جذب مشتری بیشتر برای وکلا و مشاورین حقوقی مثل هر حرفهی دیگه ای نیازمند مهارت و استراتژی بازاریابی قدرتمنده. خیلی از وکلا با وجود اینکه تو کارشون مهارت زیادی دارن؛ ولی توانایی جذب مشتری ندارن و همیشه به این فکر میکنن که چطور میتونن موکل جذب کنن. تقریبا بیشتر افراد حرفهای مهارت تبلیغ و جذب موکل رو ندارن به همین خاطر مشتریانشون از رقبا کمتره. اما اینبار ببینیم یه وکیل چطور میتونه مشتری جذب کنه؟!
روشهای افزایش جذب موکل
بیشتر وکلا از طریق برنامههای ارجاع و شبکهسازی، موکل جذب میکنن. جذب موکل تو حرفه وکالت کمی زمان بره، پس زود امیدتون رو از دست ندین.
1. حوزهی عملکرد گستردهتر
اگه تو حوزههای بیشتری تخصص داشته باشین و خدمات ارائه بدین، مشتریان بیشتری هم خواهید داشت. طبیعیه فردی که فقط تو زمینه طلاق کار میکنه مشتریان کمتری نسبت به شخصی داره که تو زمینه ملک، دعاوی حقوقی و طلاق کار میکنه.
2. استفاده از نظرات مشتریهای قبلی
استفاده از نظرات مشتریان قبلی هم راه خوبی برای جذب مشتری جدید و اعتماد سازیه. 92% افراد قبل از انتخاب وکلا، نظرات مشتریان و افراد درباره اون فرد رو میخونن و اگه این نظرات به صورت کلی مثبت بود به مشتری اون وکیل خاص تبدیل میشن.
3. ارائهی خدمات حقوقی عالی
این موضوع هم وجود داره که فرقی نمیکنه چه کاری میکنین و چیفروشین، هرچه کیفیت خدمات و محصولاتی که ارائه میدین، بهتر باشه، تعداد مشتریانتون هم بیشتر میشه. ارائهی صورتحسابهای مالی شفاف، خدمات عالی به مشتریها و رسیدگی به پروندههای حقوقی با تمرکز روی دستیابی به نتیجهی مطلوب باعث جذب مشتری جدید میشه.
4. وبسایت بینظیر
بعد از اپیدمی کرونا، بیشتر افراد برای گرفتن خدمات و خرید محصولات به سمت وبسایت و سوشیال مدیاها رفتن. 87% از مشتریان اولین تماسشون رو از طریق وبسایت انجام میدن و تجربه ثابت کرده که این لیدها کیفیت بیشتری دارن. یک وبسایت حرفهای و کامل، مشتریها رو متقاعد میکنه تا از خدمات یک موسسه حقوقی توانمند استفاده کنن. بنابراین لازمه تو وبسایت اطلاعات دقیقی درباره فعالیتهایتون، دستاوردها، افتخارات و مدارک تحصلیتون ارائه بدین.
5. بازاریابی محتوایی
ارائه مقالات سودمند و مفید تو وبسایت به مشتریان احتمالی نشون میده که موسسه حقوقیتون در ارتباط با موضوعات و زمینههای حقوقی بهروز و آگاهه. وقتی مشتری بدونه که شما اطلاعات زیادی دارین، احتمالا برای کارهای حقوقی پیشتون میاد. جدا از همه چیز این کار باعث میشه افراد بهتون اعتماد کنن. حدود 43% از وکلا و مشاورهای حقوقی به خاطر محتوای وبلاگ، مشتریانشون رو حفظ میکنن.
6. محتوای ویدئویی
از بین محتواهایی که تولید میکنید؛ به صورت کلی مردم ویدئوها رو نسبت به محتواهای دیگر ترجیح میدن، چون درک اطلاعات از طریق ویدئو آسونتره و یه حس ملاقات رودررو به مشتریها میده. اشتراک گذاری محتوای ویدئویی مرتبط با حرفهتون یک استراتژی قدرتمند برای جذب مشتریهاست.
7. حضور در سوشیال مدیا
بازاریابی رسانهای هم روشی عالی واسه معرفی خودتون و افزایش مشتریه. روز به روز تمایل مردم به استفاده از فناوری و سوشیال مدیا بیشتر میشه. هر چند که وکلای کمی از استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده میکنن؛ ولی این روش بازدهی بالایی داره.
8. ارائه خدمات رایگان
یکی از بهترین روشهای جذب مشتری در هر حرفهایه، ارائه خدمات رایگانه. به مشتریها مشاوره بدین که در مواجه با مشکلات حقوقی چه کاری کنن. این کار کمک میکنه مشتریان بهتون اعتماد کنن و اسمتون رو همیشه یادشون بمونه و در مواقعی که به خدمات حقوقی نیاز دارن، سراغتون بیان، حتی شما رو به دوستانشون هم معرفی میکنن.
نتیجهگیری
تو شرایط فعلی کشور در حوزهی فعالیت وکلا و مشاورین حقوقی فرصتهای چشمگیری وجود داره. کمتر بودن تعداد وکلای دادگستری نسبت به نیاز کشور نشون میده که بازار خیلی گستردهای در اختیار این صنفه. برای اینکه بتونین تو این صنف موفق بشید، باید استراتژیهای بازاریابی و فروش مناسبی هم داشته باشید. از شبکه سازی با مشتریان احتمالی گرفته تا ایجاد یه وبسایت با طراحی عالی میتونه به شما کمک بکنه که وکلای جدید جذب کنید.