شخصیت شناسی مشتریان و بررسی 9 تیپ شخصیتی مختلف آنان

شخصیت شناسی مشتری‌ها به شما کمک می‌کنه که توی هر مرحله از خرید بدونید چطور باید با مشتری رفتار کنید تا بتونید اعتمادش رو جلب کنید. برای همین توی این مقاله 9 تیپ شخصیتی مشتری رو براتون آوردم که انواع رفتار مشتری قبل و بعد از خرید رو بشناسید.

شخصیت شناسی مشتریان و بررسی 9 تیپ شخصیتی مختلف آنان

شخصیت شناسی مشتری‌ها به شما کمک می‌کنه که توی هر مرحله از خرید بدونید چطور باید با مشتری رفتار کنید تا بتونید اعتمادش رو جلب کنید. برای همین توی این مقاله 9 تیپ شخصیتی مشتری رو براتون آوردم که انواع رفتار مشتری قبل و بعد از خرید رو بشناسید.
شخصیت شناسی مشتریان

تا حالا فکر کردید چرا مشتری‌ها ازتون ناراضی هستن و فکر می‌کنن خدمات شما به دردشون نمی‌خوره؟

واضح‌ترین جواب، اینه که شما برای اثرگذاری روی انواع تیپ‌های شخصیتی مشتری‌هاتون، یه رفتار ثابت دارید! اگه برای انواع تیپ‌‌های شخصیتی مشتری، استراتژی و برنامه‌ریزی متناسب نداشته باشید، کارها به درستی پیش نمی‌رن و در ادامه مشتریان وفادار زیادی رو از دست می‌دید.

 

حالا چطور شخصیت مشتری رو بشناسیم که مشکلات ارتباط با مشتری رو به حداقل برسونیم؟ کافیه در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

شخصیت شناسی مشتریان پیش از خرید

بیاید انواع تیپ‌های شخصیتی مشتریان توی مرحله پیش از خرید رو بهتر بشناسیم و بدونیم چطور باید باهاشون رفتار کنیم. البته این رو در نظر داشته باشید که ممکنه یک مشتری ویژگی‌های چند تیپ شخصیتی متفاوت رو با هم داشته باشه.

 

کسایی که دنبال یک محصول یا خدمت خاص هستن

این‌ها مشتریانی هستن که همین حالا دارن خدمات شما رو جستجو می‌کنن و شاید سری هم به رقباتون زده باشن. اونها تا حدودی اشتیاق خرید دارن اما هنوز تصمیم نهایی رو نگرفتن. توی رفتار با این تیپ شخصیتی، جلب کردن توجهشون اهمیت زیادی داره.

 

مشتریانی که دنبال تخفیف هستن

شخصیت شناسی توی فروش در مورد مشتریانی که دنبال تخفیف هستن بسیار حساسه. چنین مشتریانی، فقط به خاطر تخفیفاتی که ارائه می‌دید می‌خوان محصولاتتون رو بخرن. رفتار با این مشتریان کمی مشکله، اما اگه به درستی اونها رو راهنمایی کنید، همراهتون می‌مونن.

 

پژوهشگران

این تیپ شخصیتی از مشتریان درباره همه چیز تحقیق و اونها رو مقایسه می‌کنن تا بهترین گزینه رو پیدا کنن.

 

مشتریان با تیپ شخصیتی ناگهانی

مشتریان ناگهانی، تصمیمی برای خرید محصولات یا صرفا چنین محصولی ندارن و ممکنه در لحظه تصمیم به خرید بگیرن، که البته اکثرا هم خریدشون رو نهایی می‌کنن.

 

مشتریان نامطمئن

این تیپ شخصیتی مشتریان شبیه به تیپ اول هستن اما در مورد کاری که باید بکنن گیج و نامطمئن‌اند.

 

مشتریانی که می‌خوان محل خریدشون رو تغییر بدن

این تیپ مشتریان، کسایی هستن که محصول یا خدمت مشابهی رو استفاده کردن و ازش ناراضی بودن. حالا برای پیدا کردن جایگزین به سراغ شما اومدن. خبر خوب اینه که این مشتریان دست به نقد هستن و تنها کاری که باید بکنید، اینه که برای نهایی کردن خرید هدایتشون کنید.

 

شخصیت شناسی در فروش: مشتریان پس از خرید

گروه بعدی از مشتریان که باید بهشون توجه ویژه داشته باشید، کسایی هستن که به تازگی ازتون خرید کردن و با شرکتتون آشنایی چندانی ندارن. اونا خریدشون رو انجام دادن و حالا باید با توجه‌شون رو به سمت خودتون نگه دارید.

 

مشتریان جدید

مشتریان جدید کسایی هستن که تازه اولین خریدشون رو داشتن. اونا هنوز مشغول شناسایی محصولتون هستن و به راهنمایی نیاز دارن. اینجاست که شما اولین تاثیر بلندمدت خودتون رو روشون می‌گذارید.

 

مشتریان فعلی

مشتریان فعلی هم کسایی هستن که الان از خدمت یا محصولتون استفاده می‌کنن؛ اما هنوز تبدیل به مشتریان دائمی نشدن. یعنی اگه رقبای شما پیشنهاد بهتری داشته باشن، این مشتری‌ها رو از دست می‌دید.

 

مشتری‌هایی که شما رو ترک کردن

ممکنه اوضاع خوب پیش نرفته باشه و مشتری‌هایی باشن که شما رو ترک کردن، اما هنوز جای امیدواری هست. هنوز می‌تونید مشکلات رو حل کنید و اونها رو برگردونید. رمز این حرکت، سرعت عمل و هوشمند بودنه. تا دیر نشده و هنوز فرصت برد دارید، باید در اسرع وقت این مشتریان رو شناسایی کنی.

 

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که اگه دنبال جلب رضایت مشتری‌ها هستید، حتما یک دوره برای شخصیت شناسی مشتری‌ها وقت بگذارید. بهترین خدمات مطابق با خواسته مشتری ارائه بدید. روی ارزش افزایی و تمرکز بر موفقیت مشتری‌ها کار کنید. از اونجایی که تیپ‌های شخصیتی مشتریان با هم متفاوته، باید بتونید با هرکدوم از مشتریان برخوردی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خودشون داشته باشید.