فرقی نمیکنه محصولاتتون رو به شکل دیجیتال میفروشین یا فروشگاهی و به صورت حضوری. اگه میخواین توی بیزنستون موفق باشین و مشتری جذب کنید، باید تو فضای مجازی حضور قدرتمندی داشته باشین. اینکه تکنیکهای جذب مشتری چیه یا چطور مشتری اینترنتی جذب کنیم. واقعیت اینه اگه اینجوری نباشه فروشتون کم میشه و ضرر میکنین.
جذب مشتری اینترنتی
روشهای زیادی برای جذب مشتری وجود داره؛ اما باید ببینید کدوم روش با محصول یا خدمات و حتی استراتژیهای بازاریابی شما همخوانی داره. برای مثال این روشها رو دنبال کنید:
1. قدرت حامیان مالی و اسپانسرها رو جدی بگیرین
بیزنسهای بزرگ برای کمپینهای بازاریابیشون به راحتی میتونن حمایت مالی بزرگ جذب کنن. ولی بیزنسهای کوچک چون شناخته شده نیستن تو این زمینه مشکلاتی دارن. از یه طرف دیگه هم این شرکتها بودجه زیادی ندارن که کمپین تبلیغاتی پرزرق و برق راه بندازن؛ ولی جذب اسپانسر هم غیر ممکن نیست.
بیزنسهای کوچک به جای اینکه منتظر بمونن یه اسپانسر بزرگ سمتشون بیاد، خودشون باید برن سمت اسپانسرهای کوچک. مثلا یه تیم فوتبال شهری نمیتونه یه اسپانسر بزرگ مثل شرکت میهن بگیره، باید سراغ مغازههای شهر بره تا اونها رو به اسپانسر خودش تبدیل بکنه. البته این روش جز روشهای جذب مشتری اینترنتی نیست، اما میتونه کمک بکنه تو فضای آنلاین همچنان سرپا بمونید. یادتون باشه این مشارکت زمانی بیشترین تاثیر رو داره که ارتباط واضحی بین محصول شما و اسپانسر وجود داشته باشه.
2. استفاده از سوشال مدیا
امروزه جدا از فروشندگان، خریداران هم برای تصمیمگیری از سوشیال مدیا استفاده میکنن. مطالعات جدید نشون داده 72% از خریداران بعد از دیدن یه پست اینستاگرام، تصمیم به خرید میگیرن. به نظر من این بهترین روش برای جذب مشتری آنلاینه. این روزها اکثر افراد از سوشیال مدیا استفاده میکنن و شبکههای مجازی به بخشی از زندگی اونها تبدیل شده. قدرت بصری این شبکهها نصف راه فروش به مشتریانه.
سوشیال مدیا جدا از فروش، کمک میکنه با مشتریها سر صحبت رو باز کنین. لازم نیست که کاربران سوشیال مدیاتون مشتری یا نیازمند محصولتون باشن. وقتی این افراد ببینن که مشتریان با شما تعامل داره بهتون علاقه پیدا میکنن و در صورت نیاز ازتون خرید میکنن یا شما رو به دوستانشون معرفی میکنن.
3. داشتن سرویس اشتراک
یه مسئله دیگه که درباره جذب مشتری اینترنتی وجود داره، خریدهای یکباره هستن. این نوع از خریدها عالی هستن؛ ولی هیچ تضمینی وجود نداره که اون مشتری در آینده هم ازتون خرید کنه. منظور از خرید یکباره اینه که مشتری به سایتتون میاد و ازتون میخره، بدون اینکه بهش پیام داده باشین یا جزو لیدهاتون باشه. ولی چیکار میشه کرد که اون مشتری دائما از شما خرید بکنه؟
وقتی مشتری تو سرویس اشتراکیتون عضو بشه تا مدتها باهاتون در ارتباطه و احتمالش بیشتره باز ازتون خرید بکنه. در واقع با سرویس اشتراکی نوعی درآمد مکرر دارین که هر ماه فروش جدیدی به دنبال داره. جالبه بدونین این روزها خیلی از خریداران آنلاین، بیزنسهای اشتراکی رو عالی و مقرون به صرفهتر میدونن.
4. تبلیغات، تبلیغات، تبلیغات
چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم؟ اگه بتونین در قالب پست مهمان یا با میزبانی وبینار مشترک برای تبلیغ برندتون تلاش کنین، با استفاده از قدرت برندهای معروف، ترافیک بیشتری میگیرین. البته این رو به یاد داشته باشید که احتمالا با ارسال ایمیل سرد و تماس برای برقراری شراکت آنلاین با حجم زیادی از «نه» روبهرو میشید. ولی اگر پست یک اینفلوئنسر کوچک سوشیال مدیا تو حوزه کاریتون رو حمایت کنین، صدای برندتون به گوش افراد زیادی میرسه.
5. بازاریابی محتوایی
نکته ای که باید در مورد جذب مشتری اینترنتی بهش توجه کنید اینه که یه فروشگاه برای موفق شدن باید چیزی بیشتر از محصول یا خدمت ارائه بده. این روزها افراد به فکر خلق راههای ارتباطی بیشتری با مخاطبان و مشتریان احتمالی هستن. مثلا اگه یه فروشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی دارین، میتونین یه وبلاگ بسازین و تو اون استفاده از این محصولات رو آموزش بدین.
پست وبلاگ، مقالات علمی، آموزش ویدیویی، اینفوگرافیک یا هر قالبهای محتوایی دیگه ای، قدرت زیادی برای جذب مشتری آنلاین دارن. اگه به صورت مداوم محتوای جذاب تولید کنید، راههای رسیدن بهتون بیشتر میشه و افرادی که شما رو نمیشناسند هم، راحتتر پیداتون میکنن.
کلام آخر
برای اینکه توی آنلاین شاپتون موفق بشید، باید بتونین مشتری جذب کنین. برای اینکار راه های زیادی وجود داره؛ ولی بهترین اونها تبلیغات، حضور تو سوشیال مدیا، تولید محتوا، گرفتن اسپانسر و داشتن سرویس اشتراکه که امروز راجع بهش حسابی توضیح دادم. امیدوارم این نکات به کار شما هم بیاد.