وقتی تماس فروش شروع میشه، تازهکارها فکر میکنن کنترل همه چی دست مشتریه. اما واقعیت اینه که این فروشندهست که باید مکالمه رو دست بگیره و به سمت فروش ببره. دقیقاً همینجاست که اهمیت جملات تاثیرگذار در بازاریابی تلفنی خودش رو نشون میده.
۱۰ جمله تاثیرگذار در بازاریابی تلفنی
خب توی مکالمه بازاریابی تلفنی چطور باید رفتار کنیم؟ این مثالها میتونن کمک کننده باشن. پیشنهاد میکنم ازشون الگو بگیرید و بهترین شیوه رو برای خودتون بسازید.
1- «سلام! از اینکه [نام شرکتتان] رو انتخاب کردید ممنونیم. اسم من [اسمتان] هست. افتخار دارم با چه کسی صحبت کنم؟»
با این جمله تماس رو با انرژی مثبتی شروع میکنید و از همون اول اعتماد میسازید. حتی میتونید اسم کوچک مشتری رو بپرسید تا بعدا مکالمه شخصیتر هم بشه. یادتون باشه فقط گفتن جملات نیست، باید لحن خوشآمدگویی هم داشته باشید.
2- «سلام [اسم مشتری]، چطور میتونم کمکتون کنم؟»
این جمله خیلی ساده اما مهمه، چون به شکل ناخودآگاه شما رو کنترلکنندهی مکالمه نشون میده. با پرسش و استفاده از اسم مشتری، مکالمه شخصیتر میشه و شما به مشتری نشون میدید آماده حل نیازش هستید.
3- «اگه درست متوجه شده باشم، شما دنبال [نیاز مشتری] هستید.»
تکرار خواسته مشتری باعث میشه مطمئن بشید نیازش رو درست فهمیدید و مسیر مکالمه از روند اصلی خارج نشه. بعدش راحتتر میشه راهحل رو ارائه داد. اما چطور بفهمیم نیاز مشتری چیه؟ اینم یه بحث جداست.
4- «ما میتونیم تو این زمینه کمکتون کنیم.»
قبل از اینکه بحث به قیمت برسه، گفتن این جمله اهمیت داره. مشتری متوجه میشه چرا شرکت شما بهترین گزینه است، حتی اگه قیمتتون بالا باشه.
5- «میشه یک وقت ملاقات تو [تاریخ و زمان] برای شما بذارم؟»
این نوع سوالات بسته برای رزرو قرار خیلی خوبن. چون باز هم کنترل مکالمه دست شماست و مشتری به سمت اقدام کشونده میشه.
6- «ممنون که تماس گرفتید [اسم مشتری] عزیز، روز خوبی داشته باشید.»
حتی اگه قرار ملاقات جور نشد یا معامله جوش نخورد، پایان مثبت باعث میشه مشتری شما رو یادش بمونه و دفعهی بعد، بیشتر آماده باشه.
7- «چرا امتحانش نمیکنید؟ میتونم یه نمونه رایگان براتون بفرستم و بعد نظر بدید.»
این جمله امکان تماس و ارتباط بیشتر رو فراهم میکنه تا مشتری با محصول بیشتر آشنا بشه. اما اینکه چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم، روش خودش رو داره که باید یاد بگیرید.
8- «انگار محصول ما مخصوص شرکت شما ساخته شده، نظر خودتون چیه؟»
بعد از اینکه مشکل مشتری رو فهمیدید، محصول رو به عنوان راهحل ارائه کنید و اطمینان بدید واقعاً مناسبشه.
9- «کی میتونیم آموزش رو شروع کنیم؟»
اینطوری سر اصل مطلب رفتن هم خیلی خوبه. چون کمک میکنه مشتری حاشیه نره و نشون میده شما در هر لحظه آماده پشتیبانی و آموزش هستید.
10- «حالا میتونیم درباره قیمت صحبت کنیم؟»
این جمله مشتری رو به سمت تصمیم نهایی میبره و کنجکاوش میکنه بستهها و قیمتها رو بررسی کنه. نحوه قیمت دادن به مشتری هم خیلی مهمه، که توی یه مقاله جدا دربارهش صحبت کردیم.
جملاتی که در مکالمه فروش نباید استفاده کنید!
حالا که با جملات تاثیرگذار در بازاریابی تلفنی آشنا شدید، میریم سروقت جملاتی که نباید استفاده کنید:
- عباراتی که جایگاه مشتری رو پایین میآرن: «انگار گیج شدین…»
- عباراتی که شک ایجاد میکنن: «این محصول نسبتاً به صرفهست…»
- عبارات خیلی رسمی و مصنوعی
- سوالات با حس منفی که واکنش بد ایجاد میکنن.
چند نکته برای داشتن یک تماس موفق
- تماس فروش بهتره کوتاه و مفید باشه؛ پس خیلی حاشیه نرید.
- بیشتر از همه، «ارزش» محصول یا خدمات رو نشون بدید تا مشتری واقعاً به پیشنهادتون فکر کنه.
- مکالمه شخصی داشته باشید و به مشکل خاص مشتری بپردازید.
- اعتماد به نفس و اطمینان از محصول رو نشون بدید.
- برای هر نوع واکنش مشتری آماده باشید تا هرطوری که شد کنترل گفتوگو دست شما باشه.
جمعبندی
کلمات و لحن شما در تماس فروش تقریباً تعیینکنندهی آینده معامله و خرید مشتریه. تجربه نشون داده که انتخاب جملات درست و لحن مناسب میتونه یک مکالمه سخت و عجیب رو به یک فرصت فروش طلایی تبدیل کنه. امیدواریم با رعایت نکاتی که گفتیم و استفاده از جملات تاثیرگذار در بازاریابی تلفنی تماسهای حرفهای و موفقی داشته باشید.