تا حالا برای شما سوال شده که ایدههای استارتاپی از کجا میان؟ از کلاسهای دانشگاه یا آموزشگاههای خصوصی؟ قطعا خیر.
دانشجو بودم که برای تامین هزینههام دنبال کار میگشتم. بعد از اینکه کار مناسبی دستم نیومد، با خودم فکر کردم کاش یه بیزینس داشتم. ولی هیچ ایدهای برای کار مستقل یا استارتاپ نداشتم. برای همین از چیزی که مهارت داشتم شروع کردم، نوشتن!
الان برای بیزینس های مختلفی مینویسم و در کنار کار کارمندی، یه جورایی فریلنسر هم هستم. اما آیا همه باید نویسنده بشن؟ بازم جواب خیره.
ایده های استارتاپی
ایدههای استارتاپی زیادی وجود داره؛ ولی خب همه به یک اندازه خوب نیستن و برای هر شخصی با توجه به تواناییهایی که داره، یه ایده بهتره که اجرایی بشه. در حال حاضر میتونید از استارتاپهای موفق ایرانی الگو بگیرید. اگر هم دنبال ایدههای استارتاپی که در ایران نیست، هستید این چند مورد رو دنبال کنید. هرچند که بعضیهاشون تکراری هستن اما هنوز هم جز بهترین ایدههای استارتاپی محسوب میشن.
1- آموزش آنلاین
الان دیگه همه چی رفته سمت آنلاین بودن، مخصوصاً آموزش. اگه یه مهارت یا دانش خاصی دارید که فکر میکنید بقیه هم میخوان یاد بگیرن، چرا یه دوره آموزشیش رو برگزار نکنید؟ حتی اگه فکر میکنید تخصص خاصی ندارید، تدریس زبان فارسی به خارجیها یا آموزش مهارتهای عمومی هم طرفدار زیادی داره. با یه میکروفن ساده و یه دوره ضبطشده میتونید شروع کنید. بعدش کمکم برندتون رو میسازید.
2- حسابداری آنلاین
حسابداری یه چیزیه که همهی کسبوکارها بهش نیاز دارن، ولی همه پول یا وقت استخدام یه حسابدار تماموقت رو ندارن. اگه حسابداری بلدید، چرا خدماتتون رو آنلاین ارائه نمیدید؟ کلی ابزار و نرمافزار هست که میتونید باهاش کار کنید و کلی کسبوکار کوچیک هستن که دنبال یه آدم مطمئن و دقیق میگردن.
3- توسعه اپلیکیشن موبایل
دقت کردید این روزا هر چیزی که فکرش رو بکنی یه اپ داره. اگه برنامهنویسی بلدید یا میتونید یاد بگیرید، ساختن اپلیکیشن یه فرصت طلاییه. مخصوصاً الان که بازار اپهای واقعیت مجازی یا خدماتی خیلی داغه. یه ایده خلاقانه کافیه تا یه اپ بسازید و وارد بازار بشید.
4- دیجیتال مارکتینگ
پیج آنلاین هم خیلی جلب توجه میکنه. الان دیگه هر مغازهداری یه پیج اینستاگرام داره که نمیدونه چطوری باهاش بفروشه. اینجا دقیقاً جاییه که دیجیتال مارکترها وارد میشن. اگه از سئو، تبلیغات گوگل، محتوا یا اینستا سردرمیارید، میتونید یه آژانس کوچیک دیجیتال مارکتینگ بزنید و خدماتتون رو به کسبوکارها بفروشید.
5- شرکت برنامهریزی رویدادهای مجازی
با این همه دورکاری و آنلاین شدن جلسات، برگزاری رویدادهای مجازی هم یه بیزینس درستوحسابی شده. اگه بلدید جلسهها و ایونتهای آنلاین رو طوری برگزار کنید که همهچی سر وقت و حرفهای باشه، میتونید یه شرکت راه بندازید و این خدمات رو به شرکتها یا مدرسها ارائه بدید. ابزارهای خیلی خوبی هم برای ایونت مارکتینگ وجود داره که میتونید از اونها استفاده کنید.
6- پادکست راه بنداز
اگه حرف برای گفتن دارید، پادکست بهترین فرصته. راجع به هر چیزی که بلدید یا علاقه دارید میتونید پادکست ضبط کنید. موضوعاتی مثل رشد فردی، تاریخ، کسبوکار یا حتی داستانهای واقعی. وقتی پادکستتون شنونده پیدا کنه، میتونید تبلیغ بگیرید و ازش پول دربیارید.
7- خبرنامه ایمیلی
اگه بلدید بنویسید و به یه موضوع خاص مثل مهاجرت، بورس، یا تکنولوژی علاقهمندید، ساختن یه خبرنامه هفتگی میتونه براتون درآمدساز باشه. اولش مخاطب جمع میکنید، بعد میتونید محتوایی که خودتون دوست دارید رو با مخاطبها به اشتراک بذارید. کم کم میتونید اشتراک بفروشید. مثل یه روزنامه شخصی اما مدرن!
8- دراپ شیپینگ
اگه میخواید بدون سرمایه زیاد فروش اینترنتی راه بندازید، دراپشیپینگ خیلی گزینه خوبیه. به این ترتیب که محصول رو نمیخرید، فقط یه سایت یا پیج میسازید و وقتی سفارشی میاد، تأمینکننده مستقیم برای خریدار میفرسته. فقط بازاریابی و فروش رو شما انجام میدید.
کلام آخر
اگه قصد دارین یه کار مستقل و پردرآمد داشته باشین، باید از یه جا شروع کنین و کم کم به سمت پیشرفت قدم بردارین. اولین قدم اینه که یه ایده استارتاپی خوب با توجه به استعداد و مهارتتون داشته باشین. قدم بعدی پشتکار داشتنه.
همونطور که دیدید، خیلی از ایدههایی که شاید اول به نظر ساده بیان، دقیقا مثل اکثر استارتاپهای موفق جهانی، میتونن با یه زاویه نگاه نو، منجربه راهاندازی استارتاپ بشن. نکته اصلی اینه که فقط محصول یا خدمات مهم نیست، بلکه چگونگی ارائه، مخاطب هدف و مدل رشد کسبوکار شماست که یه بنیانگذار واقعی از شما میسازه. پس اگه ایدهای دارید که میتونه یه مشکل رو حل کنه یا یه نیاز رو به شکل خلاقانه جواب بده، وقتشه جدی بگیریدش. بازار امروز تشنه نوآوریه، فقط کافیه تو اون کسی باشی که اولین قدم رو برمیداره.