راه اندازی کسب و کار یعنی شروع مسیری که میتونه هم زندگی یک نفر رو متحول کنه، هم برای کلی آدم دیگه شغل و درآمد بیاره. اما همونطور که میشه باهاش به قله رسید، اگه اصولی پیش نره، ممکنه خیلی زود زمینگیرتون کنه. پس لازمه قبل از شروع، حسابی راجع بهش فکر کنید و قدم به قدم با برنامه جلو برید.
نکاتی که قبل از شروع باید بدونید…
اینطور نیست که هر وقت بخوایم، بتونیم کسبوکاری رو بدون ریسک راه بندازیم. باید سنجیده عمل کرد. مشکل اینجاست که همۀ مدیران کسب و کار فقط از موفقیتهاشون توی شبکههای اجتماعی میگن، در حالی که این مسیر میتونه پر از شکست باشه. برای همین اگه به دنبال راه اندازی کسب و کار هستید، باید هم موفقیتهاش رو ببینید و هم شکستهاش رو.
تجربه خیلی مهمه. کسی که سالها توی رستوران کار کرده، اگه خودش رستوران بزنه خیلی شانس بیشتری برای موفقیت داره؛ نسبت به کسی که بدون تجربه وارد این حوزه بشه. زمان ورود به بازار هم حیاتیه؛ بعضیها زودتر یا دیرتر از موعد وارد میشن و ضربه میخورن. پس بهتره شخصی که کسبوکار راه میندازه، کمی هم از اقتصاد و شرایط روزِ بازار سر دربیاره. ایدههای راهاندازی بیزینس خیلی بهتون کمک میکنه تا به ایده خودتون برسید، اما باز هم تجربه حرف اول رو میزنه.
مراحل راه اندازی کسبوکار
هر کسبوکاری جزئیات خودش رو داره، ولی چند مرحله هست که برای همۀ کسبوکارها مشترکه.
1- تحقیق درباره بازار و رقبا
اول باید فهمید توی چه بازاری قرار دارید، رقیبها چه نقاط قوت و ضعفی دارن و چه فرصتهایی وجود داره.
2- نوشتن بیزینس پلن
بیزینسپلن چیست؟ این یه نقشه راه شما در مسیر شروع کسب و کار خواهد بود. اگه نباشه، احتمال اینکه کورکورانه حرکت کنید بالا میره و معمولاً به بنبست میرسید. پس حتماً سر فرصت بیزینس پلن خودتون رو بنویسید.
3- بررسی مالی
باید دقیقاً بدونید چقدر سرمایه دارید، هزینههاتون چقدره و چه میزان سود قابل پیشبینی خواهید داشت.
4- انتخاب ساختار کسبوکار
ساختار قانونی مشخص میکنه چه مالیاتهایی باید بدید، چه مجوزهایی لازم دارید و چه جایگاه حقوقی خواهید داشت.
5- گرفتن مجوزهای قانونی
بدون مجوز، اعتبار و آینده کسبوکار از بین میره.
6- تهیه ابزارهای مناسب
داشتن ابزارها و تجهیزات درست، سرعت کار شما رو بالا میبره، هزینهها رو کم میکنه و باعث میشه همهچیز حرفهایتر پیش بره.
7- راه اندازی کسب و کار
بعد از آماده شدن مقدمات، وقت شروعه. یادتون باشه باید از کوچیک شروع کنید و کمکم توسعه کارتون رو توسعه بدید.
چند نکته کلیدی برای موفقیت کسبوکار
- ارزش پیشنهادی منحصربهفرد داشته باشید. (چرا مشتری باید شما رو انتخاب کنه و سراغ رقباتون نره؟)
- بازار هدف باید دقیقاً مشخص بشه؛ مثلاً سن، جنسیت، درآمد و سبک زندگی و…
- دیجیتال مارکتینگ رو فراموش نکنید. این روزها شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی برای بازاریابی دارن.
- ارتباط منظم با مشتری خیلی حیاتیه.
جمعبندی
راه اندازی کسب و کار مثل ساختن یک خونهست. اگه بدون نقشه پیش برید، شک نکنید دیر یا زود همه چی خراب میشه. اما اگه مرحلهبهمرحله و با برنامه پیش برید، میتونید به موفقیتهای بزرگی برسید. یادتون باشه در نهایت چیزی که تضمینکنندۀ موندگاری کسبوکار میشه، ترکیبی از تجربه، برنامهریزی و ارتباط مداوم با مشتریان هست.

