چطور یک نمونه جدول تارگت فروش حرفه ای بسازیم؟

جدول تارگت فروش یکی از مهم‌ترین ابزارهایی هست که یه مدیر فروش باید ازش استفاده بکنه. نکاتی که توی این مقاله آوردم رو درباره طراحی جدول اهداف فروش رعایت بکنید تا بتونید نتیجه تلاش‌ها رو ببینید.

چطور یک نمونه جدول تارگت فروش حرفه ای بسازیم؟

جدول تارگت فروش یکی از مهم‌ترین ابزارهایی هست که یه مدیر فروش باید ازش استفاده بکنه. نکاتی که توی این مقاله آوردم رو درباره طراحی جدول اهداف فروش رعایت بکنید تا بتونید نتیجه تلاش‌ها رو ببینید.
نمونه جدول تارگت فروش

اول اینکه تارگت فروش چیه؟ تارگت فروش یعنی همون هدف مشخصی که برای فروش محصول توی بازۀ زمانی خاص تعیین می‌شه. این تارگت می‌تونه بر اساس درآمد، تعداد محصول فروخته‌شده یا حتی جذب مشتریِ جدید تعیین بشه. داشتن یه جدول برای تحلیل تارگت فروش به تیم شما کمک می‌کنه دقیقا بدونه باید به کجا برسه، تا حالا چقدر پیشرفت کرده و کجاها عقب افتاده. اینجا سعی کردیم با آوردن یه نمونه جدول تارگت فروش، بیشتر در این باره صحبت کنیم…

 

نمونه جدول تارگت فروش

برای بررسی و تحلیل تارگت فروش شما نیاز به یک جدول دارید که توی سطرها و ستون‌هاش می‌شه اطلاعات مختلفی رو وارد کرد و خیلی سریع فهمید تیم فروش چقدر به اهدافش نزدیک شده. مثلاً اگه برای محصولی ۶۰ فروش توی فروردین هدف‌گذاری شده ولی فقط ۵۷ تا فروش رفته، یعنی عملکرد تیم شما ۹۵ درصدی بوده.

 

 هدف فروش در فروردینتعداد فروش واقعی در فروردینمیزان دستیابی به هدف (بر حسب درصد)
محصول 15060120
محصول 2605795
محصول 31008383
محصول 4807290

 

چرا باید جدول تارگت فروش داشته باشیم؟

این جدول هیچ حد و مرزی نداره. ما می‌تونیم تعداد سطر و ستون‌ها رو کم و زیاد کنیم، یا حتی اطلاعات سال قبل رو اضافه کنیم تا مقایسه داشته باشیم. فایدۀ اصلی‌ش هم اینه که داده‌های اصلی فروش رو جلوی چشم ما میذاره.

 

همین نمونه جدول تارگت فروش که بالاتر آوردیم و خیلی ساده هم هست، به ما کمک می‌کنه:

  • عملکرد هر فرد و کل تیم به صورت لحظه‌ای ردیابی بشه.
  • مقایسه با KPIهای فروش راحت‌تر انجام بشه.
  • رقابت سالم بین اعضای تیم شکل بگیره.
  • محیط کاری شفاف‌تر بشه.
  • تصمیم‌‌های اساسی سریع‌تر گرفته بشه.

 

چه اهدافی رو می‌شه توی جدول تارگت فروش آورد؟

توی جدول تارگت فروش میشه انواع اهداف فروش رو قید کرد؛ مثلا:

  • درآمد (Revenue): مثلاً می‌تونیم بگیم تیم فروش توی یه بازه زمانی باید ۲۵ میلیون تومان فروش کنه. مزیتش اینه که خیلی شفافه؛ اما ایرادش اینه که فقط روی گردش مالی تمرکز داره و ممکنه کیفیت مشتری‌ها یا رضایتشون نادیده گرفته بشه.
  • سرنخ‌های جدید (New Leads): با آوردن این هدف، تمرکز می‌ره روی مشتری‌های بالقوه‌ایه که هنوز خرید نکردن. این هدف تا حد زیادی به تیم شما کمک می‌کنه فرصت‌های بیشتری برای فروش بسازه.
  • نرخ برد یا بسته شدن معامله (Win Rate): حتماً می‌دونید که این یکی از KPIهای مهمه. یعنی چه تعداد از پیشنهادها به قرارداد واقعی منجر می‌شن. مثلاً اگه ۵ پیشنهاد بدیم و ۲ تا قبول بشه، نرخ برد ۴۰ درصده.
  • نرخ ریزش مشتری (Churn Rate): نشون می‌ده چند مشتری رو از دست دادیم. مثلاً اگه از ۲۵۰ مشتری توی یه ماه، ۱۰ تا رفتن، نرخ ریزش ۴ درصده. هرچی این عدد پایین‌تر باشه، یعنی مشتری‌ها راضی‌ترن.
  • بیش‌فروشی و فروش مکمل (Cross-Sell & Up-Sell): یعنی میزانِ فروش محصولات بیشتر به مشتری‌های فعلی. مثلاً کسی که کفش خریده، کیف هم بخره. یا همون محصول رو با کیفیتِ بالاتر رو انتخاب کنه.

 

نقش نرم‌افزار CRM توی پیگیری تارگت‌ها

واقعیت اینه که بدون نرم افزار CRM پیگیری اهداف فروش تقریباً غیرممکنه! چرا؟ چون این نرم‌افزار کاری می‌کنه:

  • همه سرنخ‌ها، مشتری‌ها و سفارش‌ها به صورت یک‌جا دیده شن.
  • حرکت مشتری توی قیف فروش قابل پیش‌بینی باشه.
  • گزارش‌های دقیقی برای تصمیم‌گیری بهتر داشته باشیم.

 

جمع‌بندی

نتیجه اینکه توی جدول تارگت فروش باید معیارهایی که اهمیت بیشتری برای کسب و کار شما داره رو بیارید. اینجا من چند نمونه رو گفتم اما دقت کنید چه شاخص های کلیدی عملکردی برای شما مهمتره. یادتون باشه همین کار ساده، یعنی هدف‌گذاری درست و پیگیری مداوم، می‌تونه تفاوت بزرگی توی موفقیت شما ایجاد کنه.