وقتی کلمه «خوشحال کردن مشتری» رو میشنوید، چه چیزی به ذهنتون میاد؟
روشهای خوشحال کردن مشتری توی 20 سال گذشته تغییر کرده. این تغییر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزایش رقبا به وجود اومده. کسب و کارهایی موفق شدن که فهمیدن چطور مشتریها رو توی این محیط جدید خوشحال کنن.
وفاداری مشتری، درآمد بیشتر و افزایش ارزش طول عمر مشتریان فقط چند نمونه از این مزایای خوشحالی مشتریه. این افراد شما رو به دوستانشون معرفی میکنن. همین چندتا دلیل کافیه که اهمیت این موضوع رو درک کنید.
روشهای خوشحال کردن مشتری
1. ایجاد یه تجربهی عالی برای مشتری
اینکه صرفا نیاز مشتریها رو رفع کنید، اونا رو خوشحال نمیکنه. باید چیزی بهشون بدید که واقعا میخوان. باید نشون بدید که مشتریها اولویت اصلی شما هستن و حرفاشون رو میشنوید.
2. متخصص باشید
به مشتریها نشون بدید شما تنها کسی هستید که میتونید مشکلاتشون رو برطرف کنید. به همه سوالهاشون جواب بدین. همیشه بهترین راه حلها رو به مشتری ارائه کنید.
3. به مشتریان وفادار پاداش دهید
به مشتریهای دائمی تخفیف، محصولات رایگان، خدمات اضافی یا پاداش بدید. به هر روشی که میتونید از مشتریها قدردانی کنید. یادتون باشه مشتری های خوشحال بیشتر خرید میکنن و وفادارتر هم هستن.
4. شفافیت
با مشتریها صادق باشید. بگید که مشکلات اقتصادی چطور روی کسبوکار شما تأثیر میگذاره. مشکلات رو باهاشون به اشتراک بگذارید. اینطوری احساس میکنن عضوی از تیم هستن.
5. سریع جواب بدید
هرچقدر عالی باشید، باز هم چندتایی بازخورد منفی میگیرید. برای خوشحال کردن مشتریهاتون باید سریع به این شکایتها جواب بدید. مستقیم با مشتری تماس بگیرید، توضیح بدید چه مشکلی پیش اومده و بگید که تمام تلاشتون رو میکنید که مشکل برطرف بشه.
6. بررسی کنید
از خودتون بپرسید: آیا استفاده از نرمافزاری که میفروشم، آسونه؟ آیا فرایند سفارش دادن و خرید کردن از شرکت ما آسونه؟ چه چیزی کار رو برای مشتریها سخت میکنه؟ اینطوری بالاتر از انتظار مشتریها ظاهر میشید.
7. پیش بینی نیازهای مشتری
حتی قبل از اینکه مشتری بدونه چه نیازی داره، یا نیازش رو به زبون بیاره، باید اون رو رفع کنید.
8. نقاط ضعف رو به فرصت تبدیل کنید
از نقاط ضعف خودتون به عنوان فرصتی برای نوآوری و خوشحال کردن مشتری استفاده کنید. اینطوری هم مشتریهای فعلی رو حفظ میکنید و هم از رقبا پیشی میگیرید و سهم بازارتون رو زیاد میکنید.
9. ارائهی خدمات عالی به مشتریان
جلب رضایت مشتریان فقط مربوط به وب سایت یا فرآیند سفارش نیست. وقتی مشتری خوشحال دارید که خدماتتون آسون، منظم و دوستانه باشه. مشتریهای امروزی دیگه نمیخوان با خدمات مشتری تماس بگیرن و پشت خط منتظر بمونن. اونا اتوماسیون رو دوست دارن. اما حتی برای پشتیبانی تلفنی هم باید لذتبخشترین تجربهی ممکن رو ارائه کنید.
اخرین نکته اینکه یادتون باشه نقطه ضعفها بزرگترین فرصت برای رشد، خلاقیت و ارتباط با مشتری هستن. باید کسبوکاری ایجاد کنید که به طور کامل نیازهای همه مشتریها رو برطرف میکنه. این همون چیزیه که باعث خوشحال کردن مشتری میشه.
1. رضایت مشتری چیه؟
2. تعریف مشتری
3. رضایت مشتری چه اهمیتی برای کسبوکارها دارد؟
4. فواید رضایت مشتری: چرا رضایت مشتری باعث پیشرفت میشه؟
6. شاخصهای نظرسنجی رضایت مشتریان + انواع نظرسنجی
9. بهبود رضایت مشتری: 8 تکنیک ساده برای کسبوکارهای ایرانی
10. خوشحال کردن مشتری با 9 تکنیک خیلی ساده
11. باشگاه مشتریان چیه و چه تاثیری روی رضایت مشتریها داره؟
12. وفاداری به برند در مشتریان راضی