زبان و کلماتی که برای ارتباط با مشتری استفاده میکنین، تأثیر زیادی در بستن معامله و فروش محصول داره. اگه از کلمات و عبارات درست و مناسب استفاده کنین، خیلی راحتتر و سریعتر میتونین سرنخها رو به مشتری تبدیل کرده و محصول یا خدماتتون رو بفروشین. در نتیجه، تحول بزرگی توی فروشتون ایجاد میکنین که تاثیر فوقالعادهای روی موفقیت کسبوکارتون داره.
بیاین با چند تا از این کلمهها و عبارتهای طلایی آشنا بشیم که هر فروشندهای از اونها استفاده کنه، حتماً موفق میشه.
جملات و عبارتهای فروش
جملات فروش، عبارتها و کلمات قدرتمندی هستن که به مشتری کمک میکنن راحتتر تصمیم بگیره. انتخاب کلمات مناسب، کمک میکنه تا احساسات افراد رو تحریک کنین و اونها را ترغیب کنین کاری که میخواین رو انجام بدن. جملات فروش، میتونن صفتهای جذابی باشن که ویژگیهای یک محصول رو توصیف میکنن یا به مشتری انگیزه میدن کاری رو انجام بده.
1. جدید
کلمه «جدید» وقتی در رابطه با فروش استفاده میشه، یک کلمه فوقالعاده قدرتمنده. معمولاً همه دوست دارن چیزهای جدید و تازه رو امتحان کنن. خیلی از شرکتهای موفق دنیا، مثل اپل، به خوبی از این کلمه استفاده میکنن. هزاران نفر از سراسر دنیا منتظرن گوشیهای جدید آیفون به بازار بیاد تا امتحانش کنن، در حالی که شاید تفاوت چندانی هم با مدلهای قبلی نداشته باشه.
روانشناسها معتقدن معمولاً مردم اینطور فکر میکنن که چیزهای جدید، بهترن و اشکالات مدلهای قبلی رو ندارن (منبع). البته این موضوع حقیقت نداره. بیشتر یک ترفند فروشندهها برای فروش محصولشونه.
2. ارزش
استفاده از کلمه ارزان، بار معنایی چندان خوبی نداره. اکثر مردم اینطوری فکر میکنن که اگه چیزی ارزونه، حتماً کیفیت خوبی نداره. توجه کنین که هیچوقت نگین محصولتون ارزونه. چون اینطوری مشتری دید خوبی نسبت به اون نداره. همیشه سعی کنین محصولتون رو باارزش معرفی کنین و نشون بدین که از محصول رقبا بهتره. مثلا یک ویژگی منحصربهفرد داره یا سریعتر تحویل میدین. همهی اینها برای محصولتون ارزش حساب میشه و مشتری رو جذب میکنه.
3. نمیدونم
امروزه فروش تغییر زیادی کرده. در هر صنعتی، رقبای زیادی هستن و مشتری به اطلاعات بیشتری دسترسی داره. در این چنین فضایی، جلب اعتماد مشتری، واقعاً سخته. یکی از بهترین عبارتهایی که برای جلب اعتماد مشتری میتونین استفاده کنین، «نمیدونم» هستش.
خیلی از فروشندهها میترسن قبول کنن که چیزی رو نمیدونن. فکر میکنن اگه بگن «نمیدونم» مشتری دیگه روی حرفشون حساب نمیکنه. در حالی که کاملاً اشتباهه. اگه صادقانه به مشتری بگین «نمیدونم»، اتفاقاً مشتری خیلی بیشتر بهتون اعتماد میکنه. مثلاً اینطوری بگین: «سؤال خوبیه. من هم جوابش رو نمیدونم. اجازه بدین از کارشناسمون بپرسم و جواب دقیق بهتون بگم.»
اینطوری نه تنها اعتماد مشتری رو از دست نمیدین، بلکه بهش این اطمینان رو میدین که جواب الکی بهش نمیدین و براش وقت میذارین و جواب درست و دقیق رو پیدا میکنین.
4. ثابت شده
ثابت کردن چیزها در فروش، کمک زیادی میکنه که سرنخها رو به مشتری تبدیل کنین. یادتون باشه برای مشتری مهم نیست که شما چه شخصیت جذابی دارین یا شرکتتون چه اسم و رسمی داره، چیزی که مهمه اینه که مشتری باور داشته باشه محصول یا خدمات شما به دردش میخوره.
اگه از کلمه «ثابت شده» درست و بجا استفاده کنین، خیلی سریعتر میتونین به هدفتون برسین. مثلاً میتونین نشون بدین که این محصول برای مشتریهای دیگه چقدر مفید بوده، اینطوری ثابت میکنین که برای این مشتری هم مفیده.
5. فکر نمیکنم واقعاً به محصول x نیاز داشته باشین
معمولاً میگن فروشندهها اعتماد به نفس بالایی دارن. البته گاهی هم اغراق میکنن. شنیدین میگن اون فروشنده ماهریه میتونه هر چیزی را به هر کسی بندازه؟!! هرچند واقعاً فروشنده ماهری نیست. چون یک فروشنده حرفهای هیچوقت سعی نمیکنه چیزی رو به مشتری بفروشه که بهش نیاز نداره. چون به رابطه بلندمدت با مشتری فکر میکنه، نه فقط همون لحظه.
اگه واقعاً میبینین که مشکل مشتری با محصول x حل نمیشه، بهتره بهش بگین. میتونین محصول دیگهای رو به جاش معرفی کنین، که به احتمال زیاد اعتماد میکنه و اون رو میخره.
6. شما!
به مشتری نشون بدین که مخاطبتون فقط اون هست. برای این کار، از کلمه «شما» استفاده کنین و مستقیماً با مشتری صحبت کنین. این ترفند خیلی مؤثره و این حس رو به مشتری میده که فقط خودش و خودتون هستین، و احساس راحتی و اعتماد بیشتری میکنه.
7. چون
برای اینکه محصولی رو به مشتری بفروشین، باید یک دلیل بهش بدین. این محصول رو بخرین، «چون» این کمک رو بهتون میکنه. اگه مشتری دلیلی برای خرید نداشته باشه، اون رو نمیخره.
8. متشکرم
هیچوقت رعایت ادب رو فراموش نکنین. خیلی بیادبانه است که وقتی مشتری خرید میکنه، ازش تشکر نکنین. رعایت ادب و تشکر از مشتری، موجب میشه که مشتری باز هم برگرده و از شما خرید کنه.
مسلماً کلمات و جملات زیادی وجود داره که کمک فوقالعادهای به فروش محصول میکنن. اینجا فقط به چند تا از مهمترینها اشاره کردیم که امیدواریم با استفاده صحیح از اونها، فروش بهتر و موفقتری داشته باشین.