اگر از خوانندگان ثابت ما باشین میدونین که تا الان روشهای زیادی رو برای جذب مشتری گفتیم. کاری به این ندارم فقط میخوام ازتون بپرسم جدیدترین و بهترین روش جذب مشتری در آرایشگاه رو میدونین؟ روشی که تو بازار رقابتی امروز جواب باشه. این روزها سالنهای آرایشی خیلی مشتری دارن و بازار کارشون خیلی خوبه. چون میکاپ و اهمیت دادن به زیبایی به کار روتین تو زندگی تبدیل شده.
پارسال بهمن ماه بود که خواهرم میخواست نوبت کاشت ناخن بگیره برای تعطیلات نوروز. اولش خندهم گرفت چرا دو ماه زودتر واسه گرفتن نوبت تو آرایشگاه اقدام کرده. ولی بهش گفته بودن از 15 اسفند تا 10 فروردین وقت پره. بعد به یکی دیگه زنگ زد و گفت هر روزی میخوای برات وقت میذارم. برام عجیب بود که چرا یه سالن اینقدر مشتری داره و سالن دیگه اصلا مشتری نداره.
بعدا که اسم دوتا سالن آرایشی رو بهم گفت فهمیدم که تنها اختلافشون تو تبلیغاته. از لحاظ ناخن کار، آرایشگاه دومی خیلی بهتر بود؛ ولی بهترین ناخن کار دنیا هم باشی وقتی تبلیغ نکنی بازارت کساده. حالا سوالی که اینجا مطرح میشه اینه بهترین روش تبلیغ برای سالن و جذب مشتری در آرایشگاهها چیه؟ این همون چیزیه که امروز میخوام بررسیش کنم پس در ادامه همراهم باشین تا یادتون بدم چجوری تو آرایشگاهتون سیل مشتری راه بندازین.
روش جذب مشتری در آرایشگاه
1. پیج اینستاگرام متفاوت
یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی تو ایران اینستاگرامه و بهترین گزینه برای افزایش جذب مشتری در آرایشگاهه. برای استفاده از این پلتفرم کافیه یک پیج بسازین، محتوای آموزشی و نمونه کار و فضای آرایشگاهتون رو به اشتراک بگذارین. برای اینکه پیجتون رو خاص کنین لازمه کمی هم محتوا تولید کنین. مثلا ویدیوهایی درباره نحوه میکاپ چشم اسموکی بگذارین. یادتون باشه تولید محتوا کنین و از ویدیو بقیه استفاده نکنین.
لازم نیست که همهی تکنیکهای بازاریابی و فروش در اینستاگرام بلد باشین. فقط چند چیز ساده که همه بلدن رو بدونین تو اینستا موفق میشین. مثلا تولید محتوا کار کنین و از هشتگ استفاده کنین. همچنین برای افزایش جذب مشتری در آرایشگاه از طریق اینستاگرام لازمه ریلز تولید کنین. اگر سالنتون خیلی بزرگه و وقت این کارها رو ندارین با متخصص اینستاگرام قرداد ببندین. آژانسهای تبلیغاتی زیادی تو اینستاگرام وجود دارن که میتوننن به موفقیتتون کمک کنن.
2. ایونت
اینستاگرام بهترین روش جذب مشتری در آرایشگاه و سالنهای زیباییه. اگر بگن بعد از اون یه روش تاثیر گذار بگین من از ایونتها نام میبرم. رویدادی بگذارین و خوب تبلیغش کنین تا افراد زیادی توش شرکت کنن. افرادی که به این ایونت میان به زمینه کاریتون علاقه دارن و بیشتر مشتریهاتون بین این افراد هستن.
3. روشهای تبلیغاتی و بازاریابی جدید
تبلیغات بنری مثل Google Ads عالی هستند. بیشتر افرادی که به سالنهای آرایشی علاقه دارن بین 15 تا 35 سال هستن. تقریبا بالای 90% این افراد هم از اینترنت و فضای مجازی استفاده میکنن. همچنین میتونین با دیگر شرکتهای بزرگ لوازم آرایشی همکاری کنین. مثلا یک فروشگاه لوازم آرایشی و مراقبت از پوست در شهرتون خیلی معروفه. بهش بگین ما میخوایم به کسانی که ازتون خرید میکنن تخفیف 15 درصدی سالنمون رو بدیم.
بیشک اون فرد هم قبول میکنه چون این کار باعث افزایش مشتری خودش میشه. جدا از آن کسانی که مشتری اون فروشگاه هستن و تا الان پیش شما نیومدن. با این کد تخفیف تحریک میشین برای استفاده از کد تخفیف پیشتون بیان. همچنین میتونین سالنتون رو تو برنامههایی مثل اسنپ اضافه کنین. همچنین آن رو تو برنامههایی مثل بلد و گوگل مپ ثبت کنین.
اپلیکیشن الو آرایشگاه، اولین برنامه تخصصی بازاریابی سالنهای زیبایی در ایرانه. این برنامه همهی اطلاعات مربوط به آرایشگاه و خدمات زیبایی رو به بانوان میده. از اونجایی که افراد مخاطب این برنامه همون بازار هدف شما هستن. این برنامه برای بازاریابی و تبلیغ خیلی عالیه.
4. پکیج خدمات ویژه برای مشتریها
سالن زیبایی راهی برای فرار از مشغلهها و تجربهای آرامبخش برای مشتریه. برای کسانی که وقت محدودی دارن خدمات سریع 30 تا 45 دقیقهای در نظر بگیرین که قیمت مناسبی داشته باشه و وقتشون رو زیاد نگیره. این پکیجها میتونین شامل یک یا چند خدمت باشن. اگر این پکیج قیمت خوبی داشته باشه مشتریان زیادی رو به فروشگاهتون میاره. این روش جذب مشتری در آرایشگاه تو فرانسه که مهد میکاپه زیاد استفاده میشه.
چند روش دیگر برای جذب مشتری در آرایشگاهها
- فضای خاص، جذاب و مناسبی رو برای عکس گرفتن ایجاد کنین
- از افراد مشهور و معروف کمک بگیرید
- تبلیغات در مکانهای شلوغ و معروف
- اسپانسر یک برنامه خیریه شوید
نقش CRM تو افزایش مشتری آرایشگاهها و سالنهای زیبایی
نرمافزار CRM تو آرایشگاه باعث پیگیری روند کاری مشتریان میشه. این نرمافزار همهی اطلاعات مربوط به مشتری رو یک جا جمع میکنه. همچنین میتونین شماره یا ایمیل افراد رو تو این نرمافزار وارد کنین و در زمان برگزاری ایونت و پیشنهادهای ویژه بهشون خبر بدین. حتی میتونین روز تولدشون رو وارد کنین تا اون روز بهشون هدیهای که خودتون از قبل تعیین کردین، بدین.
کلام آخر
در نهایت باید حواستون باشه که در حال حاضر رقابت بین سالنهای آرایشگاهی خیلی زیاده و شما برای موفقیت نیاز به جذب مشتری دارید. تمامی روشهایی که من گفتم جز بهترین راهکارهاست اما در نهایت این خود شما هستید که تصمیم میگیرید چه راهی رو برای جذب مشتریهای جدید و حتی حفظ مشتریهای قدیمی انتخاب کنید.