استراتژی برندینگ چیست؟

مثل هر کار دیگه ای برای برندینگ درست و حسابی، باید استراتژی برندینگ داشته باشید. اما قبل از شروع باید بدونید منظورمون از استراتژی توی برندیگ چی هست!

استراتژی برندینگ چیست؟

مثل هر کار دیگه ای برای برندینگ درست و حسابی، باید استراتژی برندینگ داشته باشید. اما قبل از شروع باید بدونید منظورمون از استراتژی توی برندیگ چی هست!
استراتژی برندینگ

اگه یه کسب‌وکار نو و تازه پا باشید، حتما برندینگ براتون موضوعیت داره. اینکه بتونید برند خودتون رو ایجاد کنین، برای پا گرفتن تجارت‌تون خیلی اهمیت داره. پس باید بدونید که استراتژی برندینگ چی هست و چه کارهایی رو باید برای ایجاد برندتون، انجام بدید. فقط یه نکته رو خاطرتون باشه؛ اینکه استراتژی‌های برندینگ نیاز به زمان، تلاش و تعهد دارن. پس اگه آمادگی‌اش رو ندارید، بهتره اول مقدمات کار رو فراهم کنید و بعد به خوندن این مقاله بپردازید.

 

یه استراتژی درست برای برندینگ، از پیش اومدن 90 درصد مشکلات جلوگیری می‌کنه. به جز اون راه‌حل مشکلاتی که ممکنه به وجود بیان، رو هم مطرح می‌کنه. حتما می‌پرسید چطوری؟

 

بذارید اول ببینیم اصلا استراتژی برند چیه؟ تا بعد به این بپردازیم که چطوری از استراتژی برندینگ استفاده کنیم.

 

تعریف استراتژی برند

خیلی ساده بخوام بگم، برند یعنی همون چیزی که مشتری تو ارتباط با کسب‌وکارتون، فکر میکنه، حس میکنه و یا میگه.

 

استراتژی برندینگ هم داشتن یه برنامه برای توسعه برند، در راستای توسعه کسب‌وکار هست. در اصل استراتژی برند بهتون کمک می‌کنه، تا تو برقراری تعامل افراد با کسب‌وکارتون هویت خاصی داشته باشین.

 

انواع استراتژی برندینگ

انواع مختلفی از استراتژی‌های برندینگ وجود داره، که بسته به مخاطب هدف، صنعت، کمپین‌های بازاریابی و بودجه، ارزش شرکت‌تون رو افزایش میده. در ادامه انواع استراتژی‌های برندینگ رو با هم بررسی می‌کنیم:

 

برندینگ محصول (Product Branding)

این شیوه یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های برندینگ هست. این نوع برندینگ بر متمایز کردن یه محصول متمرکز هست. مثلا تا چندین سال خیلی از آدم‌ها مایع ظرفشویی رو با نام ریکا می‌شناختن! دستمال کلینکس و تاید هم، نمونه‌های دیگه‌ای هستند.

 

برندینگ شخصی (Personal Branding)

استراتژی برندینگ شخصی برای یه فرد استفاده میشه. تو این نوع برندسازی معمولا از شخصیت اون فرد، به عنوان برند استفاده میشه. مثلا ادکلن لومانی از اسم هدیه تهرانی برای یکی از محصولات پرطرفدارش استفاده کرده.

 

برندینگ نام شرکت (Company Name Branding)

برندهای معروف از محبوبیت اسم شرکت‌شون، برای شناخت برندشون استفاده می‌کنن. معمولا شعارها، لوگوها، بسته‌بندی و رنگ‌ها برای مصرف‌کننده شناخته شده هست.

 

برندینگ مشارکتی (Co-branding)

این استراتژی برندینگ شرکت‌ها رو به هم وصل می‌کنه. در اصل برندینگ مشارکتی، مشارکت بازاریابی بین دو تا چند تا کسب‌وکار هست. این برندها روی هم تاثیر مثبت میذارن و باعث رشد کسب‌وکار، گسترش آگاهی از برند و ورود به بازارهای جدید میشن. نمونه‌ مشهور از برندینگ مشارکتی، مربوط به خودروسازهای داخلی و خارجی مثل تولید پژو پرشیا هست.

