مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها موضوع داغ این روزهای کسب‌وکارهای بزرگه. پیشنهاد می‌کنم اگه می‌خواید یه تحول اساسی به بیزنستون بدید، ادامه این مقاله رو حتما بخونید.

مسئولیت اجتماعی شرکت یا CSR چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها موضوع داغ این روزهای کسب‌وکارهای بزرگه. پیشنهاد می‌کنم اگه می‌خواید یه تحول اساسی به بیزنستون بدید، ادامه این مقاله رو حتما بخونید.
csr چیست

حتما برای شما هم این سوال پیش اومده که مفهوم csr چیه که تا این صفحه رسیدید. بیایید با جواب این سوال شروع کنیم. به نظر شما سودآوری یه شرکت توی چه عواملیه؟ هنوز هم شرکت‌ها دنبال تعادل ترازنامه شون هستن؟ خب قطعا. اما چندسالی هست که مشتری‌ها بجز محصول یا خدمات خوب به یه عامل دیگه هم توجه دارن. اون عامل میزان مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌هاست، که به اختصار csr گفته میشه. همون Corporate social responsibility.

 

csr چیه؟

Corporate social responsibility به سیاست‌هایی گفته می‌شه که شرکت علاوه بر منافع خودش به رشد و پیشرفت جامعه هم اهمیت می‌ده. ایده این شرکت‌ها اینه سودشان را به حداکثر برسونن و به جامعه هم توجه کنن. مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی خیلی گسترده هست که با توجه به شرکت و زمینه کارش اشکال مختلفی داره. شرکت‌ها با csr می‌تونن درآمدشون رو افزایش بدن و به جامعه کمک کنن.

 

Csr تو شرکت خیلی تاثیر داره و باعث افزایش روحیه کارکنان می‌شه. همچنین به کارکنان کمک می‌کنه ارتباط‌شان را با جهان پیرامون افزایش بدن. بجز این، Csr باعث می‌شه که برند برای مردم جذاب‌تر باشه و ازش خرید کنن.یه جورایی برایتون برندینگ حساب میشه. مثلا یک شرکت تخمه فروشی به جای اینکه از بسته بندی پلاستیکی استفاده کنه. بسته بندی کاغذی را استفاده می‌کنه. چون پلاستیک تو محیط زیست تخریب نمی‌شه و خیلی بهش آسیب می‌زنه.

 

اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت یا csr

نمی‌شه منکرش شد که هدف همه‌ی شرکت‌ها به حداکثر رساندن سودشانه. برای همین لازمه رابطه خوبی رو با جامعه داشته باشین. چون جامعه هستن که ازشون خرید می‌کنه. برای همینه شرکت‌هایی که وجدان اجتماعی دارن، شانس موفقیت‌شون بیشتره. بزرگ‌ترین شرکت‌ها بخش یا شعبه‌هایی دارن که وظیفه رسیدگی به امور اجتماعی رو دارن. ولی چرا مسئولیت اجتماعی شرکتی تا اید حد مهمه؟

 

1. بهبود چهره عمومی

بیزنس‌های موفق می‌دونن که نیاز به نگرش مثبت از سوی مخاطبین‌شون دارن. کلا این برندها جوری رفتار می‌کنن که نشون بدن چقدر به مشتری، محیط زیست و جامعه اهمیت می‌دن. این شرکت‌ها پوشش رسانه‌ای بیشتری دارن چون برای مردم جذاب‌تر هستن. رسانه‌ها هم چیزی رو نشون می‌دن که برای مردم جذاب تر باشه. برای همین از csr میشه برای تبلیغات هم حساب کرد.

