خیلی از افراد و شرکتهایی که تو زمینه فروش فعالیت میکنن، دنبال یه استراتژی قیمتگذاری قدرتمند هستن که منطقی و اصولی باشه. قیمت گذاری نفوذی یکی از بهترین این استراتژیهاست که توسط شرکتهای بزرگ زیادی استفاده میشه و مزایای زیادی داره. در ادامه باهام باشین تا بهتون بگم این استراتژی چیه و کجا کاربرد داره.
قیمت گذاری نفوذی چیست؟
وقتی شرکتها واسه جذب سریع مشتری و به دست آوردن سهمی از بازار با سرعت بالا تلاش میکنن، قیمت اولیه کمی ارائه میدن که این همون قیمت گذاری نفوذیه. شما میتونین این استراتژی رو به عنوان یک تخفیف ویژه ببینین که به مشتریان دادین تا چیز جدیدی رو امتحان کنین.
قیمتگذاری نفوذی چه زمانی بیشترین کارایی رو داره؟
اول راهاندازی یک فروشگاه یا تولید محصول این استراتژی اجرا میشه. با این حال اگر همیشه قیمت پایین باشه، شركت نمیتونه زیاد سود کنه. جدا از اون خطر جنگ قیمت با رقبا هم وجود داره. این استراتژی تو حالتهای زیر کاربرد داره:
- محصول دارای منحنی تقاضای کشسان (Elastic Demand Curve) است؛ یعنی تغییر قیمت تاثیر زیادی روی تقاضا محصول داره.
- این شیوۀ قیمتگذاری از نظر اقتصادی منطقیه و توی بازارهایی که اصطلاحا صرفه جویی در مقیاس وجود داره.
- بازار به اندازه کافی بزرگه و شما مطمئنید که محصولتون به فروش میره.
- استراتژی قیمتگذاری سرشیرگیری (Price Skimming) کار نمیکنه.
یه نمونه واقعی از قیمت گذاری نفوذی
اگه یادتون باشه چند سال پیش که دیجی کالا مشهور شد، قیمت محصولاتش نسبت به هر جایی کمتر بود. دیجی کالا از قیمت گذاری نفوذی برای محصولاتش استفاده میکرد. این استراتژی حدود یه سال اجرا شد. بعد این یه سال تقریبا بیشتر افرادی که تو اینترنت خرید میکنن، اسم دیجی کالا رو شنیده یا توی سرچ گوگل دیده بودن. حالا قیمت محصولات این برند نسبت به بعضی از رقبا بیشتر شد. اگه ترب رو ببینید و همان محصولی که دیجی کالا میفروشه رو سرچ کنین، قیمتهای خیلی کمتری پیدا میکنین. حالا با نفوذی که دیجیکالا توی بازار پیدا کرده ترب هم سعی میکنه با همون استراتژی توی بازار خودش رو جا بده.
مقایسه قیمت گذاری نفوذی و سرشیر گیری
معیار_ استراتژی | قیمتگذاری سرشیرگیری | قیمتگذاری نفوذی |
قیمت | بالا | پایین |
حاشیه سود | بالا | پایین |
نوع محصول | محصولات نوآورانه یا لاکچری | کالاهای مصرفی عمومی |
نمونهها | مدلهای جدید گوشی آیفون | شیر و تخم مرغ |
استراتژی قیمتگذاری نفوذی
استراتژی قیمت گذاری نفوذی دارای دو نوع ظریف و شدیده که تو نوع ظریف قیمت اونقدر نمیاد پایین که رقبا از بازار خارج بشن. تو نوع شدید قیمت خیلی کمتر از بازاره و حتی شرکت ضرر زیادی میکنه و رقبا رو از بازار خارج میکنه تا مشتریان رو به سمت خودش بکشونه و اسمش رو به گوش همه برسونه.
نکات یک استراتژی قیمتگذاری نفوذی موفق
واسه اجرای موفق این استراتژی به نکات زیر توجه کنین:
- وقتی تقاضا برای محصول زیاد باشه، این استراتژی جواب میده.
- قیمتتون رو کم کنین؛ ولی وارد جنگ بر سر قیمت نشید چون این یه رقابت سمی هست.
- به مرور قیمت محصولاتتون رو افزایش بدین.
- یه برنامهی وفاداری بسازین تا مشتریانی که جذب کردین رو همیشه پیش خودتون نگه دارین.
چند توصیه برای استراتژی قیمت گذاری نفوذی:
- توجه کنین که این استراتژی وقتی تازه محصول معرفی شده یا فروشگاهتون شروع به کار کرده به درد میخوره.
- بعد اینکه تعداد مشتری که مدنظرتونه رو جذب کردین، روی وفادار کردنشون تمرکز کنین.
- قیمتها رو جوری تغییر بدین که این استراتژی طبیعی به نظر برسه.
چه نوع محصولاتی با استراتژی قیمتگذاری نفوذی، موفقتر هستند؟
کالاهای مصرفی که فروش بالایی دارن و قیمتشون خیلی تغییر نمیکنه، مثل بلیط هواپیما، برنج، خدمات هتل و اینترنت رو میتونید به این روش قیمتگذاری کنید.
کلام آخر
اما نکته مهم اینه که استراتژی قیمتگذاری نفوذی یه استراتژی مناسب برای افزایش فروش در ابتدای کار بیزینس و محصولات شماست. ممکنه موقع اجرای این استراتژی سود کمی بکنین؛ ولی وقتی روی وفادار کردن مشتری تمرکز کنین تو دراز مدت بیشترین سود رو میبرید. چون بعد از یه مدتی قیمتها دوباره به جای اصلی خودش میره و فرد هم به خرید ازتون عادت کرده.