فواید رضایت مشتری در توسعه‌ی کسب و کارها | چرا رضایت مشتری باعث پیشرفت می‌شود؟

رضایت مشتری چه مزایایی برای کسب‌وکارها داره؟ توی این مقاله فواید رضایت مشتری رو بررسی می کنیم.

فواید رضایت مشتری در توسعه‌ی کسب و کارها | چرا رضایت مشتری باعث پیشرفت می‌شود؟

رضایت مشتری چه مزایایی برای کسب‌وکارها داره؟ توی این مقاله فواید رضایت مشتری رو بررسی می کنیم.
فواید رضایت مشتریان

حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید از مهم‌ترین فواید رضایت مشتریه. به همین دلیله که رضایت مشتری نقش پررنگی توی توسعه کسب‌وکارتون داره. مشتری‌های ناراضی وجهه‌ی شرکت رو خراب می‌کنن و به برند شما آسیب می‌زنن. اما چرا انقدر روی رضایت مشتری تاکید می‌کنیم؟

 

چرا کسب رضایت مشتری انقدر اهمیت داره؟

 

1. فواید کسب رضایت مشتریان قدیمی

مشتری‌های راضی دوباره خرید میکنن. حتی دوست دارن بیشتر پول بدن. از نظرسنجی‌های رضایت مشتری استفاده کنید. خودتون متوجه میشید که چند درصد مشتری‌هاتون حاضرن بازم از شما خرید کنن.

 

2. مزیت رقابتی

رضایت مشتری یا باعث میشه پیشرفت کنید، یا یه کاری میکنه ورشکسته بشید. توی دنیای رقابتی امروز رضایت مشتری باید مرکز اصلی توجه شما باشه. یکی دیگه از فواید رضایت مشتریان اینه که مشتری‌های راضی، هوادار برند شما میشن و ازتون دفاع می‌کنن.

 

3. کاهش نرخ ریزش مشتری

همه فکر میکنن قیمت بالا دلیل ریزش مشتری‌هاست. ولی برندهای زیادی هستن که با وجود قیمت بالا خیلی مشتری دارن؛ مثل اپل یا بنز. چرا این مشتری‌ها با وجود قیمت بالا بازم محصولات این شرکت‌ها رو میخرن؟ دلیلش اینه که از کیفیت محصول و خدمات راضی هستن.

 

4. افزایش جلب رضایت مشتری

تحقیقات نشون داده که مشتری‌های ناراضی با 9 تا 15 نفر درمورد تجربه‌ی بدی که داشتن حرف میزنن. این موضوع مستقیما روی درآمد و شهرت برند شما تأثیر می‌گذاره. مشتری‌های راضی هم درمورد رضایتشون حرف میزنن. پس بازخوردهای مثبت اونها باعث پیشرفت کسب‌وکار شما میشه.

 

5. حفظ مشتری‌ها مقرون به صرفه‌اس

هزینه‌ی جذب مشتری جدید 6 تا 7 برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلیه. پس به جای اینکه یه عالمه پول صرف به دست آوردن مشتریان جدید بکنید، روی بهبود فرآیندها و سیستم های موجود تمرکز کنید تا مشتری‌هاتون رو حفظ کنید.

 

4 مزیت اصلی رضایت مشتری

 

وفاداری مشتریان

مشتری‌های راضی به برند شما وفادار میشن. مشتری‌های وفادار بخش عمده‌ای از درآمد شرکت رو تامین میکنن. از دست دادن این مدل مشتری‌ها، تاثیر بسزایی روی درآمد و کسب و کار شما داره. این یکی از اصلی‌ترین فواید رضایت مشتریه.

 

رابطه درآمد با رضایت مشتریان

برندهایی که روی رضایت مندی مشتری‌هاشون تمرکز می‌کنن، فروش قابل توجهی دارن. یعنی به دست آوردن رضایت مندی مشتری و افزایش درآمد، با هم ارتباط مستقیم دارن. مشتریان راضی به برند شما وفادار میشن، با شما تعامل می‌کنن، بیشتر خرید می‌کنن و برند شما رو به همکاران، دوستان و خانواده‌شون معرفی میکنن.

 

افزایش شهرت و محبوبیت برند

رضایت مندی مشتریان، روی شهرت و محبوبیت برند تأثیر می‌گذاره. بازخوردهای مشتری‌ها رو که بگیرید، متوجه میشید که کجاهای کار میلنگه و باید بهتر بشه. می‌دونستید برندهای معروف دنیا بیشتر ابتکارات اختصاصی‌شون رو برای بهبود رضایت مشتریان ایجاد کردن؟

 

کاهش هزینه‌های بازاریابی

همونطور که گفتیم مشتری‌های راضی برند شما رو به دیگران معرفی میکنن. پس بدون اینکه هزینه کنید، براتون مشتری‌های جدید میارن. دیگه لازم نیست برای تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی زیاد هزینه کنید.

 

بهترین راهکارهای بهبود بخشی رضایت مشتریان

  • نظر سنجی: نتایج نظرسنجی‌ها میزان رضایت مشتری و نکات مثبت و منفی رو نشون میده.
  • نظر سنجی خدمات مشتری: نشون میده آیا مشتری‌ها از خدماتتون راضی هستن یا نه؟
  • شبکه های اجتماعی: حرف‌هایی که مشتری‌ها در مورد برند شما میزنن، میزان علاقه‌شون رو به شما نشون میده. شبکه‌های اجتماعی، این امکان رو برای مشتری‌ها فراهم کرده بازخوردهای آنی داشته باشن.
  • چت زنده وب سایت: همه وب‌سایت‌ها قابلیت چت‌های زنده رو پشتیبانی میکنن. فرقی هم نداره کسب‌وکارتون بزرگ باشه یا کوچیک،‌ حتما از این قابلیت استفاده کنید.