32 اصطلاح بازاریابی برای شروع کار در تیم مارکتینگ

شناخت اصطلاحات بازاریابی یکی از پایه‌ای‌ترین کارهایی هست که هر بازاریابی باید انجام بده. پس بهتون پیشنهاد می‌کنم این مقاله رو تا انتها بخونید و اصطلاحات اون رو توی ذهنتون نگه دارید.

32 اصطلاح بازاریابی برای شروع کار در تیم مارکتینگ

شناخت اصطلاحات بازاریابی یکی از پایه‌ای‌ترین کارهایی هست که هر بازاریابی باید انجام بده. پس بهتون پیشنهاد می‌کنم این مقاله رو تا انتها بخونید و اصطلاحات اون رو توی ذهنتون نگه دارید.
اصطلاحات بازاریابی

فرقی نمی‌کنه چه کاری می‌کنین و مشغول چی هستین، هر زمینه کاری، درسی و زندگی اصطلاحات مربوط به خودش رو داره. برای اینکه بتونین در زمینه مورد نظرتون موفق بشید لازمه که اصطلاحات اون زمینه رو یادبگیرید. در مورد بازاریابی هم دقیقا همین مورد صادقه برای موفقیت تو بازاریابی باید اصطلاحات تخصصی اون رو بشناسید. اما چه اصطلاحاتی؟

 

اصطلاحات بازاریابی

مهم‌ترین موضوعاتی که هر بازاریاب باید بلد باشه اینها هستن:

 

1. سرنخ یا lead

کسانی که به محصول یا خدمت‌تون علاقه دارن و احتمال داره تو آینده ازتون بخرن.

 

2. محتوا (content)

هر اطلاعاتی که برای مشاهده مخاطب ایجاد شه، مثل پست وبلاگ، فیلم آموزشی و غیره.

 

3. اینفوگرافیک

نوعی محتوا که آمار و اطلاعات رو تو یه تصویر خوب و خوانا ارائه میده.

 

4. آنالیز داده

تو بازاریابی این اصطلاح به معنی فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها واسه بازگشت سرمایه یک فعالیت بازاریابیه برند شماست.

 

5. برند

برند شامل طرح، لوگو و نشونه‌ایه که هدفش شناختن محصولات و خدمات یک شرکت برای متمایز کردن محصولاتش به مشتریه. برای برندینگ حرفه‌ای باید شخصیت خریدار رو از قبل بشناسید.

 

6. شخصیت خریدار

شخصیت خریدار یا پرسونا مشتری افرادی خیال‌ان که بازاریابی‌ها واسه اون‌ها انجام می‌شه. این افراد بر اساس داده‌های شخصیت مشتریان واقعی ساخته شدن تا موقع طراحی یه CTA استفاده بشه.

 

7. دعوت به اقدام (CTA)

این همون چیزیه که مشتریان رو دعوت به انجام کاری مثل شرکت در نظر سنجی یا عضویت در خبرنامه می‌کنه.

 

8. سفر مشتری (customer journey)

سفر مشتری به معنی زمانیه که مشتری از علاقه‌مند شدن به محصول‌تون تا خرید طی می‌کنه. این اصطلاح به معنی بررسی تموم کارهاییه که مشتری تو چرخه عمر خریدش انجام می‌ده.

 

9. مطالعه موردی

مطالعات موردی نوعی محتوا هستن که تعاملات یک شرکت با مشتری گذشته‌اش رو نشون میده. این نوع محتوا در واقع گزارشی از بررسی‌های شرکت از موقعیت‌های مختلفه؛ مخصوصا در مورد شرکت‌های B2B.

 

10. B2B

فروش B2B یا تجارت Business To Business یعنی اینکه شما به عنوان یک شرکت، محصول‌تون رو به یه شرکت دیگه بفروشین.

 

11. B2C

مدل Business To Customer یا همون B2C یعنی اینکه محصول‌تون رو به مصرف کننده بفروشین. نه شرکتی که از اون محصول برای ساخت محصولاتش استفاده کنه.

 

12. توصیه نامه (testimonial)

این توصیه نامه یا  اعتبارنامه شامل متن گفتاری و نوشتاری از طرف مشتریه که ارزش محصول رو توضیح می‌ده و جنبه بازاریابی و رضایت مشتری داره.

