6 ایده خلاقانه در مارکتینگ برای تحول تلاش‌های بازاریابی شما

استفاده از ایده‌های خلاقانه در مارکتینگ یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت توی بازار رقابتی امروز هست. اما ایده شما برای خلاقیت توی این مرحله چیه؟ این 6 تا ایده ما رو بخونید، مطمئنم خودتون می‌تونید راهکارهای زیادی رو از همین روش‌ها کشف کنید.

6 ایده خلاقانه در مارکتینگ برای تحول تلاش‌های بازاریابی شما

استفاده از ایده‌های خلاقانه در مارکتینگ یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت توی بازار رقابتی امروز هست. اما ایده شما برای خلاقیت توی این مرحله چیه؟ این 6 تا ایده ما رو بخونید، مطمئنم خودتون می‌تونید راهکارهای زیادی رو از همین روش‌ها کشف کنید.
ایده های خلاقانه در مارکتینگ

اگه برگردید به گذشته و تاریخچه صنعت بازاریابی رو بررسی کنید می‌بینید که این حرفه با اختراع صنعت چاپ و گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای پیشرفت چشمگیری داشته. اما این حرف نباید باعث بشه که فکر کنید صنعت چاپ، تنها علت پیشرفت بازاریابی بوده. روش‌ها و استراتژی‌های زیادی برای این امر هست که توی این مقاله با عنوان ایده‌های خلاقانه در مارکتینگ اونها رو بررسی می‌کنیم.

 

1. از بازاریابی چابک استفاده کنید

توی فوریه سال 2001، برنامه نویس‌ها به روشی جدید تو برنامه نویسی دست یافتن. اونها اسم این روش رو که باعث پیشرفت چشمگیری تو دنیای برنامه نویسی شد، «مدیریت چابک» گذاشتن.

 

مدیریت چابک، نوعی مدیریته که توش پروژه‌های بزرگ رو به قسمت‌های کوچیک تجزیه کرده و بین اعضا تقسیم می‌کنن.

 

بازاریابی چابک هم همینطوره. تو این روش از بازاریابی، انعطاف پذیری و همکاری بین اعضا و مشتریان بیشتر میشه. اسکات برینکر، متخصص بازاریابی، می گه:

 

«بازاریابی هم خیلی شبیه به توسعه‌ی نرم‌افزاره. تو این حرفه هم پروژه‌های بزرگی که وقت گیر بوده و مسیر سختی برای طی شدن دارن بین محققان، استراتژیست‌ها، طراحان، اصحاب رسانه و… تقسیم می‌شن.»

 

2. از بازاریابی درونگرا استفاده کنید

بازاریابی درونگرا نوعی بازاریابیه که در اون با استفاده از محتوا، داده‌ها و خدمات ارائه شده به مشتری، پرورش سرنخ صورت میگیره (البته نه به این صورت که با ارسال پیام‌های آزاردهنده و بی فایده برای مشتریان مزاحمت ایجاد کنیم). درواقع شما باید مشتریان احتمالی رو با یک آهنربا به سمت خودتون بکشید، نه اینکه با یک پتک توی سرشون بکوبید.

 

سه مرحله‌ی کلیدی برای بازاریابی درونگرا وجود داره: پیدا کردن، تبدیل کردن و تجزیه و تحلیل کردن.

 

3. وبلاگ‌نویسی رو شروع کنید

به عنوان یک بازاریاب درونگرا، فکر می‌کنم همه ما با ایده وبلاگ نویسی آشنایی داریم. اما واقعا آخرین باری که متوجه شدید وبلاگ نویسی ابزاری قدرتمند شما کسب و کارتونه و میتونه توی بهبود اون بهتون کمک کنه، کیِ بوده؟

 

وبلاگ‌ها مجموعه‌ای از مقالات آنلاین هستن که به ترتیب زمانی منتشر شدن و به مخاطب اجازه میدن که نظرش رو تو مقاله شما ثبت کنه. وبلاگ‌ها معمولا توسط یک یا چند تا ادمین اداره می شن و شامل اخبار، مطالب، مقالات، عکس ها، ویدئوها و… هستن. همین تکنیک‌های بازاریابی محتوایی دقیقا توی این مرحله به کار شما میان.

 

4. از کاربرها درخواست مشارکت کنید

امروزه راه های زیادی برای دسترسی به اطلاعات وجود داره. تحقیقات نشون داده که حدود 67 درصد مردم آمریکا تو یک روز معمولی از 4 تا 6 تا سایت اینترنتی بازدید می‌کنن و از این آمار فقط 7 درصدشون به یک سایت خاص مراجعه می‌کنن.

 

اونا برای گرفتن اطلاعات مورد نیازشون به سراغ منابع مختلفی مثل سایت روزنامه‌ها، ایمیل‌ها (از تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید) و شبکه‌های اجتماعی (از تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید) میرن. این روزها، شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر باعث شدن همه مردم توی انتشار اخبار و اطلاعات سهم داشته باشن.

 

5. به شبکه‌های اجتماعی بپیوندید

با راه اندازی شبکه‌های اجتماعی تو سال 1990، ارتباط و تعامل بین انسان‌ها بیشتر شد. دیجیتالی شدن این ارتباطات باعث شد که برخی محدودیت‌ها حذف بشن و در عین حال، هزینه‌ها کاهش پیدا کنن. پس از مدتی انجمن‌ها و اتاق‌های گفتگو به وجود اومدن و اشتراک گذاری مطالب رو آسون‌تر کردن.

 

شبکه های اجتماعی فرصت‌های زیادی رو برای بازاریابی ایجاد کردن. شما می‌تونید از این شبکه‌ها برای ارتباط با مشتریان، افزایش شناخت برند، ارائه محتوای جذاب و مفید، دریافت بازخورد و نظرات، ایجاد جامعه هواداران، افزایش ترافیک وب سایتتون و… استفاده کنید.

 

6. از گیمیفیکیشن غافل نشید

گیمیفیکیشن بازی‌سازی، یعنی بهبود تجربه یک کاربر یا مشتری با استفاده از یک محیط سرگرم کننده و مجهز به بازی. این کار به جذاب شدن موقعیت‌هایی کمک می‌کنه که مخاطب کمتر با اونا تعامل برقرار کرده.

 

به این صورت که با در نظر گرفتن جوایز و پاداش‌های مختلف برای کاربران، به اونها انگیزه مشارکت میده.

 

کلام آخر

راه‌های زیادی وجود داره که بتونید استراتژی های بازاریابی تون رو توسعه بدیدی. انتخاب یه روش مناسب کاملا به تصمیم و امکانات شما بستگی داره. ساده‌ترین کار توی دنیای پررقابت امروز چابک شدن و استفاده از بازاریابی درونگراست. فرقی نمیکنه از تولید محتوا استفاده می‌کنید یا توی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید. به هر حال کمی خلاقیت چاشنی کارتون کنید و منتظر نتیجه بمونید.