اگر تو حوزه برندینگ فعال باشید، حتما تا حالا در مورد طراحی برند (Brand Design) شنیدید و به اهمیت اون هم کاملا واقف هستین. پس حتما میدونید که:
برای اینکه محصول یا برندتون تو ذهن مشتری موندگار بشه، به یه طراحی برند درست و اصولی نیاز دارید؛ طراحیای که بتونه ارزش کسبوکار و برندتون رو خیلی خوب نشون بده.
طراحی برند به جز لوگو موارد دیگهای مثل تبلیغات، وبسایت و فضای کسبوکارتون رو هم دربر میگیره. پس برند دیزاین در اصل یه انعکاسی از کل کسبوکارتون هست. در واقع برند نماد هر کسبوکاری هست و اولین چیزی هم هست که مشتری باهاش برخورد میکنه. برای همین تاثیری که برند روی مشتری میذاره، از اهمیت زیادی برخورداره. پس برای اینکه بیشتر با مفهوم طراحی برند آشنا بشید و بتونید یه برند خوب برای کسبوکارتون طراحی کنید، این مقاله رو تا آخر بخونید!
طراحی برند چیه؟
طراحی برند بهتون میگه برندتون رو چطوری بسازید یا انتخاب کنید، که از نظر بصری بتونه معرف هویت برندتون باشه. هدف کسبوکارها از انتخاب برند، این هست که تو بازار خودشون رو به مخاطب معرفی کنن. طراحی برند یکی از مهمترین فعالیتهای بازاریابی هست که شامل اسم، لوگو، طرح و نماد میشه. طراحی برند باعث میشه که هویت متمایزی بین بقیه برندهای موجود تو بازار داشته باشید. پس خیلی مهم هست که تو همه نقاط تماس با مخاطب از قبیل فروشگاهها، شبکههای اجتماعی، وبسایت و حتی فضای اداری کسبوکارتون یکپارچه عمل کنید. اینطوری تصویر برند تو ذهن مخاطب تقویت میشه و مشتری برای همیشه برندتون رو به خاطر میسپره.
اجزای طراحی برند
طراحی برند باید ماهیت انحصاری داشته باشه. تمام اجزای طراحی برند باید منسجم و یکپارچه باشن. اجزای طراحی برند شامل موارد زیر هستن:
1. لوگو
لوگو همون هویت تصویری برندتون و اولین چیزی هست که دیده میشه؛ پس خیلی اهمیت بالایی داره. در اصل لوگو نماد محصول هست و تا آخر با اون باقی میمونه. مثلا اگه همین الان به اپل فکر کنین، میتونین لوگوی اون رو تو ذهنتون ببینید.
2. رنگ
رنگ تاثیر زیادی روی درک و تصویر برندتون داره. انتخاب رنگ مناسب، اصلیترین مرحله طراحی برند هست؛ چون جز اولین چزهایی هست که توجه مشتری رو به خودش جلب میکنه. پس حتما از مبحث روانشناسی رنگها تو این بخش استفاده کنید.
3. حروف چاپی و کالیگرافی
اکثر کسبوکارها به فونت چاپی حروف تو پیامهاشون، توجه نمیکنن. اما در اصل انتخاب یه فونت متمایز و متناسب با سبک کسبوکارتون، شما رو از بقیه رقبا متمایز میکنه.
4. شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی برندتون باید تا حد ممکن کوتاه، جذاب و به خاطر آوردنی باشه! باید بتونه خیلی خوب ماموریت کسبوکارتون رو بیان کنه. اگر دقت کنید بعضی از برندها از یه پیام ریتمیک استفاده میکنن، تا راحتتر تو یاد آدم بمونن. مثل شعار تبلیغاتی مهرام: “مهرام؛ خوشمزه و خوشنام”. یه پیام کوتاه، جذاب، ریتمیک که حاوی پیام کسبوکار هست و خیلی هم راحت تو ذهن میمونه.
5. امضای ایمیل
امروزه خیلی از فعالیتهای کسبوکارها به صورت آنلاین انجام میشه. پس نباید اینترنت و فضای مجازی رو تو طراحی برند دستکم بگیرید. ایمیل زدن به همکار یا مشتری، یه فعالیت عادی برای کسبوکارهای امروزی هست. پس برای خاص و متمایز بودن، حتما امضای خودتون رو پای ایمیلها بزنید.
6. یونیفورم کارمندان
لباس یکدست کارمندها، نشونه نظم و انسجام مجموعه شما هست و علاوه بر اون به شرکتتون اعتبار هم میده.
7. بیزینس کارت
کارت ویزیت تاثیر زیادی تو جذب مشتری داره. بیزینس کارت کمک میکنه، تا هر وقت مشتری خواست بتونه باهاتون ارتباط بگیره. پس حتما لوگو، رنگ، فونت و همه اجزای مهم برندتون رو توی بیزینس کارت بیارید. مشتری با نگاه کردن به بیزینس کارت، باید متوجه بشه که متعلق به کدوم برند هست.
8. وبسایت
وبسایت شرکتتون در اصل دفتر شما تو فضای اینترنت هست و یکی از اصلیترین برند تاچ پوینتها محسوب میشه. وبسایت هم مثل بقیه اجزای برند، باید منعکس کننده اهداف کلی کسبوکارتون باشه. یادتون نره که از تصویر، رنگ، لوگو و پیام تبلیغاتیتون حتما تو وبسایت استفاده کنید.
9. صفحات شبکههای اجتماعی
امروزه هر کسبوکاری توی فضای شبکههای اجتماعی حضور داره. شما هم برای ارتباط آسونتر با مشتری، باید تو شبکههای اجتماعی فعال باشید. برای بهتر دیده شدن تو این صفحات، بهتره عکس پروفایل رو لوگوی شرکت انتخاب کنید تا مشتری راحت بتونه شما رو پیدا کنه. حتما از عناصر برندینگ هم، تو این بخش استفاده کنید.
10. بیلبورد
بیلبورهای تبلیغاتی هم تو فرایند ساخت برند تاثیر مهمی دارن و البته باید کوتاه و جذاب باشند.
11. بستهبندی
بستهبندی خاص محصول، اعتبار زیادی به کسبوکارتون میده. بستهبندی شکیل و زیبا، نشون میده که محصول داخل اون هم باارزش هست. همینطور، بستهبندی خلاقانه باعث میشه مشتری اون برند رو، خیلی خوب به حافظه بسپره.