موثرترین روش پیگیری مشتری چیه؟

پیگیری مشتری باعث می‌شه خرید مشتری‌ها سرعت بیشتری بگیره. رضایت اونها بالاتر بره و اعتماد بیشتری به برندتون داشته باشن. بیایید مهم‌ترین نکته‌های پیگیری مشتری‌ها رو با هم مرور کنیم.

موثرترین روش پیگیری مشتری چیه؟

پیگیری مشتری باعث می‌شه خرید مشتری‌ها سرعت بیشتری بگیره. رضایت اونها بالاتر بره و اعتماد بیشتری به برندتون داشته باشن. بیایید مهم‌ترین نکته‌های پیگیری مشتری‌ها رو با هم مرور کنیم.
پیگیری مشتری

همه ما میدونیم پیگیری مشتری تو فروش خیلی مهمه. ولی پیگیری فروش چجوریه؟ چطوری انجام می‌شه؟ چرا مهمه؟ اهمیتش چیه؟ همه این‌ها سوالاتی هستن که ممکنه باهاش روبه رو شده باشین؛ ولی اگه دنبال جواب این سوالا هستید بذارید چندتا نکته پایه ای رو با هم مرور کنیم.

 

پیگیری مشتری نشون می‌ده هدفتون فقط فروش نیست و قصد برقراری ارتباط خوب با مشتری رو دارین. اگه هدفتون فقط فروش باشه شاید خوب بفروشین؛ ولی مشتری دائم پیدا نمی‌کنین. وفادار کردن مشتری خیلی از جذبش مهم‌تره. اگه پیگیری مشتری رو به درستی انجام بدین خریدارها بیشتر بهتون اعتماد می‌کنن و تشویق می‌شن در آینده هم ازتون بخرن و ماندگار بشن.

 

ارتباط منفی هم باعث می‌شه مشتریتون رو از دست بدین و تو خریدهای آینده‌شون سراغ رقیبانتون برن. پیگیری تو بازاریابی شروع می‌شه و تا بعد فروشم ادامه داره. تو این مقاله با ما باشین تا یاد بگیرین پیگیری فروش چجوری انجام می‌شه؟

 

اهمیت پیگیری مشتری در فروش

شنیدین می‌گن تماس تلفنی واسه پیگیری مشتریان؟ این به معنی زنگ زدن واسه فروش و خدمات نیست؛ بلکه به معنی اینه می‌خواین از رضایت مشتریتون مطمئن بشین. پیگیری فروش و مشتری به خریدارها نشون می‎‌ده که چقدر به ادامه ارتباط باهاشون علاقه دارین. مشتری وقتی بدونه هدف از تماس باهاش فروش نیست و می‌خواین نظرش رو بپرسین بیشتر بهتون اعتماد می‌کنه.

 

پیگیری سریع مشتری کمک می‌کنه، فروشتون رو افزایش بدین. مردم شرکتی رو واسه خرید انتخاب می‌کنن که توشون حس تعلق ایجاد کنه، یعنی حس کنه اون شرکت واسه خودشه. دیدین میری یه لباس بخری فروشنده می‌گه مغازه خودته تا راحت باشی، این می‌خواد حس تعلق رو تو شما ایجاد کنه، البته این روش خیلی روتینه و تاثیرش کمه. اگه زمان بذارین و روی مشتری تمرکز کنین و سعی کنین مثل مغازه خودش باهاش رفتار کنین در آینده هم ازتون خرید می‌کنه.

 

مثلا شما به یه مغازه کفش فروشی می‌رین، فروشنده مثل یه دوست باهاتون رفتار می‌کنه و جوری حرف می‌زنه انگار مغازه خودتونه و به اندازه صاحب کارش براتون ارزش قائل می‌شه. این کار خود‌به‌خود تو شما حس تعلق ایجاد می‌کنه و احتمالا باز هم واسه خرید پیشش برین.

 

لیندا رِی متخصص فروش می‌گه: بلافاصله بعد از جذب اعتماد مشتری توسط مسئولان فروش، لازمه واسه تبدیلش به مشتری ارجاعی تلاش کنن. برنامه‌ای تنظیم کنین و با مشتریان قبلی تماس بگیرین، این کمک می‌کنه برندتون جلوی دید باشه و حسن نیتتون رو به مشتری‌هاتون نشون بدین.

 

مشتریانتون رو افزایش بدین.

+: این که همون افزایش فروشه، چرا دوباره می‌گیش؟

 

نه اینجوری نیس، افزایش فروش یعنی قبلا روزانه 30 محصول می‌فروختین؛ ولی الان 50 محصول می‌فروشین. حالا ممکنه این افزایش فروش به خاطر بیشتر خرید کردن مشتری باشه یا اینکه مشتری افزایش یافته، حالا تفاوتشون رو دونستین؟!

 

بهترین روش پیگیری مشتری

اگر تو پیدا کردن روش‌ های موثر پیگیری مشتری مشکل دارین، نکات زیر رو بخونین:

  • واسه ارتباط با مشتری برنامه داشته باشین.
  • روی اتفاقات پس از فروش تمرکز کنین: به مشتری‌هاتون نشون بدین که واسه کسب و کارتون مهمن.
  • اتفاق‌های مهم رو یادداشت کنین
  • پیشنهاد ویژه: واسه مشتری‌هاتون تخفیفات و پیشنهاد‌ها ویژه بزارین.
  • شخصی‌سازی: مردم معمولاً با کسی کار می‌کنن که بهش اعتماد دارن.

 

روش‌های موثر پیگیری مشتری که می‌تونین واسه پیگیری مشتری استفاده کنین:

  • پیگیری مشتری از طریق تماس/پیام تلفنی
  • پیگیری مشتری از طریق ایمیل
  • پیگیری مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی

 

وقتی با مشتری حرف می‌زنین از پرسیدن سوالاتی که جوابشون خیر و بله‌س، دوری کنین. سوالات باز بپرسین تا مشتری بهتر بتونه نظرش رو مطرح کنه. هر چه بیشتر راجع به مشتری و نظراتش راجبتون بدونین، تو آینده راحت‌تر می‌تونین ارتباط برقرار کنین. اگه مشکلی یا اشتباهی پیش اومده می‌تونین یه هدیه کوچولو بهش بدین تا نشون بده چقد بهش اهمیت می‌دین.

 

بهترین نرم‌افزار پیگیری مشتری

CRM بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریه که با فراهم کردن تمامی اطلاعات ضروری واسه شرکت‌ها بهترین تجربه رو برای مشتریان ایجاد می‌کنه. هدف استفاده از  CRM، ذخیره‌سازی اطلاعات تو یه مکانه تا دسترسی بهش راحت بشه. با استفاده از این ابزار دیگه به فرد خاصی وابسته نیستین، می‌تونین سرعت فروشتون رو بیشتر کنین و به پیگیری‌هاتون نظم و سرعت بدین.

 

همه اینها به کنار، یادتون باشه حسن نیتتون به مشتری رو نشون بدین و مشتریانتون رو دائمی کنین!