چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟

معرفی محصول یکی از اون دسته کارهای مهم و حیاتی هر تولید کننده‌ای هست. فرقی نمی‌کنه چه محصول فیزیکی دارید چه خدمت. باید مردم بفهمن که محصول/خدمات شما می‌تونه مشکل اونها رو حل بکنه. اما چطور؟!

چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟

معرفی محصول یکی از اون دسته کارهای مهم و حیاتی هر تولید کننده‌ای هست. فرقی نمی‌کنه چه محصول فیزیکی دارید چه خدمت. باید مردم بفهمن که محصول/خدمات شما می‌تونه مشکل اونها رو حل بکنه. اما چطور؟!
معرفی محصول

معرفی محصول جدید به بازار، یه فرایند چالش برانگیزه که به برنامه‌ریزی خاصی نیاز داره. اگه دنبال جذب مشتری و افزایش فروش هستید، لازمه روی نحوه معرفی محصول به مشتری دقت زیادی به خرج بدید. وقتی محصول‌تون رو خوب و متناسب با نیاز مشتریان و بازار، معرفی کنید، افراد بیشتری به خرید کردنش تمایل پیدا می‌کنن و در نهایت فروش‌تون بیشتر میشه. این مسئله به قدری مهمه که بعضی از بیزنس‌های بزرگ یه تیم دارن که کارشون فقط معرفی محصول در بازار است.

 

منظور از معرفی محصول چیست؟

معرفی محصول، فرآیندیه که طی اون بیزینس، محصول یا خدمات جدیدی رو به بازار و مخاطبان معرفی می‌کنه. تو این فرآیند، مزایا، ویژگی‌ها و کاربردهای محصول هم معرفی میشه.

 

چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟

معرفی محصولات شامل یک سری مراحل هماهنگ از ایده اولیه تا ارزیابی پس از معرفی محصوله. برای معرفی محصول باید چند تا کار رو توی برنامه تون بیارید.

 

1. آماده‌سازی قبل از معرفی

قبل از معرفی هر محصول لازمه اول تو  تحقیقات بازار انجام بدید و بعد محصول رو آزمایش کنید. در قدم بعد نیاز به بازاریابی و فروش و توزیع دارید. در آخر هم اهداف و مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی یا Kpi رو تعیین کنید و استراتژی‌های‌تون رو بسازید و تغییر بدید.

 

هر کدوم از این موارد یه فرآیند طولانیه؛ به خاطر همین هم مرحله آمادگی بیشتری زمان و انرژی رو از شما می‌گیره.

 

2. معرفی محصول

تو فرایند معرفی محصولات باید دوتا اقدام انجام بدید. اول یه رویداد معرفی محصول بسازید و در قدم بعدی به شکلی خاطره‌انگیز و حرفه‌یی محصول‌تونه رو معرفی کنید.

 

3. ارزیابی پس از معرفی محصول

بعد از رسیدن به موفقیت کامل تو معرفی محصول لازمه بازخود مشتری‌ها رو حتما جمع کنید. هدف رو یه بار دیگه بررسی بکنید و در صورت لزوم استراتژی‌ها یا خود محصول رو یه بار دیگه تغییر بدید.

 

4. انتخاب بهترین روش معرفی محصول

برای اینکه بتونین محصولات‌تون رو به بهترین شکل ممکن معرفی کنین لازمه کارهایی رو انجام بدید. قبل از هر چیزی لازمه مشتریان‌تون رو بشناسید. این کار بهتون کمک می‌کنه بفهمید که مخاطبین‌تون به چه چیزی علاقه دارند و نیاز و اولویت‌هاشون چیه. شناخت و درک خریداران باعث میشه که بازدهی استراتژی‌های‌تون بالا بره و هزینه‌های بازاریابی‌تون کم بشه.

 

به  نظرتون یک فرد چه زمانی یک محصول رو می‌خره؟ ممکنه این سوال جواب‌های زیادی داشته باشه؛ ولی بیشتر این پاسخ‌ها به یک چیز می‌رسن: نیاز و حل مشکل. افراد برای حل مشکلات و رفع نیاز سراغ خرید محصولات جدید میرن. فردی که ماشین نداره، هیچ وقت سراغ خرید دزدگیر ماشین نمی‌ره، چون بهش نیاز نداره و مشکل استرس دزدیدن ماشین هم نداره.

 

محصولات‌تون رو جوری معرفی کنید که به نیاز مشتریان جواب بده و مشکلات‌شون رو حل بکنه.

 

5. معرفی محصول در اینترنت

این روزها اینترنت و سوشیال مدیا به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده. بعد از اپیدمی کرونا، خرید و فروش اینترنتی پیشرفت زیادی کرد، به حدی که بعضی از بیزنس‌ها بیشترین فروش‌شون از طریق اینترنته. اما چطور مشتری اینترنتی جذب کنیم؟

 

برای اینکه بتونید تو فضای رقابتی اینترنتی موفق بشید، باید محصول‌تون رو توی این فضا هم به خوبی معرفی کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار استفاده از داستان سراییه. یه داستان برای محصولتون بسازید.

 

بعد بیاید و توی لندینگ پیج، صفحه سوشال مدیا یا یه ایمیل اختصاصی، داستانی درباره محصولتون بگید. این داستان لازمه متناسب با سلیقه مشتری باشه. این داستان باید به سوالاتی مثل چرا باید این محصول رو بخرند؟ و محصول چه کمکی بهشون می‌کنه؟، جواب بده. این داستان لازمه حول محور یک مشکل رایج مشتریان باشه که محصول‌تون می‌تونه حلش کنه.

 

وقتی یه محصول جدید معرفی می‌کنید، مشتری ممکنه تو چند روز اول خیلی مشتاق باشه که ازش استفاده کنه. ولی بعد از چند روز این شور و اشتیاق کم می‌شه و تا زمانی که محصول در دسترس عموم قرار می‌گیره، ممکنه این کنجاوی و اشتیاق به چند درصد برسه. برای همین بهتره گزینه پیش سفارش داشته باشید تا مشتریان موقع داشتن اشتیاق سفارش بدهند و هیچ مشتریی رو از دست ندید.

 

کلام آخر

برای اینکه یه محصول جدید رو بفروشید، لازمه به خوبی اون رو تو بازار معرفی کنید و بعد دنبال بهترین روش برای تبلیغ باشید. وقتی نتونید محصول رو به خوبی معرفی کنید، فروش محصول جدید خیلی کم می‌شه. برای مثال موقعی که شرکت سایپا می‌خواست خودروی شاهین رو معرفی کنه، این ماشین آتش گرفت. این موضوع افراد رو نسبت به خرید این ماشین بدبین کرده و باعث شده اونجور که لازمه این خودرو فروش نره.

 

حرف آخر اینکه حواستون به معرفی محصول هم باشه!