 

2. افزایش سود شرکت

یک شرکت با مسئولیت پذیری اجتماعی نشون می‌ده که شیوه‌های اخلاقی رو تو تجارتش لحاظ می‌کنه. این روزها با آلودگی هوا و غیره مردم خیلی به مسائل ملی و محیطی اهمیت می‌دن. برای همین این موارد تو تصمیمات‌شون به شدت تاثیر داره. برای همین این شرکت‌ها نسبت به رقیبان‌شون بیشتر می‌فروشن. این می‌تونه باعث وفاداری مشتریان شه. مثلا مشتری بالقوه‌ای که می‌دونه شرکت‌تون به محیط زیست آسیب نمی‌رسونه، احتمالش بیشتره خریدارتون شه.

 

3. افزایش دارایی

دارایی که همه‌ش پول نیست. این رو خودتون هم ‌می‌دونین، دارایی یک شرکت بزرگ حسن نیست، اعتماد و شهرته. وقتی که اعتماد مشتریان رو داشته باشه، هر وقت چیزی لازم داشته باشن از شما می‌خرن. نگران هیچ چی نیستن چون بهتون باور دارن. با نشان دادن اینکه مسئولیت اجتماعی رو جدی می‌گیرین، مردم بهتون اعتماد می‌کنن. این باعث می‌شه برندینگ قوی‌تری بسازین.

 

انواع مسئولیت اجتماعی

  • مسئولیت اجتماعی زیست محیطی
  • مسئولیت اجتماعی اخلاقی( نشان دهنده منصف بودن)
  • مسئولیت اجتماعی بشر دوستانه
  • مسئولیت اجتماعی اقتصادی

 

استانداردهای csr

سازمان بین آلمللی استاندارد(iso) تو سال 2010 مجموعه‌ای رو از استانداردها برای کمک به اجرای csr منتشر کرد. این استانداردها، راهنمایی های لازم csr رو مو به مو توضیح میده. البته از اونجایی که ماهیت csr بیشتر کیفی هست تا کمی، این دستورالعمل فقط به عنوان یه راهنما قابل استفاده س و به شما کمک میکنه که اصول csr رو به اقدامات عملی تبدیل کنین.

 

این استانداردها برای همه شرکت‌ها طراحی شدن و فرقی نداره چه جور شرکتی باشه یا تو چه زمینه‌ای کار کنه. همچنین از اونجایی که خیلی از ذینفعان جهانی تو ISO 26000 مشارکت داشتن. این استدانداردها رو می‌توان یک اجماع بین‌المللی نام برد. این استانداردها رو می‌تونین تو سازمان ISO مشاهده کنین.

 

یک مثال کاربردی از مسئولیت اجتماعی شرکت

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی اپل

فکر کنم همه‌تون شرکت اپل رو بشناسین برای همین نیازی به توضیح این برند نیست که چی کار می‌کنه. این شرکت یکی اولین برندهای جهانی بود که تو محصولاتش کربن رو حذف کرد. اپل تو سال 2020 برنامه‌هایی رو برای حذف کربن از محصولاتش پی ریزی کرد و می‌گه تا سال 2030 به این مهم می‌رسه. یعنی تو سال 2030 تو محصولاتش کربن پیدا نمی‌شه.

 

البته این تنها مسئولیت اجتماعی شرکتی اپل نیست. یکی از مشکلاتی که برندهای گوشی‌های موبایل دارن اینه که بعد از مدتی گوشی‌شون از کار می‌افته و موادش قابل بازیافت نیستن. ولی شرکت اپل سعی در تولید محصولاتی داره که قابل بازیافت باشن و همچنین طول عمرشون زیاد باشه.  در حال حاظر 40% از محصولات اپل قابل بازیافت هستن. قطعا این موارد هزینه زیادی برای شرکت اپل داشته. اما از طرف دیگه تونسته نظر دوستداران محیط زیست رو به خودش جلب کنه.

 

کلام آخر

در واقع یکی از بهترین راههای تبلیغات استفاده از CSRه که اگر به درستی انجام بشه نه تنها هزینه های اون قابل جبرانه، بیشترین بازدهی رو برای شما خواهد داشت. اگه می‌خواید یه روش جلب اعتماد و وفاداری موثر رو پیش بگیرید، برید دنبال اجرای مسئولیت اجتماعی خودتون در قبال جامعه.