استراتژی بازاریابی مک دونالد بر اساس آمیخته بازاریابی 4P

فست فود مک دونالدز به عنوانی یکی از معروفترین شرکت‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، الگوی خوبی برای نوشتن استراتژی بازاریابی شماست. به خاطر همین توی این مقاله استراتژی بازاریابی مک دونالدز رو با توجه به آمیخته بازاریابی بررسی کردیم و با چندتانمونه ساده بهتون این استراتژی رو توضیح میدم.

استراتژی بازاریابی مک دونالد بر اساس آمیخته بازاریابی 4P

فست فود مک دونالدز به عنوانی یکی از معروفترین شرکت‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، الگوی خوبی برای نوشتن استراتژی بازاریابی شماست. به خاطر همین توی این مقاله استراتژی بازاریابی مک دونالدز رو با توجه به آمیخته بازاریابی بررسی کردیم و با چندتانمونه ساده بهتون این استراتژی رو توضیح میدم.
استراتژی بازاریابی مک دونالدز

فکر کنم که همه اسم رستوران های زنجیره‌ای مک دونالد رو شنیدن. داستان این رستوران به فیلم founder برمی‌گرده. این فیلم درباره مردی زحمتکش به اسم کراکه که برای کار دائما در حال سفر بین شهرهای مختلفه و از فست فودهای متنوع غذا می‌خره.

 

توی یه سفر این شخص با برادران مک و دیک مک دونالد آشنا می‌شه که صاحب یکی از بزرگ‌ترین فست فودهای آمریکا رو دارن. این دو فرد از داستان‌شون برای کراک تعریف می‌کنن که چطور رستوران کوچک‌شون رو به بهترین فست فود تبدیل کردن. این افراد برای فروش بهتر تو رستورانشون از استراتژی بازاریابی خاص مک دونالد استفاده کردن.

 

آشنایی با شرکت مک دونالد

مک دونالد یکی از بزرگترین‌ شرکت‌های چند ملیتی فعال تو زمینه فست فوده. این شرکت تو بیش از 120 کشور حدود 290000 شعبه داره و اولین شعبه‌اش تو 1950 تاسیس شد.

 

استراتژی بازاریابی مک‌دونالد 

بر اساس آمیخته بازاریابی برادران مک دونالد 4 عنصر رو اینظور تعریف کردن تا استراتژی بازاریابی مختص خودشون رو داشته باشن:

 

1. محصول (Products)

برادران مک دونالد تمرکز زیادی رو محصولات داشتن، چون باور دارن محصول باعث رضایت مشتری می‌شه. مدیران مک دونالدز می‌دونستن که نیاز مشتری با تغییر همراهه و خودشون رو با این تغییر سازگار می‌کردن. تنوع محصولات این شرکت باعث شده که از بخش‌های مختلف بازار مخاطب جذب کنه.

 

2. مکان (Place)

از اونجایی که این شرکت بازار جهانی رو هدف قرار داده تو سراسر دنیا مشتری داره. این شرکت به جز کشورهای مختلف تو جاهای متفاوت هم محصولاتش رو ارائه داده که بعضی از اون‌ها رو اینجا آوردم:

  • رستوران‌
  • کیوسک‌های سلف‌سرویس
  • اپلیکیشن‌های موبایل
  • وب‌سایت

 

3. ترویج (Promotion)

این مشتری برای جذب مشتریان جدید و ترویج خودش از سال 1960 از 23 شعار مختلف تو آمریکا استفاده کرده. این کار باعث ایجاد خاطره تو ذهن مشتریان شده و حالا بعضی از شعارهاش یکی از واژگان پرکاربرد آمریکا هستن. این شرکت تبلیغاتش رو با توجه به زمان و اتفاقات کشور و دنیا عوض می‌کنه. مهم‌ترین استراتژی‌های مک دونالد تو حوزه ترویج اینها هستن:

  • تبلیغات با روش‌های متنوع
  • ترویج فروش با استفاده از کوپن تخفیف یا محصول رایگان
  • روابط عمومی و بازاریابی قوی مثل اسپانسر رسمی المپیک یا عضویت در برنامه‌های حفاظت از محیط زیست
  • بازاریابی مستقیم با میزبانی مراسم دولتی خاص

 

4. قیمت (Price)

مشتریان ارزش هر محصول رو از روی قیمتش تعیین می‌کنن. اگر قیمت خیلی پایین باشه، مشتری حس می‌کنه کیفیت محصول هم پایینه. مک دونالد از روش‌های زیر برای قیمت گذاری استفاده می‌کنه:

  • استراتژی قیمت گذاری بسته‌ای مثل ارائه پک غذا با تخفیف
  • استراتژی قیمت گذاری روانشناختی مثلا پک همبرگر و سیب زمینی متوسط و یه نوشابه کوچک میشه 123 دلار.

 

در مورد استراتژی قیمت گذاری پیشنهاد می‌کنم مقاله «استراتژی‌های قیمت‌گذاری در بازاریابی» رو بخونید.

 

شناسایی مخاطب هدف مک‌دونالدز

از مهم‌ترین دلایل موفقیت مک دونالد که بالاتر هم بهش اشاره کردم اینه که استراتژی خودش رو با تجزیه و تحلیل بازار تغییر می‌ده. برای مثال:

  1. تو سال 2006 مردم آمریکا به خوردن 5 وعده غذایی کوچک تو روز تمایل پیدا کردن. برای همین مک دونالد اسنک‌ها رو به عنوان میان وعده به منوی رستورانش اضافه کرد.
  2. بعد از جنگ جهانی، برادران مک دونالد فهمیدن که مشتریان از منتظر ماندن بیزارن، برای همین غذاها رو آماده نگه داشتن تا بلافاصله بعد از سفارش به مشتریان تحویل بدن

 

کلا آخر

اما همونطور که ابتدای مقاله گفتم، فست فود مک دونالد الان یکی از بزرگترین رستوران‌های زنجیره‌ای در جهانه و همه این موفقیتش رو مدیون استراتژی بازاریابی درستی هست که برادران مک دونالد همراه با مشاورانشون اجرا کردن. مهمترین نکته‌ای که مک دونالد بهش توجه داره، نیاز و سلیقه مشتریه. اونها به درستی متوجه شدن که مشتری مرکز تمام فعالیت‌های یه بیزینسه. بنابراین مدام با تحلیل بازار و اتفاقاتی که در جوامع میوفته، خواسته‌های مشتری‌ها رو درک می‌کنن و استراتژی‌های فروش و بازاریابی‌شون رو طبق اون تغییر میدن.