فکر نکنم که لازم باشه درباره اهمیت افزایش فروش در کسب و کار صحبت کنم، لازمه؟ هر چه فروش بیشتر باشه، شرکت بیشتر سود میکنه. هر چیم شرکت سودش بیشتر باشه موفقتره. خیلی از افراد فکر میکنن شرکتهای بزرگ چون تیم فروش بزرگی دارن زیاد میفروشن. این موضوع بیتاثیر نیست؛ ولی همه چیز نیست. راهکارهای افزایش فروش خیلی ارزونتری وجود داره که میتونین با کمکش فروشتون رو بیشتر کنین.
من امروز بهترین راههای افزایش فروش تو ایران رو معرفی میکنم. توی این مقاله تا آخر همراهم باشین تا بهترین روش جذب مشتری رو برای بیزنس خودتون پیدا کنین.
روش های افزایش فروش
1. مشتریان فعلیتون رو بچسبین
یکی از بهترین راههای افزایش فروش اینه که مشتریان فعلیتون رو رها نکنین. این افراد قبل سرنخ بودن و به مشتری تبدیل شدن، از محصولاتتون استفاده کردن و با شما آشنایی دارن. وقتی که این افراد مطمئن بشن خدمات باکیفیتی ارائه میدین مشتری دائمی شما میشن. مشتری دائمی هزینه جذب کمتری داره، چون نیاز به تولید سرنخ و تبدیلش به مشتری نداره. پس میشه گفت این افراد سود بیشتری به بیزنستون میرسونن.
برای اینکه مشتریان فعلیتون رو حفظ کنین شرایطی ویژه براشون فراهم کنین، مثلا بهشون کد تخفیف بدین. وقتی مشتری ببینه بیشتر پیشنهادات فقط برای مشتریان جدید هست از اینکه دوباره ازتون بخره ناامید میشه. با خودش میگه این برند فقط به مشتریان جدید اهمیت میده و به من توجهی نمیکنه. وقتی مشتریان فعلیتون ازتون راضی باشن شما رو به بقیه معرفی میکنن. این خودش یک روش تبلیغاتی ارزونه.
2. سؤال و نظرسنجی
یکی دیگر از روش های افزایش فروش تو ایران که هزینه کمی هم داره استفاده از نظر سنجی و سواله. ممکنه مشتری از یک بخش محصول خوشش نیاد و به بخش دیگری علاقهمند باشه. همچنین ممکنه مشتری نحوه استفاده از محصولتون رو ندونه. وقتی بدونین مشتری تو چی مشکل داره و به چی علاقه داره. میتونین کیفیت محصولتون رو افزایش بدین. مشتری که بدونه بهش توجه میکنین موندگار میشه و شما رو به بقیه معرفی میکنه.
3. بیش فروشی و فروش مکمل
وقتی مشتریان محصولی رو میخرن میتونین محصولات مرتبط با اون رو هم بهش اضافه کنین. مثلا وقتی فردی ازتون آیفون 14 میخره بهش بگین برای نهایت استفاده از این گوشی و لاکچری بودن لازمه شارژر، ایرپاد و اپل واچ اون رو هم بخرین. اگر پکیج آیفون 14 با همه وسایلش را ازمون بخرین بهتون 20 درصد تخفیف میدیم.
4. به جای محصول منفعت بفروشین
مردم محصول نمیخرن، بلکه نتایج میخرن. اونها اهمیت نمیدن این محصول چیه، دنبال چیزی هستن که با کمکش نیازشون رو رفع کنن. پس در مکالمه با مشتری سعی کنین بهشون کمک کنین و فقط به فکر فروش نباشین. اگر محصولتون رو جوری نشون بدین که جوابگو نیاز مشتریه، احتمالا ازتون میخرنش. این یکی از بهترین راه های افزایش فروش در ایرانه که هزینه خیلی کمی بر میدارد. با این کار مشتری به خودش میگه این فرد یک مشاور خریده که قصدش کمک به منه و بهتون اعتماد میکنه.
5. کار منحصربهفردی انجام بدین
روزانه پیام و تبلیغات زیادی برای مشتریان ارسال میشه، برای همین خیلی طبیعیه که پیام شما تو این جمع گم بشه. برای اینکه مشتریان پیام شما رو ببینن لازمه کاری متفاوت انجام بدین تا مورد توجه قرار بگیرین. ببینید پیشنهاد منحصربه فرد شما چیه که مشتری حاضر باشه براش وقت بذاره. در ادامه چند مثال آوردم:
- روشهای جدید و منحصربهفردی برای تبلیغ محصولات و خدمات پیدا کنین.
- یک فیلم خندهدار بسازین که نحوه استفاده از محصولات رو به روشهای جدید و منحصربهفرد نشون میده.
- ادعایی رو مطرح کنین که هیچ شرکتی مطرح نکرده و بعد اثباتش کنید.
6. نمونه رایگان
از اونجایی که خرید معمولی خیلی تکراری شده احتمالا روی مشتری تاثیر خاصی نمیذاره. برای همین لازمه محصولتون رو به شیوهای متفاوت ارائه بدین تا احتمال فروشش رو بیشتر کنین. همینطور میتونین کارهای زیر رو برای افزایش فروش انجام بدین:
- محصولات یا خدمات مختلف که کارایی یکسانی دارن رو با هم ترکیب کنید.
- برای ارائه این پیشنهادها محدودیت زمانی در نظر بگیرین (استفاده از تکنیک FOMO).
روشهای افزایش فروش بیشتر
بجز مواردی که بالاتر گفتم، 7 تا نکته دیگه هم هست که بهتون توی تبدیل شدن به مدیر فروش موفق کمک میکنه.
- به مشتریان چیزی آموزش بدین. مثلا بیوتی بلاگرها میکاپ را آموزش میدن تا افراد رو به پیجشون بکشونن و بهشون محصولات آرایشی بفروشن.
- ساخت وب سایت و قرار دادن محتوای آموزشی برا کمک به مشتری
- در شبکههای اجتماعی فعال باشین
- با مشتری تعامل کنین. مثلا توی پیام خوش آمدگویی داستان سرایی کنین تا ذهن مشتری رو درگیر کنین
- با مشتریان از طریق پیام در ارتباط باشین
- اجرای برنامه ارجاعی
- اسپانسری کار خیرخواهانه
کلام آخر
به هر حال شما وقتی تو کارتون موفق میشید که فروش خوبی داشته باشین. راه های افزایش فروش زیاد هستن که من مهمترین ها رو اینجا گفتم. اما کار اصلی که شما باید انجام بدید اینه که نیاز مشتری رو بشناسید و بهش اطمینان بدید که هدف اصلی تون کمک به مشتریه و نه فقط فروختن محصول تون.