 

برندینگ منفرد (Individual Branding)

تو این نوع برندینگ، یه شرکت بزرگ که انواعی از محصولات شناخته شده رو داره، به محصولات خودش اسامی خاص میده. مثلا شرکت میهن اسم اصلی برند هست و محصولاتی مثل بستنی پریما، سالار و … داره.

 

برندینگ نگرشی (Attitude Branding)

این نوع برندینگ یه ارتباط عاطفی بین برند و مشتری‌هاش برقرار میکنه. مثلا انتشارات روزنه از برندینگ نگرشی برای فروش کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی با شعار “کسی تنهاست که کتاب نمی‌خونه”، استفاده میکنه.

 

تعمیم برند (Brand Extension Branding)

تعمیم برند یعنی یه برند خودش رو برای تولید محصولات دیگه هم گسترش بده. مثلا برند بیک اول خودکار تولید می‌کرد و کم‌کم به تولید عطر، فندک و تیغ هم روی آورد.

 

برندینگ برچسب خصوصی (Private_label Branding)

بعضی‌اوقات یه برند محصول خودش رو به یه توزیع‌کننده می‌فروشه، تا اون محصولات رو به اسم خودش بفروشه.

 

چطوری یه استراتژی برندینگ موفق داشته باشیم؟

اهداف اصلی استراتژی برندینگ اینها هستن:

  • برندتون وجود داره.
  • هدف‌تون چیه؟
  • چطوری هدف‌تون رو تعریف می‌کنید؟

 

استراتژی برندینگ یه استراتژی بلندمدت و فعال هست و برای همین هم همیشه نیاز به بازنگری داره. اگه بتونید واضح و شفاف به سوالات زیر جواب بدید، می‌تونید یه استراتژی برندینگ موفق داشته باشید.

  • اهداف برندتون چیه و چطوری با اون ارتباط برقرار می‌کنید؟ برندتون چه مشکلاتی رو حل میکنه و چه منفعتی برای مشتری‌هاش داره؟
  • چطوری مشتری‌های ایده‌آل خودتون رو می‌شناسید؟ چه افرادی از برندتون سود می‌برن؟ مشتری‌هاتون چه احساسی دارن؟
  • چطوری رقباتون رو شناسایی می‌کنید؟ چه کسب‌وکارهای دیگه‌ای و چطوری به نیازهای مشتری‌هاتون جواب میدن؟
  • چطوری مشتری‌های بالقوه رو جذب می‌کنید؟ برندتون برای رسیدن به هدف‌اش، چه لحن صدا و شخصیتی داره؟

 

چرا بعضی از استراتژی‌های برندینگ شکست می‌خورن؟

چند دلیل اصلی برای شکست استراتژی‌های برندینگ وجود داره:

  • تو استراتژی برندینگ دید بلند مدت وجود نداره.
  • هویت و پیام برند ثبات پیدا نکرده.
  • عناصر مختلف در استراتژی برندینگ هم‌جهت نیستند.
  • محصول با بازار تناسب نداره.
  • تو استراتژی برندینگ، مشتری ایده‌آل شناسایی نشده.

 

استراتژی برندینگ به عنوان ماهیت کسب‌وکار، محصول یا خدماتی هست که به افراد ارائه می‌دید. یه استراتژی برند قوی کمک می‌کنه، تا ارتباط موثرتری رو با بازار هدف‌تون برقرار کنید. برای همین هم لازم هست، تا در تمام تعاملات‌تون با مشتری اون رو به کار بگیرید. پس باید بتونید از روش‌های بهبود استراتژی برندسازی درست و به‌جا استفاده کنید، تا بهترین نتیجه رو به دست بیارید.