تقریبا امروز همه با برند نایک و شعار معروفش «Just do it» آشنا هستن. کفشها و لباس ورزشی نایک تو همه جای دنیا شهرت دارن و روز به روز محبوبتر هم میشن. تا حالا براتون سوال شده چه رازی تو موفقیـ این برند پنهان شده؟ نایک چی کار کرده که تونسته از یه کفش ورزشی ساده یه غول تجاری بسازه. استراتژی بازاریابی برند نایک چیه که اینجوری ترکونده؟ بیایید با هم استراتژی بازاریابی این برند معروف جهانی رو بررسی کنیم.
معرفی نایک
نایک یک شرکت لوازم ورزشی آمریکاییه که دفتر مرکزیش تو اورگانه. این شرکت تو سال 1964 توسط بیل بوورمن تاسیس شد و تا 1978 با نام Blue Ribbon Sports فعالیت میکرد. بیل تو سال 72 اولین کفش با برند نایک رو معرفی کرد. نایک از الههی سرعت، قدرت و پیروزی یونان الهام گرفته شده. لوگوی نایک نشانگر یک بال از اون الهه است.
استراتژی بازاریابی نایک
اینکه نایک چجوری تونسته خودش رو از برندهای رقبا متمایز کنه، تا حد زیادی به استراتژی بازاریابیاش مربوط میشه. بیایید با هم ترفندهایی که این برند استفاده میکنه رو بررسی کنیم:
1- هویت برند قوی نایک
موفقیت نایک تا حد زیادی به خاطر هویت برند اونه. یک لحظه به کلمه نایک فکر کنین، اولین چیزی که ذهنتون میرسه چیه؟ کفش ورزشی. نایک سعی کرده برای ورزشکاران و آنهایی که راحتی و سلامتیشون براشون مهمه، کفش و لباس ورزشی تولید کنه تا بهتر و راحتتر کارشون رو انجام بدن. بیل معتقده یک کفش ورزشی خوب باید سبک و راحت باشه.
2- برقرار کردن ارتباط عاطفی خوب با مخاطب
یکی از ویژگیهای مهم استراتژی بازاریابی نایک اینه که با مخاطبینش ارتباط عاطفی خوبی برقرار میکنه. نایک به شیوههای مختلف نشون میده نظر و خواسته مشتریان، برایش مهمه. بجز این، نظرات مثبت افراد مشهور درباره محصولاتش رو هم بیان میکنه.
3- تولید محصولات با کیفیت
نایک جدا از استراتژی بازاریابی موفق، روی کیفیت هم تمرکز داره. این شرکت، کفشهای باکیفیتی ارائه میده که برای مردم جذابه. تو بازار رقابتی امروز، قیمت رقابتی و طراحی خوب برای مشتری خیلی مهمه.
4- تمرکز روی بهبود کیفیت محصولات
بیش از 50 ساله که استراتژی بازاریابی برند نایک روی تولید محصولات باکیفیت متمرکزه. این شرکت در کنار محصولات باکیفیت، نوآوری خوبی داشته که اون رو از رقباش متمایز کرده.
5- آپدیت استراتژی
برند نایک به صورت دورهای استراتژی بازاریابی خودش رو بهروز میکنه تا با بازار همسو باشه.
6- اینفلوئنسرها
یه کاری که در مورد استراتژی بازاریابی خودش انجام داده، حفظ ارتباط با اینفلوئنسرهای معروفه. استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغ به این برند کمک کرده در دید مردم لاکچری، باکلاس و برتر دیده بشه.
7- استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ
از اونجایی که بیشتر افراد تو سوشیال مدیا فعال هستن، برند نایک میدونه باید تو این شبکه ارتباطی فعال باشه تا بتونه خوب بفروشه.
از استراتژی بازاریابی نایک چه درسهایی میگیریم؟
به صورت کلی از استراتژی بازاریابی برند نایک 5تا نکته اصلی و اساسی برای ما داره که اینجا آوردم:
1- فراگیر بودن
نایک سعی داره پلتفرم متنوعی ایجاد کنه. ماموریتشون اینه که «در پیشبرد تیمهای متنوع و فراگیر، پیشگام باشن». یعنی تو تولید و بازاریابی محصولاتش به همهی اقشار توجه میکنه. این شرکت تبلیغاتش رو جوری اجرا میکنه که نشون بده دشمن نژاد پرستی و تبعیض جنستیه.
2- حضور پررنگ در شبکههای اجتماعی
نایک بیش از 159 میلیون فالوئر تو اینستاگرام و بیش 8 میلیون دنبال کننده تو توییتر داره. این برند همیشه پستهای الهام بخش و جالب به اشتراک میگذاره تا توجه مخاطبینش رو جلب کنه.
3- همکاری سلبریتیها
ورزشکارانی مثل رونالدو، آرمسترانگ و غیره با نایک همکاری کردن و محصولاتش رو به سراسر دنیا معرفی کردن.
4- فقط محصول مهم نیست، ورزشکاران در کانون توجه هستن
به اینستاگرام نایک نگاه کنین، این برند محصولاتش رو مستقیم تبلیغ نمیکنه. بلکه روی ورزشکارا متمرکزه و داستانهاشون رو مطرح میکنه.
5- تمرکز روی پایداری
نایک از سال 2009 با خردهفروشها و تامین کنندههای خاصی همکاری کرد تا اثرات زیست محیطی محصولاتش رو کاهش بده.
کلام آخر
برند نایک یکی از موفقترینها در زمینه بازاریابی و فروشه. قطعا این موفقیت رو مدیون بازاریابی خوب و حسابشدهس. هر قدمی که نایک از ابتدای تاسیسش برداشته، روی مسئولیت اجتماعی برندش (CSR شرکت) حساس بوده. هر ساله با تغییراتی که جوامع از نظر فرهنگی داشتن پیش اومده و افکار عمومی رو همراهی کرده. همین کار هم باعث ثبت برند نایک به عنوان یه برند همراه در ذهن مردم شده.