4 نوع نوآوری در کسب‌وکار که باید بشناسید!

انواع نوآوری کدام‌اند؟ کدام روش نوآوری برای کسب‌وکار ما بهترینه؟ به این دوتا سوال یه بار دیگه فکر کنید. راه‌حل موفقیت شما توی جواب این سوالات هست. بیایید ببینیم چند نوع نوآوری داریم و کدوم روش رو انتخاب کنیم به نتیجه بهتری می‌رسیم؟!

4 نوع نوآوری در کسب‌وکار که باید بشناسید!

انواع نوآوری کدام‌اند؟ کدام روش نوآوری برای کسب‌وکار ما بهترینه؟ به این دوتا سوال یه بار دیگه فکر کنید. راه‌حل موفقیت شما توی جواب این سوالات هست. بیایید ببینیم چند نوع نوآوری داریم و کدوم روش رو انتخاب کنیم به نتیجه بهتری می‌رسیم؟!
انواع نوع آوری در کسب و کار

نوآوری یه موضوع خیلی مهم توی دنیای تجارته. حتی شرکت‌های کوچیک هم می‌تونن با نوآوری، برندهای بزرگ رو از بازار بیرون بندازن و یا حداقل باهاشون رقابت کنن. اما به چی می‌شه گفت نوآوری؟

 

توی این مقاله بررسی می‌کنیم که نوآوری در کسب‌وکار چیه؟ چرا مهمه؟ و چطور می‌تونیم نوآوری داشته باشیم.

 

چرا نوآوری توی کسب‌وکار مهمه؟

خیلی ها نوآوری رو اینطور نتعریف می‌کنن که قراره یه کار علمی انجام بدن که کلا بیزینس رو زیر و رو میکنه. و بعضی ها هم فکر میکنن نوآوری فقط کار افراد نابغه است.

خب طبیعتا این تعریف ها اشتباهه.

 

به نظر می‌رسه که 1000 تا از شرکت‌های برتر دنیا، هر سال 782 میلیارد دلار پول برای تحقیق و توسعه خرج میکنن. ما می‌دونیم که نوآوری رو نمی‌شه فقط با اینکه ببینیم چقدر پول برای تحقیق و توسعه خرج می‌شه، سنجید.

 

اما این اعداد نشون می‌دن که تحقیق و توسعه توی بازار جهانی چقدر مهمه. به‌ عبارت ‌دیگه، سازمان‌ها برای اینکه بتونن همون کارایی رو داشته باشن، باید پول‌های بیشتری بدن. اما توی بیشتر موارد نباید زیاده روی هم کرد.

 

ماتریس نوآوری

یکی از روش‌هایی که خیلی برای تعریف انواع نوآوری توی کسب‌وکارها استفاده می‌شه، ماتریس نوآوریه که شامل 4 حالت مختلف میشه:

 

1. نوآوری پیشگام

نوآوری پیشگام که گاهی بهش نوآوری نوترکیب هم گفته میشه، یعنی اینکه یه روش، فناوری یا رویکرد خاص رو از یه رشته بگیریم و اون رو توی یه رشته دیگه استفاده کنیم. مثلا اسنپ که کار جدید نبود. فقط تاکسی تلفنی را به تاکسی اینترنتی تبدیل کرد.

 

2. نوآوری رادیکال یا بنیادین

وقتی داریم درباره انواع نوآوری فکر می‌کنیم، اغلب به ذهنمون نوآوری رادیکال می‌رسه. چون این نوع نوآوری توی کسب‌وکار باعث می‌شه صنایع و تکنولوژی‌های جدید به وجود بیان. مثلا اینترنت اشیا یه نوآوری رادیکال هست.

 

3. نوآوری تدریجی

بیشتر نوآوری‌ها جوری هستن که کم‌ کم پیش می‌رن. نوآوری مداوم و تدریجی یعنی اینکه یه سری از پیشرفت‌های کوچیک و ساده با تغییراتی که توی سازمان انجام می‌شه، باعث می‌شن که کسب‌وکار به سطح بالاتری برسه. مثلا برند ژیلت که از تیغ های اصلاح شروع کرد و کم کم همان تیغ ها را بهبود داد و با شکل و فرم های بهبود یافته به بازار عرضه کرد.

 

4. نوآوری مخرب

اصطلاح «نوآوری مخرب» به اون موقعیت‌هایی گفته می‌شه که نوآوری یه شبکه ارزش کاملاً جدیدی رو ایجاد می‌کنه. این می‌تونه با ساخت یک بازار جدید، یا توی بازاری که درش هستیم، یا با تغییر نحوه ارتباطمون با مشتری‌ها اتفاق بیفته. معروفترین مثال نوآروی مخرب نتفلیکس است که مشابه آن را با نام فیلیمو در ایران می‌شناسیم. به کلی صنعت فیلم و سریال را متحول کرد.

