تا حالا اسم شخصیت برند (Brand Personality) به گوشتون خورده؟ وقتی شنیدیناش، چه چیزی به ذهنتون خطور کرد؟ اصلا به این فکر نکردید که شاید یه کمی عجیب باشه؟ اینکه باید به یه برند شخصیت بدید! یا اینکه اصلا حالا اگه بخوایم به یه برند شخصیت بدیم، چطوری باید این کار رو بکنیم؟ اهمیت شخصیتسازی برای برند چیه؟
اگه تا اینجا متوجه شدین که برندینگ چیه حالا باید درگیر جواب دادن به این سوالات باشید. بهتون پیشنهاد میکنم برای رسیدن به جواب سوالاتتون تا آخر این مقاله رو بخونید.
شخصیت برند چیه؟
شخصیت برند یعنی اینکه صفات، ویژگیها، هدفهای انسانی یا احساسات رو به برندها نسبت بدیم. شخصیت برند یعنی برای برند شخصیت قائل باشیم، درست مثل یه آدم. مثلا یه برند میتونه شوخطبع، خلاق، صادق، دلسوز، قابلاعتماد و … باشه. در نتیجه این شخصیت دادن به برند هست، که مشتری میتونه با برندتون ارتباط برقرار کنه.
اگه بخواید بدونید که شخصیت یه برند چطوره، کافیه اون برند رو مثل یه آدم تصور کنید: اگه یه آدم بود، چطوری حرف میزد؟ چی میپوشید؟ تو موقعیتهای خاص چجوری رفتار میکرد؟
فرض کنید برند سامسونگ یه آدم بود. شخصیتاش چطوری بود؟ چه سطح تحصیلاتی داشت؟ تو شرایط سخت چیکار میکرد و چه رفتاری از خودش نشون میداد؟ لباسهایی که میپوشید، چطوری بود؟ گرون بود یا ارزون؟ اگه به این سوالها جواب بدید، در اصل دارید شخصیت برند سامسونگ رو توصیف میکنید.
پس در اصل شخصیت برند هم مثل شخصیت آدم میمونه؛ که میتونه اون برند رو خیلی خواستنی و تودلبرو یا برعکس منفور و کسل کننده معرفی کنه.
مزایای شخصیت برند
توسعه برند
شخصیت برند و هویت برند همیشه با هم همراه هستند و باعث توسعه تصویر یه برند تو بازار میشن. در واقع شخصیت برند هست که، استراتژی رفتاری اون رو تو بازار مشخص میکنه و هویت برند هم، این استراتژیها رو به تصویر درمیآره. برای همین هم مجموع اونها میتونه، باعث توسعه تصویر یه برند توی بازار بشه.
تعیین وضعیت محصولات
مشتری دو تا محصول مشابه رو که توسط دو تا برند مختلف تولید شده، یه جور استفاده نمیکنه. یعنی شخصیت برندها به مشتریها یاد میده که چطوری باید از محصولات اونها استفاده کنن.
آسان سازی ارتباطات
اگه یه شخصیت برند درست رو انتخاب کنید، در نتیجه میتونید ارتباطات بهتر و موثرتری رو با مخاطبان هدفتون برقرار کنید. ویژگیهای شخصیتی برندها روی مشتری هم اثر میذاره و باعث ایجاد حس صمیمیت تو مشتری و وفاداری اونها به برندتون میشه.
ایجاد ارتباط عاطفی
شخصیت برند به شکل گرفتن یه ارتباط عاطفی بین یه برند با مخاطبهای هدفاش، کمک میکنه. هر چی این ارتباط عاطفی قویتر باشه، دو تا اتفاق مثبت برای اون برند میافته:
- اول اینکه باعث ایجاد تعاملات هدفمند از جانب مشتری با برند میشه.
- بعد هم اینکه مشتری رو به سمت وفاداری و معرفی برند به اطرافیاناش سوق میده.
نمونههای شخصیت برند
برند دیجیکالا
دیجیکالا یکی از برندهای ایرانی معروف هست، که خیلی خوب ثابت کرده برای موندگاری تو ذهن مخاطب، نیازی به لوگوهای عجیب، غریب یا پیچیده نیست. فونت انتخابی این شرکت و سادگی لوگوی اون، نشون دهنده تمایل به پاکی و مدرنیته هست، که بین شخصیت برندهای ایرانی، اون رو برجسته کرده. تو طراحی لوگوی این برند از رنگ قرمز ( نماد هیجان، نیروی جوانی و مدرنیته) و طوسی ( نشون دهنده جدیت، بلوغ و مقبولیت)، استفاده شده.
برند Woodland
وودلند با تولید چکمههای محکم برای ماجراجویی، تونسته شخصیتی بیرونی، سخت و آماده برای ماجراجویی ایجاد کنه. این برند برای تثبیت شخصیت خودش، رنگ سبز رو که نماد طبیعت هست، انتخاب کرده. در نتیجه با انتخاب رنگ و طرح طبیعی زیبایی که داره، تونسته ارتباط خوبی رو با مخاطبهاش برقرار کنه.
چطوری شخصیت برند بسازیم؟
شخصیت برند یعنی اینکه برندها، چطوری تو بازار ظاهر میشن و چه عملکردی رو برای مشتری به همراه دارن. ارتباطات، لحن صدا و همه عناصری که یه برند رو منحصربفرد میکنه و یه هویت مستقل براش ایجاد میکنه، عناصر شخصیت یه برند هستن.
برای تدوین شخصیت برند باید درک و شناخت خودتون رو نسبت به مخاطبهای اون برند بالا ببرید. در اصل باید برندی بسازید، که مخاطب اون رو دوست داشته باشه، به خوبی بشناسدش و کاملا هم بهش اعتماد داشته باشه. پس باید شخصیتی برای برندتون بسازید که، احساسات مخاطب رو برانگیخته کنه و بتونه اونها رو جذب خودش بکنه. یعنی ساده بگم براتون، شخصیت برندتون باید طوری باشه، که حتی مخاطبهایی که برند رو دوست ندارن هم جذب شخصیت برندتون بشن.