حتما شما هم تو یه برههای از کسبوکارتون با این چالش مواجه شدید: که مشتری نداشتید و تمام فکر و ذکرتون این بوده که چطوری محصول یا خدماتتون رو بفروشین و براشون مشتری پیدا کنید؟ این مسئله خیلی ممکنه تو روند پیشرفت یه کسبوکار پیش بیاد، خصوصا وقتی که یه شرکتی نوپا باشه و تازه بخواد کارش رو گسترش بده.
اما تو حوزه تجاری، وقتی با این مسئله مواجه میشیم، راهکار درست چیه؟ و باید چیکار کنیم، تا تعداد مشتریهامون زیاد بشه؟ تو این مقاله باهامون همراه باشین، تا با هم راهکارهای فروش وقتی مشتری ندارید رو، مرور کنیم.
چرا مشتری ندارم؟
عوامل خارجی زیادی هستن، که باعث میشن شما مشتری نداشته باشید. یه سری از این عوامل خارج از کنترلتون هستن؛ مثل رکود اقتصادی، بالا رفتن قیمتها، پایین اومدن قدرت خرید مردم، یا مثلا وقتی تازه کسبوکارتون رو راه انداختین و هنوز بین مردم شناخته شده نیستید. اما یه سری عوامل داخلی هم هستن که کنترل اونها دست خودتونه و با مدیریتشون میتونید از بی مشتری بودن دربیاید! عواملی مثل:
ارائه خدماتتون به مشتری ضعیف هست
از جمله عوامل مهم تو جذب مشتری، خدمات مشتریها هست. اگه خدمات مشتریها ضعیف باشه، اونها دیگه سراغی ازتون نمیگیرن.
قیمتهاتون منطقی نیست
اگه قیمتهاتون خیلی بالا باشه، خیلی از مشتریهای بالقوه قدرت خرید ندارن. قیمت خیلی پایین هم این ذهنیت رو تو مشتری ایجاد میکنه که محصولتون کیفیت لازم رو نداره. پس با استفاده از قیمتگذاری بهینه تو زمانی که مشتری ندارید، میزان فروشتون رو بالا ببرید.
محصولاتتون بهروزرسانی نشده
بعضی موقعها یه شرکتی محصولی ارائه میکنه که تو گذشته برای مشتری خیلی جذابیت داشته. اما الان دیگه اینطوری نیست. پس اگه مشتری ندارید، باید بر اساس نیاز و خواست بازار محصولاتتون رو بهروزرسانی کنید.
محل کسبوکارتون مناسب نیست
تو کسبوکارهایی که حضوری اداره میشن، محل خیلی اهمیت داره. یه سری عوامل مثل مناسب بودن محیط یا جای پارک، روی حضور مشتریها و فروش تاثیر زیادی داره.
اقدامات بازاریابی قوی ندارید
تبلیغ نکردن یا نحوه تبلیغ اشتباه، باعث مشتری نداشتن میشه. یادتون باشه فعالیت تبلیغاتی موثر، افراد رو مجاب به خرید محصولات و خدماتتون میکنه.
بازار هدفتون از بین رفته
خواسته، نیاز و سلیقه مشتریها، دائم در حال عوض شدن هست. اگه با این تغییرات همراه نشید، هیچ بازاری برای محصولات و خدماتتون وجود نداره. برای همین هم مشتری ندارید.
استراتژیهای فروش برای وقتی که مشتری ندارید
جنبه انسانی کسبوکار تو جلب اعتماد مشتری اهمیت داره
مشتری تو نگاه اول به برندها بیاعتماد هست. پس برای جلب اعتمادشون، باید خودتون رو معرفی کنید تا مشتری بدونه با چه آدمهایی سروکار داره.
از طریق محتوا ارتباط بگیرید
محتوا یه ابزار قدرتمند برای ارتباط با افرادی هست، که شما رو نمیشناسن. با ایجاد محتوای مفید و به شکل منظم، نشون بدید که به مشکلات مشتریها توجه دارید. این کار توی فروشتون وقتی مشتری ندارید، تاثیر زیادی داره.
امکان رجوع محصول رو فراهم کنید
با ایجاد امکان مرجوعی و استرداد وجه، مشتری میفهمه که به تجربه اون اهمیت میدید. همینطور نشون میده که به محصولات خودتون اعتماد دارید. مخاطب باید خیلی شفاف از این استراتژیها مطلع بشه. این یه روش موثر برای وقتی هست، که مشتری ندارید.
به سوالات مشتری جواب بدید
وقتی مشتری در مورد برندتون مطمئن نیست، ممکنه به روشهای مختلف سوالاش رو مطرح کنه. بهتره تا جایی که میتونید، به سرعت به سوالات و مشکلات مشتریها جواب بدید. 92 درصد از مشتریها، از روش چت زنده به خاطر سرعت جوابدهی، بیشترین رضایت رو دارن.
اطلاعات دقیق از محصول ارائه بدید
از جمله روشهای کارساز برای وقتی که مشتری ندارید، ارائه اطلاعات دقیق محصول هست. این کار تو ایجاد اعتماد تو مشتری، نقش مهمی داره. میتونید با گرفتن عکسهای باکیفیت از محصول، اون رو ترغیب به خرید کنید.
امکان تست محصولات رو ارائه بدید
یکی از بهترین راههای فروش وقتی که مشتری ندارید، این هست که محصولتون رو در اختیار مشتری بذارید. با ایجاد امکان تست یا نسخه آزمایشی، اونها مطمئن میشن که محصولتون براشون مناسب هست.
ایرادات رو اصلاح کنید
از بازخوردهای دوستان و اطرافیان، برای اصلاح ایرادات مجموعه و محصولتون، استفاده کنید. جذابیت وبسایت و محتوای اون، کاربر پسند بودن، تحویل سریع و … رو ارزیابی کنین.
از شبکههای اجتماعی کمک بگیرید
بازاریابی شبکههای اجتماعی روش خوبیه، برای وقتی که کسبوکارتون کساد هست. از هر 5 کسبوکار کوچیک، 3 تاشون برای پیدا کردن مشتری بیشتر از این روش استفاده میکنن.