 

13. تعامل (Engagement)

گاهی ممکنه اصطلاح Engagement رو بشنوید که به معنای تعامل با مشتریه. ارتباطی که بازاریاب‌ها در طول زمان با مشتری ایجاد می‌کنن رو تعامل می‌گن و بیشتر توی دنیای دیجیتال استفاده میشه. مثلا وقتی روی یه لینک کلیک می‌کنید یه اینگیجمنت با اون محتوا ایجاد می‌کنید که برای بازاریاب‌ها خیلی ارزش داره.

 

14. روابط عمومی (PR)

روابط عمومی به معنی مدیریت انتشار اطلاعات درباره یک شرکته که ممکنه حاوی اطلاعات خوب یا بدی باشه.

 

15. سرنخ واجد شرایط

بالاتر گفتم که لید یا سرنخ چیه، اگر این سرنخ علاقه زیادی به محصول یا خدمت‌تون از خودش نشون بده، بهش می‌گن سرنخ واجد شرایط.

 

16. بازگشت سرمایه (ROI)

هر کمپین و پروموشنی نیاز به پول داره برای انجام دادنش. اینجاست که باید ببینید آیا این کمپین اصلا ارزش اجرا شدن داره یا نه. برای این کار از نرخ بازگشت سرمایه باید استفاده کنید. نرخ بازگشت سرمایه نشون می‌ده این کمپین چقدر پول در آورده و سرمایه و وقت اولیه رو جبران کرده.

 

17. قیف فروش (Sales funnel)

قیف فروش نمایشی تصویری از کارهاییه که مشتری از آشنا شدن با برند تا خرید نهایی انجام می‌ده.

 

18. پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد (USP)

این اصطلاح به چیزی گفته می‌شه که محصول‌تون رو از محصولات ربا متمایز می‌کنه.

 

احتمالا تا اینجای کار متوجه شدید که برای تبلیغات نیاز به محتوا دارید. اما محتوای تولید شده از طرف شما رو توی دو دسته میشه تعریف کرد.

 

19. محتوای روی سایت (On-site content)

همه محتوایی که یه شرکت تولید می‌کنه و روی سایتش می‌گذاره.

 

20. محتوای خارج از سایت (Off-site content)

محتوایی که شرکت می‌سازه و تو جایی غیر از سایتش به اشتراک می‌گذاره.

 

21. تماس سرد / ایمیل

تماس سرد و ایمیل سرد تکنیکیه که فروشندگان برای مشتریانی که قبلا باهاشون تماس نگرفتن، استفاده می‌کنن.

 

22. آنبوردینگ

آنبوردینگ یعنی گرفتن مشتری و استخدام کارمند جدید و آشنا شدن‌شان با محصولات و خدمات‌تان.

 

23. کمپین

کمپین هم اصطلاح مهمی واسه تبلیغات شماست. کمپین مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی برای رسیدن به یه هدف خاص. بعضی کمپین ها برای آگاهی از برنده.

 

24. آگاهی از برند (Brand awareness)

میزان آشنایی مشتریان احتمالی با برند و شرکت‌تون نشان دهنده میزان آگاهی از برند شما توی بازار هست.

 

25. فلایویل (flywheel)

فلایوبل مشتریان رو تو مرکز بیزنس قرار میده و از طریق رابطه سازی، فرصت تکرار خریدشون رو نشون می‌ده.

 

26. توانمندسازی فروش (Sales enablement)

توانمندسازی فروش ترکیبی از کوچینگ، ابزارها و محتوا واسه رسیدن به کارایی بیشتره.

 

27. بازاریابی درون‌گرا

این روش بازاریابی از روش‌هایی مثل بازاریابی محتوا و سوشیال مدیا واسه جذب مشتریان استفاده می‌کنه.

 

28. بازاریابی برونگرا

تو این روش از تماس سرد و کمپین برای جذب مشتری استفاده می‌شه.

 

29. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم به فعالیت هایی میگن که از سوشیال مدیا برای جذب مشتریان استفاده می‌شه.

 

30. بازاریابی ایمیلی

نوعی بازاریابی که از طریق ایمیل انجام می‌شه.

 

31. بازاریابی محتوایی

این روش با استفاده از کارهایی مثل تولید پست وبلاگ انجام می‌شه تا لید و افراد رو جذب کنه.

 

32. بازاریابی همه‌جانبه

ترکیبی از همه بازاریابی‌های بالا یعنی بازاریابی دورنگرا و برونگرا در کنار هم.

 

کلام آخر

برای اینکه بتونین یه بازاریابی خوب داشته باشین، لازمه که با اصطلاحات این حوزه آشنا بشید که 32 مورد از مهمترین موارد در حوزه بازاریابی رو اینجا معرفی کردم بهتون.