پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت باعث شده، دنیا خیلی کوچک به نظر بیاد. امروزه شما میتونید به کمک اینترنت با هر فرد یا شرکتی اون سر دنیا ارتباط بگیرید. به همین دلیل هم اندازه بازاری که میتونید فعالیت کنید از محله، شهر و حتی کشور خودتون بزرگتر شده. کار کردن با شرکتهای خارجی هم درآمد خوبی داره و هم تنوع بیشتری از نظر موضوعات همکاری داره. حالا این سوال پیش میاد که چطور مشتری خارجی پیدا کنیم؟
چند توصیه قبل از ورود به بازار بین المللی
تعریف پرسونای مشتری خارجی
اول از همه مشخص کنین که مشتری خارجی به چی میگین. قبل از هر چیزی لازمه بدونین که کدوم کشورها به محصولات یا خدماتتون نیاز دارن. بعد مشخص کنین تو این کشورها چه افراد یا شرکتی محصولتون رو میخواد. این کارها با یادگیری ویژگیهای دموگرافیک یا جمعیت شناختی مشتریان هدف انجام میشه. قبل از هر چیزی درباره کشور مورد نظرتون عمیقا تحقیق کنین. بعد از این کار با در نظر گرفتن علایق، تاریخ، فرهنگ و سلایق مردم اون کشور پرسونا مشتریان خارجیتون رو بسازین.
حذف مانع زبان
وقتی میخواین به مشتریان خارجی محصولات و خدمات بفروشین نباید به زبان فارسی و انگلیسی بسنده کنین. اگر کشور مورد نظرتون به زبون خاصی صحبت میکنه، سعی کنین اطلاعات اولیه سایت رو با همون زبان ارائه بدین. این نشون میده شما به فرهنگ اون کشور احترام میگذارین و مشتری بهتر متوجه میشه، همچنین با مشتری صمیمیتر میشین. حواستون باشه که چه جملاتی به کار میبرین.
مبادله ارز
بیشک پول شما و مشتری خارجیتون یکی نیست و از اونجایی که ایران تحریمه نمیشه مستقیم دلار به حساب بانکیتون بزنین. برای همین نیازه یک راه حل برای مبادله ارزها پیدا کنین. مثلا از تتر استفاده کنین.
داشتن سیستم ارتباطی خوب
داشتن ارتباط خوب با مشتری خیلی به اعتماد کردن و وفاداری مشتری کمک میکنه. راهی رو برای ارتباط با مشتری خارجیتون قرار بدین که جهانی باشه. همچنین استفاده ازش خیلی راحت و در عین حال امن باشه. تکنیکهای زیادی توسط متخصصهای آموزش فروش درباره اینکه چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم، گفته شده. در مورد مشتریهای بین المللی هم این روشها جواب میده.
چطور مشتری خارجی پیدا کنیم؟
شراکت با برندهای بینالمللی مرتبط
شراکت با برندهای بینالمللی مرتبط میتونه راه خوبی برای فعالیت در سطح جهانی باشه. این کار یک رابطه دو سر برده و یکی از کاربردیترین راهها برای جذب مشتری خارجیه. مثلا یک برند لوازم آرایشی با برند بینالمللی محصولات مراقبت از پوست شراکت میکنه و پکهای زیبایی میفروشه.
تجزیهوتحلیل مشتریان خارجیِ رقبا
فرقی نداره دنبال مشتری خارجی هستین یا داخلی، تو هر حالتی تجزیه و تحلیل مشتریان رقبا کمک زیادی بهتون میکنه که بازار هدفتون رو بشناسین. مثلا مشتریان رقیبتون همه بین 30 تا 40 سال هستن، پس لازمه پروموشن مناسب برای این سن رو اجرا کنین.
چند استراتژی دیگر
- استفاده از آمارها و اطلاعات گوگل
- شرکت در نمایشگاهها و سفرهای تجاری بینالمللی
- مراجعه به کارگزار تجاری مستقر در کنسولگری
- استفاده از دایرکتوریهای اینترنتی (Yellow Pages یا Classified Ads)
- استفاده از سایتهای عمدهفروشی و خردهفروشی بینالمللی مثل آمازون و علی بابا
- مراجعه به بازارچههای مرزی
کلام آخر
دقت کنید فرقی نداره کسبوکارتون چیه و چی میفروشین. یکی از راه های کسب درآمد برای هر کسی، فروش به مشتری خارجیه. همین الان هم با وجود تحریمها خیلیها از این روشها درآمد به دست میارن. کافیه روش خاص خودتون رو پیدا کنید و بزنید به دل کار.