قانون پارتو یا 20/80 چیست؟

قانون پارتو یا همون قانون 20/80 یکی از موثرترین تکنیک‌های مدیریت زمان، پول و در کل تلاش‌های شماست که بهتون کمک می‌کنه بهترین بهره‌وری رو از کارتون داشته باشید.

قانون پارتو یا 20/80 چیست؟

قانون پارتو یا همون قانون 20/80 یکی از موثرترین تکنیک‌های مدیریت زمان، پول و در کل تلاش‌های شماست که بهتون کمک می‌کنه بهترین بهره‌وری رو از کارتون داشته باشید.
قنون پارتو چیست

در سال 1906، ویلفردو پارتو اقتصاددان ایتالیایی یک فرمول ریاضی برای توصیف توزیع نابرابر ثروت تو کشورش ایجاد کرد. پارتو متوجه شد که 20% مردم، 80% دارایی‌ها رو در اختیار دارن. اوایل خودش هم نمی‌تونست این رو درک کنه؛ ولی بعد متوجه شد که قانون 20/80 دقت بالایی داره و تو کارهای زیادی کاربرد داره. در ادامه همراه من باشین تا در ادامه آموزش تکنیک‌های مدیریت زمان بریم سراغ معنای پارتو و استفاده از اصل پارتو در بیزنس و بازاریابی رو یاد بگیرین.

 

قانون پارتو چیست؟

این قانون می‌گه که در خیلی از مواقع، 20% موارد علت به وجود آمدن 80% نتایج هستن. قانون پارتو به زبان ساده می‌گه اگر بیزنس‌تون به موفقیت می‌رسه دلیل تلاش 20% افراده.

 

قانون پارتو در مدیریت زمان

اصل پارتو، ابزار قدرتمندی برای مدیریت زمانه. برای استفاده از قانون پارتو در مدیریت زمان باید چندتا نکته رو در نظر داشته باشید:

  1. شناسایی 20% کارهایی که 80% نتیجه مطلوب رو دارن.
  2. شناسایی ساعت‌های مفید و تمرکز در ساعت‌هایی که بالاترین بازدهی رو دارن.
  3. دنبال راه‌هایی واسه بهبود زمینه‌های کلیدی باشین و در عین حال، مهارت و اختیارات‌تون رو گسترش بدین.
  4. اولویت‌هاتون رو به صورت منظم بر اساس چیزی که براتون کارسازه و جواب نمی‌ده، بررسی کنین.
  5. روی کارهایی تمرکز کنین که بیشتر بازدهی رو دارن.

 

با به کارگیری اصل پارتو در مدیریت زمان می‌تونین روی کارهای مهم تمرکز کنین و فعالیت‌های کم ارزش رو به حداقل برسونین. این کار باعث افزایش بازدهی می‌شه. یعنی 80% کارتون رو 20% افراد انجام می‌دن. این مساله باعث می‌شه باور کنیم که شکاف بزرگی بین کارمندان برتر و معمولی وجود داره.

 

قانون پارتو در کسب‌وکار

تا الان متوجه شدین که قانون پارتو چیه و چطور کمک می‌کنه به درک عمیقی‌تری از تلاش‌های بیزنس‌تون در برابر نتایج، بشید. حالا نوبت اینه ببینیم اصل پارتو تو بیزینس به چه صورته و به چه دردی می‌خوره.

 

1. قانون پارتو در فروش

قانون پارتو در فروش برای مدیران بیزینس ارزش زیادی داره. وقتی درک کنین 20% فروشنده‌هاتون 80% سودآوری رو دارن، متوجه میشین که باید تلاش‌هاتون رو طوری مدیریت کنین که به نفع بیزنس‌تون باشه. این موضوع بهتون کمک می‌کنه به فروشنده‌های حرفه‌ای پاداش بدین و بقیه رو به لبه پرتگاه اخراج ببرین.

 

2. قانون پارتو در بازاریابی

قانون پارتو در بازاریابی رو میشه توی سه دسته تقسیم کنیم:

 

اول: کاهش هدررفت‌ها

یعنی هر چه زودتر نقاط هدررفت رو شناسایی کنید و بدونین وقت و منابع‌تون کجا هدر می‌ره و جلوش رو بگیرین، بهتره. وقتی که این موارد رو از بین ببرین، بهره وری بیزنس‌تون مثل موشک می‌ره بالا.

 

دوم: بهبود خدمات مشتری

هر چقدر خدماتی که به مشتریان ارائه می‎‌دین بهتر باشه، کسب و کارتون هم موفق‌تره. پس خیلی مهمه استراتژی پشتیبانی مشتری قدرتمندی داشته باشین. اصل پارتو می‌گه 20% کاتالوگ محصولات‌تون عامل 80% شکایت مشتریانه. پس هر چه زودتر این موارد رو شناسایی کرده و برطرف کنین به نتایج بهتری می‌رسین.

 

سوم: وب سایت موثرتر

با نگاه به ابزارهای تحلیلی متوجه میشید که 20% صفحات‌تون، 80% ترافیک سایت‌تون رو می‌گیرن.

 

قانون پارتو در وظایف روزانه

از این اصل جدا از کسب و کار می‌تونید تو زندگی هم استفاده کنید. وقتی در انجام کارهای روزانه اولویت بندی داشته باشین و روی کارهای مهم‌تر تمرکز کنین به موفقیت‌های بزرگ‌تری می‌رسین. برای این کار لازمه:

  • بیشتر وقت‌تون رو برای کارهای مهم بگذارین.
  • وظایف‌تون رو بر اساس اهمیت، اولویت بندی کنین.
  • هر دفعه روی 2 یا 3 حوزه تمرکز کنین تا بهبودشون بدین.
  • کارهایی که بیشتر وقت‌تون رو می‌گیرن، اول صبح انجام بدین.

 

کلام آخر

یادتون باشه اصل پارتو درباره تحلیل نتایج و خروجی تلاش‌هاتونه. این اصل وقتی در فهرست وظایف و اهداف‌تون پیاده بشه، اثرات خیلی خوبی داره. این اصل می‌تونه چارچوبی مفید برای رفع خیلی از مشکلات ایجاد کنه. فراموش نکنین که 20% از هر چیزی مقدار کمی نیست.