 

نوآوری در مدل کسب‌وکار

توی مدل کسب و کار هم میشه نوآوری به وجود آورد و مدل های جدید به وجود آورد. مثلا:

 

مدل سود

هدف از نوآوری توی مدل سود اینه که پیشنهادهای جدیدی رو توی بسته‌بندی‌های مختلف بدیم. این نوع از نوآوری رو می‌تونیم جز نوآوری‌های مخرب بدونیم که مدل ارتباط سنتی با مشتری‌ها رو به کلی زیر و رو می‌کنه.

 

مدل شبکه

مسئله اصلی توی این نوع نوآوری در کسب‌وکار اینه که هر چقدر زنجیره تامین و عرضه پیچیده تر بشه، نیاز به نوآوری شبکه هم بیشتره. توی نوآوری شبکه فرآیندها و فناوری های شرکت‌های دیگه رو با مدل بیزینس خودمون تطبیق می‌دیم و راه حل جدید برای پیشرفت توی کار ایجاد می‌کنیم.

 

نوآوری ساختاری

یه روش دیگه هم نوآوری ساختاری هست. نوآوری‌های ساختاری از منابعی که توی شرکت هستن استفاده می‌کنن تا ارزش بیشتری به وجود بیارن. مثلا نرم افزارها یا فرایندهای داخلی رو تغییر بدیم تا بازدهی کار بالا بره.

 

نوآوری فرآیندی

نوآوری‌های فرایندی هم یه نوع دیگه از نوآوری‌هایی هستن که توی سازمان انجام می‌شن و شامل تغییر در راهکار کسب‌وکار هستن.

 

نوآوری محصول

یکی دیگه از انواع نوآوری ها که میشه اجرا کرد؛ نوآوری توی محصول هست. مثلا نوآوری توی عملکرد محصول یا سیستم اون ایجاد کنیم.

 

عملکرد محصول

عملکرد محصول احتمالا نزدیکترین تعریف به نوآوری هست که با شنیدن نام یک نوع نوآوری به ذهن ما می‌رسه. این نوع نوآوری یعنی اینکه محصولی رو بسازیم که کارایی بهتری داشته باشه. ممکنه کیفیت محصول بهتر بشه یا روی برندینگ اون کار کنیم.

 

نوآوری سیستم

نوآوری سیستم محصول به اندازه نوآوری عملکرد محصول محبوب نیست، اما نمیشه گفت که اهمیت کمتری داره و نباید نادیده گرفته بشه. نوآوری سیستم محصول زمانی هست که ما خدمات یا محصولات جانبی محصولمون رو بهبود بدیم.

 

نوآوری در بازاریابی

دسته آخر انواع نوآوری مربوط به تجربه مشتری میشه و مربوط به خدماتی هست که در اختیار مشتری قرار می‌دیم. مثلا توی بخش خدمت، کانال، برند یا تعامل با مشتری، نوآوری ایجاد کنید.

 

نوآوری در کانال

نوآوری در کانال، بیشتر روی راه‌های ارائه پیشنهاد به مشتری تمرکز میکنه. مثلا تجارت الکترونیک یه نوآوری خیلی شناخته شده است که مربوط به همین دسته میشه.

 

برند

برند یا همان نام تجاری چیز خیلی مهمیه. نوآوری توی این زمینه می‌تونه به شرکت‌ها کمک کنه تا خودشون رو از بازار رقابتی که درش هستن، متفاوت کنن. باید استراتژی‌های برندینگ شما نوآورانه باشه که بتونید توی ذهن مخاطب ماندگار بشید.

 

تعامل با مشتری

آخرین نوآوری، مربوط به ایجاد ارتباط طولانی ‌مدت با مشتریه که توی دنیای مدرن خیلی هم مهم شده و بهش توجه زیادی میشه.

 

چطور می‌توانیم یک نوآور موفق باشیم؟

نوآوری، روش‌های زیادی داره که می‌تونین ازشون استفاده کنین؛ اما شاید اولین قدم اینه که بدونین نوآوری باید مهم باشه. تحلیلگران میگن که بهترین نوآوری‌ها این‌ها هستن:

  • به مشکلات بزرگ مشتریان فکر کنید.
  • از توانایی‌های افراد توی سازمان یا بیرون از اون استفاده کنید.
  • روی استعدادهای خوب تمرکز کنید، حالا چه توی سازمان باشن چه نباشن.
  • همه‌چیز رو با داده‌ها بسنجید و بررسی کنید.
  • از فناوری‌های جدید (مثل نرم‌افزارCRM ) برای نوآوری استفاده کنید.

 

کلام آخر

نوآوری کردن توی کسب‌وکار ساده نیست؛ اما راه‌های زیادی هست که می‌تونین باهاشون مشکلاتتون رو حل کنین. برای اینکه توی همه بخش های کسب‌وکارتون نوآوری داشته باشید، باید تحقیق و توسعه رو قوی کنین. دقت کنید اگه بازار رو خوب بشناسین، می‌فهمین که انواع نوآوری توی کسب‌وکار چقدر مهمن.