بازاریابی داده محور چیست؟ چطور مارکتینگ را بر اساس داده‌ها هدایت کنیم؟

بازاریابی داده محور مجموعه ای تکنیک‌هاست که با استفاده از داده‌های رفتاری مشتریان، فرآیندهای موثر بازاریابی رو طراحی و اجرا میکنه. یعنی چی؟ بیایید بیشتر راجع بهش صحبت کنیم.

بازاریابی داده محور چیست؟ چطور مارکتینگ را بر اساس داده‌ها هدایت کنیم؟

بازاریابی داده محور مجموعه ای تکنیک‌هاست که با استفاده از داده‌های رفتاری مشتریان، فرآیندهای موثر بازاریابی رو طراحی و اجرا میکنه. یعنی چی؟ بیایید بیشتر راجع بهش صحبت کنیم.
بازاریابی داده محور

بذارید با یه توضیح ساده شروع کنیم. وقتی قراره در مورد یه موضوع خاص تصمیم بگیرید براساس حدس و گمان کار رو انجام می‌دید یا اطلاعات جمع می‌کنید؟ قطعا بهترین تصمیم گیری صحیح به کمک اطلاعات و داده‌های درست انجام می‌شه. همین شرایط توی حوزه بازاریابی و فروش هم مطرح میشه و پای موضوع بازاریابی داده محور میاد وسط. به نظرتون بازاریابی داده محور چیه؟ یعنی بازاریابی با کمک داده‌ها درسته؟ خب این داده‌ها چی هستن؟ چجوری از داده‌ها استفاده کنیم که نرخ بازگشت سرمایه بالاتری بالاتری داشته باشیم.

 

بازاریابی داده‌محور چیست؟

تو چند سال گذشته بازاریابی روش‌ جدیدی پیدا کرده و دیگه بازاریاب‌ها روی حدسیاتشون تصمیم نمی‌گیرن. این روزا بازاریابی بر اساس داده مشتری انجام می‌شه. برای همین بهش می‌گن بازاریابی داده محور.

 

احتمالا این اصطلاح برای شما هم کمی گیج کننده س. به طور کلی همونطور که گفتم یه روش بازاریابی بر اساس اطلاعات مشتریه. تو این روش با استفاده از نیاز و خواسته‌های مشتری رفتارشون پیش بینی می‌شه. برای همین میگن این استراتژی شخصی سازی شده‌تره. با کمک این روش به بالاترین حد نرخ بازگشت سرمایه می‌رسین.

 

مثال بازاریابی داده محور

فرض کنید 3 میلیون هزینه کردین برای تبلیغات. 20 مشتری جذب شدن که هر کدوم 500 هزار تومان سود به شما رسوندن. ولی با بازاریابی داده محور می‌تونید 30 مشتری جذب کنید. یعنی سود بیشتری بهتون میرسه و هزینه جذب هر مشتری کم‌تره. حالا چه تفاوتی با بازاریابی سنتی داره که همچین مزیتی براش قائلیم؟

 

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور چیست؟

خب گفتیم که بازاریابی یعنی درک نیاز و خواسته مشتری و استفاده از دانش برای جواب دادن به اون نیاز. با این حساب، بازاریابی سنتی بیشتر بر اساس فرضیاته و توش خیلی آزمون و خطا هست. برای همین تو بازاریابی سنتی استراتژی‌های مختلف رو امتحان می‌کنیم تا به بهترین روش برسیم. ولی بازاریابی مبتنی بر داده باعث می‌شه مناسب‌ترین پیشنهاد رو تو بهترین زمان به مشتری ارائه بدین.

 

بازاریابی داده محور دقیقا چی کار میکنه؟

مزایای بازاریابی داده محور رو می‌تونیم توی 8 نکته زیر خلاصه کنیم:

  • این روش باعث میشه یه تجربه شخصی سازی شده برای مشتری به وجود بیارید.
  • یه بخش مشخص از بازار رو هدف قرار بدید که بیشتری بازدهی رو داره
  • مشتری جدید بیشتری جذب می‌کنید
  • با استفاده از داده‌ها، برندها می‌تونن استراتژی‌های‌شون رو تو زمان مناسب بررسی کنن و بهبود بدن.
  • این روش چون براساس اطلاعات مشتریه، به داشتن درک عمیق از مشتری کمک می‌کنه.
  • داده‌ها باعث ایجاد ارتباطات قوی‌تر با مشتریان احتمالی می‌شه.
  • بهترین کانال‌های تبلیغاتی رو می‌تونید انتخاب کنید
  • می‌تونید پیام تبلیغاتی شخصی سازی شده به مشتری بفرستید.

 

اما داده‌ها چطور به شما کمک میکنن؟

اول اینکه یه دید جامع از رفتار مشتری بهتون می‌ده.این به شناسایی محرک‌ها و نقاط درد مشتری کمک می‌کنه. طبق نتایج بررسی‌ها، نرخ بازگشت سرمایه با این روش 5 تا 8 برابر بیشتر می‌شه.

 

بازاریابی مبتنی بر داده چگونه بر عملکرد کسب و کار تاثیر می‌ذاره؟

تحقیقات فوربز نشون داده که تمرکز بر داده باعث افزایش جذب و وفاداری مشتری می‌شه. 78% از شرکت‌ها می‌گن بازاریابی مبتنی بر داده نرخ تبدیل سرنخ و جذب مشتری رو افزایش می‌ده. ولی پیاده سازیش هم همچین آسون نیست.

 

چرا؟

  • جمع‌آوری داده واقعا سخته
  • یکی کردن داده‌ها هم یه فرایند طولانیه و تخصصیه
  • حالت سیلوی داده توی شرکت ها خیلی مرسوه. یعنی هر بخش داده های خودش رو توی انبار داده ی خودش نگه میداره و همین جمع کردن داده ها رو سخت میکنه
  • باید بتونید یه تیم تخصصی و حرفه ای جمع کنین که خودش به پروسه پیچیده و سخته

 

مراحل استفاده از بازاریابی داده محور

قبل از شروع کار 6 مرحله رو برای خودتون تعریف کنید:

  1. هدف‌گذاری
  2. چه داده‌ای بهتون کمک می‌کنه
  3. جمع‌آوری و مدیریت داده
  4. ایجاد تیم
  5. توافقات سازمانی
  6. اندازه گیری و پیگیری پیشرفت

 

ابزارهای بازاریابی داده محور

  • tableau
  • Google Data Studio
  • Power BI
  • Azure
  • Qlik

 

کلام آخر

اما یادتون باشه بازاریابی نقش مهمی تو جذب و حفظ مشتری داره. روش‌های زیادی برای بازاریابی هست ولی با وجود حجم زیاد داده‌هایی که از طرف مشتری‌ها برای ما ایجاد می‌شه، دیگه کمک کم باید از بازاریابی سنتی اسباب کشی کنین و برید به سمت بازاریابی داده محور. قطعا اجرای این روش سخت و هزینه بره اما مزایایی که داره این هزینه‌ها رو براتون جبران میکنه. به طور کلی دو نوع بازاریابی سنتی و مدرن داریم. بازاریابی مدرن همون بازاریابی داده محوره.