نقشه راه محصول چیست؟ چطور طراحی می‌شود؟

نقشه راه محصول در واقع همون راهکاریه که به شما نشون میده توسعه محصول رو از کجا شروع کنید و کجا به نتیجه برسید. طراحی نقشه راه محصول 4 مرحله داره. بیایید ببینیم چرا باید نقشه راه داشته باشیم و چطور اون رو طراحی کنیم؟!

نقشه راه محصول چیست؟ چطور طراحی می‌شود؟

نقشه راه محصول در واقع همون راهکاریه که به شما نشون میده توسعه محصول رو از کجا شروع کنید و کجا به نتیجه برسید. طراحی نقشه راه محصول 4 مرحله داره. بیایید ببینیم چرا باید نقشه راه داشته باشیم و چطور اون رو طراحی کنیم؟!
نقشه راه محصول

برنامه شما برای فروختن محصول یا خدماتتون چیه؟ برنامه مشخصی برای معرفی محصولتون دارید؟ اگه تا حالا به مسیری که قراره محصول شما طی بکنه تا به مشتری برسه فکر نکردید باید به فکر یه نقشه راه محصول باشید. نقشه راه محصول بهتون نشون می‌ده این محصول باید چه راهی رو طی بکنه و در نهایت به چه هدفی برسه. نقشه راه محصول برای اطلاع از همسویی تلاش‌های کوتاه مدت با اهداف بلند مدت تجاری ضروریه.

 

نقشه راه چیه؟

نقشه راه (product roadmap)، تصویری سطح بالا است که هدف و روند عرضه محصول رو تو یک زمان مشخص رسم می‌کنه. این نقشه سندی راهبردی و برنامه‌ای برای اجرای استراتژی توسعه محصول جدید هست.

 

اهداف طراحی اجرای نقشه راه محصول

  • شرح اهداف و استراتژی‌ها
  • ارائه‌ی یک سند راهنما واسه اجرای استراتژی
  • ایجاد هماهنگی بین عوامل داخلی
  • آسون شدن برنامه ریزی سناریو
  • کمک به ارتباط با مشتریان

 

تو بهترین حالت نقشه راه محصول باید جهت استراتژیک محصول رو نشون بده. یادتون باشه که نقشه راه فقط برای محصول نیست. مثلا می‌تونین توی بازاریابی و فناوری هم نقشه راه بسازین.

 

چرا نقشه راه محصول مهمه؟

توی چند جمله و ساده بهتون بگم که نقشه راه محصول کمک می‌کنه استراتژی و ایده تبدیل به واقعیت شه. نقشه راه محصول اولویت‌های رقابتی‌تون رو مشخص می‌کنه و بهتون می‌گه کدوم فعالیت‌هاتون مهم‌تره. این نقشه به افراد برای رسیدن به موفقیت انگیزه می‌ده. خوبی این نقشه اینه که همه‌ی افراد سازمان رو تحت تاثیر قرار می‌ده. این نقشه به تمامی کارکنان در درک اهداف سازمان و محصول کمک می‌کنه. همچنین تو موارد زیر تاثیر گذاره:

  • جلوگیری از هرج و مرج
  • شناسایی پروژه کم سود

 

مسئول نقشه راه کیه؟

نقشه راه کاری تیمیه و ایجاد و نگهداری ازش هم بر عهده‌ی تیم مدیریت محصوله.

 

مراحل ایجاد نقشه راه

  1. اول باید مدیریت تیم محصول باید درک روشن و واضحی از اهداف شرکت داشته باشه. بعد بتونه بر اساس این اهداف برنامه ریزی کنه.
  2. لازمه که در دومین مرحله عوامل موثر روی بازگشت سرمایه (ROI) رو بررسی کنین.
  3. با تیم اجرا تماس بگیرین؛ ولی قبلش مطمئن بشید که اهداف و موضوعات اولویت بندی شده و قابل دسترسیه.
  4. این مرحله همون تایید نهاییه، یه بار دیگه مشورت کنین تا این نقشه رو همه تایید کنن و در صورت لزوم اصلاحش کنین.

 

طراحی نقشه راه محصول

تو طراحی نقشه‌ی راه باید به موارد زیر توجه کنین:

  • یک نقشه راه خوب باید اهداف بلند مدت قوی ایجاد بکنه.
  • مشهور شدن محصول کار آسونی نیست و نیاز به صرف انرژی زیادی داره. لازمه که تو نقشه راه‌تون ایستگاه‌های تبلیغاتی زیادی وجود داشته باشه.
  • این نقشه باید بتونه با محصولات دیگه ادغام بشه.
  • لازمه به کارمنداتون انگیزه بده.
  • با توجه به اهداف‌‌تون طراحیش کنین.

 

نقشه راه محصول چابک چیه؟

نقشه راهی قدیمی حدود 18 ماه زمان لازم داره و تغییرات کمی رو شامل می‌شه. نقشه راه محصول چابک دقیقا همون عناصر نقشه راه قدیمی رو داره با این تفاوت که تعریف شما از هر عنصر و میزان سازگاری اون با چشم انداز آینده سازمانتون فرق می‌کنه. توی روش چابک، نقشه راه در برنامه روزانه تیم و همینطور چشم انداز آینده اونها لحاظ می‌شه. ممکنه هر تیم یه نقشه جدا داشته باشه یا همه از یه نقشه راه محصول بکسان استفاده کنن.

 

چطور نقشه راه محصول بسازیم؟

ساختن نقشه راه محصول بستگی به نوعش داره؛ ولی چند چیز توی همشون مشترکه. مثلا اول لازمه مخاطب‌تون رو بشناسین و با توجه به نیازهاشون نقشه راه‌تون رو طراحی کنین.

 

انواع نقشه راه محصول

  1. نقشه راه داخلی برای مدیران
  2. نقشه راه داخلی برای مهندسان
  3. نقشه راه داخلی برای فروش
  4. نقشه راه خارجی برای انواع مشتری

 

 کلام آخر

اما چطور نقشه راه محصول بسازیم؟ ساختن  نقشه راه محصول بستگی به نوعش داره؛ ولی چند چیز توی همشون مشترکه. مثلا اول لازمه مخاطب‌تون رو بشناسین و با توجه به نیازهاشون نقشه راه‌تون رو طراحی کنین. هدفتون رو از طراحی نقشه مشخص کنین. وظایف مشخص رو بین اعضای تیم تقسیم کنید. مدام چک کنینن که هر کسی کارش رو درست انجام میده. در صورت لزوم توی فرایند کار تغییر یجاد کنید. و در نهایت از قالب‌های مشخص نقشه راه محصول کمک بگیرید.