وفاداری به برند در مشتریان راضی | چطور مشتری‌ها راضی رو به برندمون وفادار کنیم؟

وفاداری به برند یه جورایی تیر آخره که مطمئن بشیم سنگ تموم گذاشتیم. اینجا یاد میگیریم که چطور وفاداری به برند رو توی مشتری های راضی ایجاد کنیم.

وفاداری به برند در مشتریان راضی | چطور مشتری‌ها راضی رو به برندمون وفادار کنیم؟

وفاداری به برند یه جورایی تیر آخره که مطمئن بشیم سنگ تموم گذاشتیم. اینجا یاد میگیریم که چطور وفاداری به برند رو توی مشتری های راضی ایجاد کنیم.
وفاداری به برند در مشتریان راضی

مشتری‌های راضی چطور به برند وفادار میشن؟ «وفاداری مشتری» و «وفاداری به برند» متفاوت هستن. اما این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می‌شوند. اصلا بیاید اول فرق این دوتا رو بررسی کنیم.

 

فرق وفاداری مشتری و وفاداری به برند

منظور از وفاداری مشتری اینه که مشتری باز هم بیاد و از شما خرید کنه. این وفاداری معمولا به این دلیل ایجاد میشه که شما تونستید تجربه‌ی خوبی برای مشتری‌ها ایجاد کنید. وفاداری مشتری از این جهت اهمیت داره که مشتری‌های وفاداری اونقدر به هزینه‌ی بازاریابی نیاز ندارن و خودشون از شما خرید می‌کنن. این یعنی فروش بیشتر با تلاش کمتر.

اما  وفاداری به برند بیشتر به ارتباط عاطفی مشتری به برند شما اتفاق میوفته. مثل حسی که بعضیا به برند اپل دارن. نکته اینجاست که وفاداری به برند رو نمیشه مثل وفاداری مشتری اندازه‌گیری کرد. این شاید اصلی‌ترین تفاوت دوتا مفهوم باشه.

 

تاثیر وفاداری به برند روی تصمیمات خرید مشتری

یه جورایی واضحه. مثلا اگه شما جز اون دسته آدم‌هایی باشید که طرفدار دو آتیشه برند اپل هستن، چقدر احتمال داره یه گوشی سامسونگ یا شیائومی بخرید؟ وفاداری به برند، احتمال خرید از رقبا رو به صفر می‌رسونه

 

وفاداری به برند در مشتریان راضی

رابطه بین رضایت مشتری و وفاداری به برند از این جهت مهمه که روی بازاریابی و فروش تاثیر میگذاره.

یه مشتری راضی که به برند شما وفادار نیست، محصول یا خدمات مشابه شما از رقبا می‌خره. مخصوصا اگه قیمتشون پایین‌تر باشه.

اما وفاداری به برند اجازه نمیده مشتری از جای دیگه‌ای خرید کنه. یعنی براش مهمه که حتما از شما خرید کنه.

 

نحوه‌ی ایجاد وفاداری به برند در مشتریان راضی

پاداش دادن به مشتری‌ها باعث میشه که احساس مثبتی نسبت به برند شما داشته باشند و به برند شما وفادار بشن. این پاداش‌ها باید بر اساس نیازها و خواسته‌های مشتری انتخاب بشن.

به علاوه هرچقدر بیشتر مشتری‌ها رو با برنامه‌ها و محتوای مناسب درگیر کنید، احتمال وفاداری به برند بیشتر میشه. مشتری‌های راضی عاشق شرکت کردن توی چنین برنامه‌هایی هستن.

برای ایجاد وفاداری به برند در مشتریان راضی، از این روش استفاده کنید:

  • ارزش‎های خودتون رو به اشتراک بگذارید.
  • خدمات استثنایی ارائه کنید.
  • از مشتریان وفادار بخواید که شما رو تبلیغ کنن.
  • قدردانی خودتون رو با برنامه‌ی وفاداری و باشگاه مشتریان نشون بدید.
  • متفاوت عمل کنید تا توی ذهن مردم بمونید.
  • از مشتری‌ها بازخورد بگیرید.
  • همیشه روی این پروسه نظارت کنید تا عالی عمل کنه (میتونید از نرم افزار سی آر ام برای اینکار استفاده کنید). در صورت لزوم تغییرش بدید.

اینطوری به سطح قابل قبولی از وفاداری به برند می‌رسید.