمی داشته باشه، واسه کل زندگیش برنامهریزی میکنه. مهارت برنامهریزی تو جاهای زیر به کارتون میاد:
1. حرفه
هر چند که بدون برنامهریزی هم میتونین توی کارتون موفق بشید؛ ولی موفقیت با داشتن مهارت برنامهریزی احتمالش بیشتره. مثلا اگر روزی با 10 مشتری حرف بزنین، بعد برنامه ریزی میشه 16 مشتری. از مزایا برنامه ریزی برای کار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رسیدن سروقت به کارها؛
- داشتن زمان بیشتر برای پیشرفت؛
- کاهش استرس و فشار کاری؛
- انجام دادن بیشتر کارها؛
2. تحصیلات
آموزش موثر نیاز به مدیریت زمان داره. برنامه ریزی واسه دانشجویان و دانش آموزان مهمه و احتمال موفقیتشون رو چند برابر میکنه. از مزایای این کار میشه به موارد زیر اشاره کرد:
- انجام دادن به موقع تکالیف؛
- داشتن زمان بیشتر برای جواب دادن به آزمونها؛
- نمره بهتر؛
- استرس کمتر؛
3. زندگی شخصی
وقتی زمانتون رو به خوبی مدیریت کنین، زمان بیشتری برای خانواده، دوستان و سرگرمی خواهید داشت. از مزایا برنامهریزی برای زندگی شخصی:
- داشتن زمان بیشتر کنار خانواده و دوستان؛
- بهبود زندگی؛
- رسیدن به همهی کارها؛
چطور باید برنامهریزی کنیم؟
برای اینکه یه برنامهریزی حرفهای داشته باشید باید حداقل 7 مرحله زیر رو انجام بدید:
1. تعیین اهداف
قبل از هر چیزی هدفتون رو تعیین کنین.
2. ارزیابی وضعیت
برای اینکه برنامهی خوبی داشته باشین، لازمه وضعیتتون رو ارزیابی کنین.
3. برنامهریزی
بعد اینکه فهمیدین واسه رسیدن به هدفتون باید چه کاری انجام بدین، نوبت برنامه ریزیه.
4. اجرای طرح
حالا که یه برنامه دارین، اون رو اجرا کنین.
5. ارزیابی و تنظیم
خیلی وقتها بعد از اجرای برنامه متوجه میشین که بعضی جاها به تغییر نیاز دارن.
6. متمرکز و با انگیزه ماندن
وقتی که روی هدف و برنامهتون تمرکز کنین، احتمالش بیشتره که توش موفق بشید.
7. جشن موفقیتها
مرحلهی آخر جشن گرفتن موفقیتهاست.
نمونه از مدیریت زمان
دوران کنکورم یادمه که هر روز ساعت 8 بلند میشدم و صبحونه میخوردم. بعد 8.30 میرفتم درس بخونم و بعد از هر 75 دقیقه یه ربع استراحت میکردم. برنامهام این شکلی بود که روزای زوج ریاضی، ادبیات، فیزیک و زبان بخونم. روزای فرد هم زیست، عربی، شیمی و دینی بخونم. هر درس اختصاصی رو تو دو بازه 75 دقیقهای میخوندم که 30 دقیقه اولش واسه درسنامه، 30 دقیقه تست و 15 دقیقه آخرش هم جواب تستها رو بررسی میکردم.
کلام آخر
نکته مهم اینه که همه ما برای موفقیت تو زندگی به مدیریت زمان و برنامه ریزی نیاز داریم. برنامهریزی خوب بهتون کمک میکنه روزانه به کارهای بیشتری برسین و استرس رو به کمترین حد ممکن میرسونه تا با دقت کارها رو انجام بدین. برای برنامهریزی لازمه 7 مرحله رو انجام بدین از تعیین هدف گرفته تا ارزیابی وضعیت و بعد برنامهریزی و اجرا. یادتون باشه برای اینکه توی این کار موفق بشید لازمه که ارزیابی بعد از اجرا هم داشته باشید؛ تمرینهای تمرکز انجام بدید و هر مرحله موفقیتتون رو جشن بگیرید که باعث تقویت انگیزه خودتون بشید.
1. موثرترین تکنیکهای مدیریت زمان کدامها هستند؟
3. نمونه جدول برنامه ریزی کارهای روزانه افراد موفق
4. نرم افزارهای یادآوری و پیگیری کارهای روزانه
5. تکنیکهای مدیریت زمان در فروش
6. استراتژیهای مدیریت زمان در پروژههای متفاوت
7. برنامه ریزی به روش ایلان ماسک
8. قانون پارکینسون در مدیریت زمان
9. مدیریت زمان به روش آیزنهاور
10. تکنیک مدیریت زمان به روش GTD
11. قانون پارتو (20/80) در مدیریت زمان
12. قانون پومودرو در مدیریت زمان چیست؟
13. روش برنامهریزی سریع (RPM) برای مدیریت زمان
14. نکاتی از مدیریت زمان در کسبوکار برای کارآفرینها