فرقی نمیکنه که تازه به دنیای فروشندگی اومدین یا چندین ساله تو این عرصه کار میکنین. دنیای خرید و فروش توی هر صنعتی، پویا است. یعنی مدام در حال پیشرفت و تغییره. برای همین حتی قدیمیها هم نیاز دارن روشهای جدید را یاد بگیرن تا همچنان کارشناس فروش خوبی باشن. حالا چجوری یک کارشناس فروش خوب بشیم؟
برای این هدفتون چندتا کار باید انجام بدید.
1. مشخص کردن اهداف
جیل فراتیان، یکی از مدیران کانال در HubSpot میگه: وقتی که از دانشکده موسیقی فارغ التحصیل شدم هیچی نمیدونستم که به چی علاقه دارم و میخوام چی کار کنم. فقط بعد از آخرین کنسرتم فهمیدم به اسپانسری افرادی مثل خودم علاقه داردم. بعد از 15 سال که این فروشنده به اوج خود میرسه به خانه اپرا کمک میکنه و به آرزوش میرسه. اون میگه داشتن هدف بهتون انگیزه میده موفق بشین.
2. کتابهای فروش بخونین
یکی از بهترین کارهایی که میشه تو زندگی انجام داد کتاب خوندنه. بیشتر فروشندگان موفق هم روزانه مدت زمان خاصی رو به کتاب خوندن اختصاص میدن. کتابهای آموزشی زیادی تو زمینه فروش وجود داره از نحوه فروش تا رواشناسی بازار. برای همین قبل از خرید کتاب و خوندنش لازمه مشخص کنین که دقیقا به چی نیاز دارین. کتابی رو تهیه کنین و بخونین که متناسب با نیازتونه. مثلا اگر تو زمینه مذاکره با مشتری فعالیت میکنین روانشناسی فروش بازار رو بخونین. تو این حالت کتاب نحوه جذب سرنخ زیاد به دردتون نمیخوره.
3. شرکت تو دورههای مقدماتی
این مورد برای کسانی که تازه به دنیای تجارت اومدن خیلی کاربردیه. این افراد بهتره تو دوره مقدماتی فروش شرکت کنن. تو این دورهها استاد یا مربی تجربیاتش رو با شما به اشتراک میگذاره. این کمک میکنه مهارتهاتون رو تقویت کنین. همچنین از قبل خودتون رو با چالشهایی که ممکنه باهاش روبهرو شین اماده کنین.
4. فروشندگی برای یک سازمان غیر انتفاعی
با فروشندگی تو یک سازمان غیر انتفاعی میتونین مهارتهایتون رو تقویت کنین. همچنین با این کار میتونین توانیهاییتون رو تو زمینه ارتباطات و اینترنت، حل مساله، مهارت مذاکره با مشتری و تولید سرنخ رو محک بزنین. این فرصتیه تا چیزهایی رو که یاد گرفتین استفاده کنین. تئوری تا وقتی که به عمل تبدیل نشود به درد نمیخوره. باید چیزهایی که یاد گرفتین رو انجام بدین تا یک کارشناس فروش خوب شوین.
5. دنبال کردن وبلاگ فروش سایتهای معتبر
شاید فکر کنین که این کار فقط وقت تلف کردنه. ولی با این کار از جدیدترین و بهترین تکنیکهایی که کارشناسان فروش حرفهای استفاده میکنن خبردار میشین. این وبلاگها شما رو با کلمات، فرایند و مفاهیم مربوط به فروش آشنا میکنن. این باعث میشه که شما برای فروشندگی آماده شین. حتی اگر فروشنده هستین لازمه این موارد رو دنبال کنین تا با جدیدترین روشهای افزایش فروش آشنا شین.
6. فروش یک فرآینده
فروش یک هنر نیست بلکه علم و تکنولوژیه. اگر فروش رو به صورت فرایند در نظر نگیرین نمیتونین کارشناس فروش موفقی بشین. درسته که فروش همیشه در حال تغییره؛ ولی بعضی چیزها ثابته. مثلا برای جذب مشتری نیازه که خواستههای مشتری رو تامین کنین. همچنین محصولی رو بهش معرفی کنین که نیازش رو برطرف کنه. فرایند فروش تو شرکتهای مختلف، متفاوته. پس لازمه قبل از اینکه با مشتری تماس بگیرین توجه کنین مدیرتون چیکار میکنه تا فرایند کاری شرکتتون رو درک کنین.
7. شناسایی مشکلات کسب و کار
خیلی مهمه که مشکلات کسب و کار احتمالیتون رو بشناسین. اینجوری میتونین خودتون رو برای روبهرویی با اونها آماده میکنین. همچنین موقعی که با آن مشکل روبهرو بشید استرس و نگرانی سراغتون نمیاد. چون قبلا میدونستیم که ممکنه این مشکلات پیش بیاد. همچنین بسنجید که شما توانایی تحمل و شکست این مشکلات رو دارین یا نه. اگر هم سر کار هستین این مشکلات رو شناسایی کنین و برای حلشون بودجهای در نظر بگیرین.
8. فروش به فرد مناسب
فروشندههای تازه وارد دوست دارن که محصولاتشون رو به همه بفروشن. من خودم اوایل کارم اینجوری بودم. ولی بعضی از افراد خریدار نیستن و حرف زدن باهاشون فقط وقت تلف کردنه. سعی کنین برای افرادی وقت بگذارین که احتمالش بیشتره ازتون بخرن.
چند مورد دیگر
9. سنجش و پیش بینی همهی مراحل فروش
10. استفاده از فروش تلفنی
11. اهمیت به تماسهای تلفنی
12. درس گرفتن از تجربه همکاران
13. پیدا کردن مربی خوب
14. پرسیدن سوالات مناسب از مشتری
کلام آخر
حالا چگونه کارشناس فروش بشیم؟ همیشه سعی کنید هدفتون رو از قبل مشخص کنید. کتابهای حوزه فروش بخونید. از همکارانتون یاد بگیرید. وبلاگها رو دنبال کنید. چون اینها جدیدترین موضوعات رو معرفی میکنن. تمرین کنید و بزنید به دل کار.